blackzzter (oregistrerad) Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Nu tycker jag att det är dags att börja spela in när jag lirar på gitarren men jag vet inte vad som behövs.. Jag har hört av många att det ska funka bra att lägga en mick vid förstärkaren och på det sättet spela in, men jag vet inte vad jag ska ha för mick. Jag vill inte lägga ut hur mycket pengar som helst så jag vill ha förslag på billiga och prisvärda mickar. Sen behövs det väl säkert något typ av program också?? Vad ska man ha satsa på då tycker ni?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) Jag antar att du menar att du vill spela in din elgitarr genom en förstärkare. Då är nog Shure SM57 lite av standard och den är inte alls särskilt dyr. Kostar runt en tusenlapp tror jag. Om du inte vill lägga ut pengar på ett inspelningsprogram så finns det ett gratis som heter Reaper, och det lilla jag testat av det verkar bra. http://www.cockos.com/reaper/ Redigerat 22 november 2006 av allansson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Ja SM57 är precis som allansson påpekade standard för upmickning av stärkare. Jag rekomenderar ett annat gratisprogram som heter Kristal som funkar alldeles utmärkt till det du ska göra (om det nu bara är audioinspelning som gäller eftersom Kristal inte har stöd för MIDI. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 att spela in en git.stärkare funkar görbra med en vanlig stormembransmikrofon med.. typ tsm mt87s eller studio projects B1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 och om du köper en strormembrans kondensator mick så passar den bättre till andra saker ex. sång och akustisk gitarr än en shure sm57.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Till hårdare musik tycker jag att SM57 funkar bättre till sång än en billig stormembranare, blir ett tätare och fetare ljud som inte spretar så mycket. Skrik spelar jag t ex nästan alltid in med en SM57. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Visst, som allt så handlar det om smak och genre.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Till hårdare musik tycker jag att SM57 funkar bättre till sång än en billig stormembranare, blir ett tätare och fetare ljud som inte spretar så mycket. Skrik spelar jag t ex nästan alltid in med en SM57. en SM57 klarar ju högre ljudtryck, men tycker jag oftast låter väldigt nasalt o skrikigt på fläskiga gitarrtoppar.. jag har kört ngra gånger närmickat en 2x12" transistorstärkare med en 57a, o sen på 2 meters avstånd kört med en rörmick.. låter fettfettfett!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 Riggar med SM57 med dubbla puffskydd inför metalsången i helgen. Sen är det bara att kötta på! 🙁 Offtopic kanske... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Jag skulle vilja slå ett slag för de tyska dynamiska mickarna! På gitarr (rock'n'roll) gillar jag ljudet jag får med en Sennheiser 409, 509 eller 609 (den sista finns nu för tiden och kostar typ 1200:-) Även Beyerdynamics M-88TG, som jag själv använder ligger rätt nära Sennheiser mickarna. Den sista micken kostar nog lite mer, men är klart värd pengarna om man nu inte gillar ljudet i SM57. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Riggar med SM57 med dubbla puffskydd inför metalsången i helgen. Sen är det bara att kötta på! 😮 Offtopic kanske... 😱 Inte alls, men är du säker på att det inte är overkill? 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.