Jump to content
Annons

Inspelnings fråga..

blackzzter (oregistrerad)

Recommended Posts

blackzzter (oregistrerad)

Nu tycker jag att det är dags att börja spela in när jag lirar på gitarren men jag vet inte vad som behövs..

Jag har hört av många att det ska funka bra att lägga en mick vid förstärkaren och på det sättet spela in, men jag vet inte vad jag ska ha för mick.

Jag vill inte lägga ut hur mycket pengar som helst så jag vill ha förslag på billiga och prisvärda mickar.

Sen behövs det väl säkert något typ av program också?? Vad ska man ha satsa på då tycker ni??

Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du menar att du vill spela in din elgitarr genom en förstärkare. Då är nog Shure SM57 lite av standard och den är inte alls särskilt dyr. Kostar runt en tusenlapp tror jag.

Om du inte vill lägga ut pengar på ett inspelningsprogram så finns det ett gratis som heter Reaper, och det lilla jag testat av det verkar bra.

http://www.cockos.com/reaper/

Redigerat av allansson
Dela på andra sajter

Ja SM57 är precis som allansson påpekade standard för upmickning av stärkare.

Jag rekomenderar ett annat gratisprogram som heter Kristal som funkar alldeles utmärkt till det du ska göra (om det nu bara är audioinspelning som gäller eftersom Kristal inte har stöd för MIDI.

Dela på andra sajter

Till hårdare musik tycker jag att SM57 funkar bättre till sång än en billig stormembranare, blir ett tätare och fetare ljud som inte spretar så mycket. Skrik spelar jag t ex nästan alltid in med en SM57.

Dela på andra sajter

Till hårdare musik tycker jag att SM57 funkar bättre till sång än en billig stormembranare, blir ett tätare och fetare ljud som inte spretar så mycket. Skrik spelar jag t ex nästan alltid in med en SM57.

en SM57 klarar ju högre ljudtryck, men tycker jag oftast låter väldigt nasalt o skrikigt på fläskiga gitarrtoppar.. jag har kört ngra gånger närmickat en 2x12" transistorstärkare med en 57a, o sen på 2 meters avstånd kört med en rörmick.. låter fettfettfett!!

Dela på andra sajter

Jag skulle vilja slå ett slag för de tyska dynamiska mickarna!

På gitarr (rock'n'roll) gillar jag ljudet jag får med en Sennheiser 409, 509 eller 609 (den sista finns nu för tiden och kostar typ 1200:-)

Även Beyerdynamics M-88TG, som jag själv använder ligger rätt nära Sennheiser mickarna.

Den sista micken kostar nog lite mer, men är klart värd pengarna om man nu inte gillar ljudet i SM57.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.