Jump to content
Annons

Xiosynth VS X-station?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Kanske ligger denna i fel tråd, men det gäller ju inbyggda ljudkort, så det kanske är ok...

Ska köpa ny midikontroll.

Har kollat in X-station och Xiosynth en del. X-station verkar ju himla trevlig, men nu så har jag ett dilemma. Xiosynth har kommit, till ett lägre pris, och det verkar som om man kan köra syntdelen direkt tillsammans med sequensern?

Jag använder SONAR och Reason, ska eventuellt spela in lite sång nån gång, men har inte användning av en massa olika IN/OUT.

Gör jag avkall på massa göttiga grejor om jag köper en Xiosynth istället? Hur är klaviaturen mellan de två?

Lite feedback skulle vara tacksamt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Har inte testat xio synten än, men jag har har haft funderingar på att

byta upp mig från min novation ReMote till en x-station.

Skillnaderna mellan xio och x-station är i stora drag dessa:

på x-station finns det en effekt del som kan användas på mic och line ingångarna, på xio kan man bara lägga effekter på de interna syntljuden.

x-station har även 2 st fantommatade mic ingångar.

och den kan styra fler midi parametrar.

xio har inte lika många kontroller, men syntdelen är den samma, fast i xio ligger de flesta parametrar gömda i undermenyer, plus att xio har en ny filter algoritm för ett "fetare och råare" ljud.

xio kan också använda ljud från syntdelen som spelas upp via ditt sequencer program, samtidigt som du styr dina vst syntar med kontroll rattarna.

xio har även x-gator inbyggt, en pattern baserad arpeggiator.

Enligt min erfarenhet av novation ReMote så är tangenterna semivägda samma som på x-station, och hela keyboardet/kontrollenheten känns

robust.

xio har inte semivägda tangenter, men jag kan inte tänka mig att novation tummat på kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
MiG (oregistrerad)
Hallå världen!!!??? 😄

Är det ingen i forumet som prövat Xiosynth från Novation?

Jodå! Klaviaturen på xiosynthen känns onekligen lite mer billig, men mitt exemplar har funkat fint hittills.. Frågan du skall ställa dig är om du vill ha lite lättare åtkomst till den inbyggda synthens parametrar/ha den som "styrpulpet" eller om du främst skall lira på tangenterna. Det blir lite tryckande o pillande när man skall ratta in rätt vågform osv. En annan viktig poäng som nämnts är just avsaknaden av 2 st fantommatade ingångar, har du 2 st matchade kondensatormicar är det ju lite bittert att låta den ena ligga o bränna i trälådan..fast o andra sidan kan du ju alltid koppla in en sm57 i det andra uttaget o då ordnar det sig ju alltid... 😆

Ljudet från burkarna tycks vara det samma, (Novation verkar köra hårt på linjen med 3 osc o samma filterarkitektur på flertalet av sina synthar, x-station, V-station, k-station, central-station...osv, vet dock inte om dom är helt interkompatibla. kan någon ge besked?

/MiG

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...