Jump to content
Annons

Undvika "bumlighet"


Gäst

Recommended Posts

Hej

Mixar i lurar (AKG K271 Studio) och upplever "bumlighet" när jag spelar upp mixarna i stereoanläggning. Skall införskaffa monitorer men vill ändå veta:

Ungeför vilka frekvenser är det som orsakar bumlighet? Man vill ju ha bas men inte "bummel" :-)

Gärna om någon vill skriva lite om "frekvenslära" på nybörjarnivå?

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips är att skaffa en bra spektrumanalysator, typ gratispluggen Voxengo SPAN

http://www.voxengo.com/product/SPAN/.

och laborera lite. Lyssna och titta på dina egna alster, och jämför med "köpt" musik som du tycker låter bra. Antagligen kommer du snart att kunna identifiera ditt bummel i de lägre frekvenserna och åtgärda det.

Kan också rekommendera deras köpesplugg CurveEQ

http://www.voxengo.com/product/curveeq/ som är en "WYSIWYG linear phase spline equalizer". Dvs samma som ovan, fast du kan justera EQ på den också + många andra finesser. Väldigt lärorik pryl.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

K271 har ju inte så mycket att erbjuda där den lägsta basen finns, så jag förstår att det blir så om du bara mixar i lurarna.

Det brukar oftast vara att en massa saker ligger och grötar ihop sig inom ett visst område, sen vilket område det handlar om måste man höra mixen för att avgöra.

Mixar du elektronisk musik eller musik spelad på "riktiga" instrument?

Du borde lägga upp ett ljudexempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag är nybörjare. Så, vad är en spektrumanalysator? Antar att den visar olika frekvesner så som vissa stereoanläggningar som var populära på 80-talet med staplar för olika frekvensområden eller?

Kan man inte "peka ut" inom vilka frekvensområden som bumlighet generellt uppstår?

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar Sixties från denna tråd om eq.

i "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriver Jeff Strong:

Allmänt:

frek. under 100 Hz värmer  eller gör instrumentet bullrigt

100-200 Hz låter grötigt på vissa inst. men ger tonrikedom till andra

frek. runt 400 Hz kan ge ett lådaktigt ljud

frek runt 800 Hz kan lägga till djup eller kraft

frek. 1kHz-2kHz kan ge attack eller tryck men skapa nasala ljud hos andra inst.

2kHZ-5kHz kan öka närvaron

5kHZ-8kHz kan låta skarpa hos vissa instrument

8kHz-17kHz ger luftighet eller ljusa klanger för ett instrument

sedan går han in på alla instrument och sång. men i slutändan så är det du som måste höra hur du vill att de ska låta

Däremot så borde du lära dig hur du genom att svepa genom frekvenserna med en eq kan leta upp vilken frekvens du inte gillar i ett ljud. Detta gör du kort sagt genom att dra upp gain på en frekvens i eq:n och sedan så vrider du på frekvensratten för att hitta det ljud du inte tycker om. Sedan kan du dra ner gainen där. Rekommendationen är för det mesta att skära med eq:n och inte att förstärka, det blir nästan alltid bäst.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tycker du ska ta fram en eq på mastern, svepa runt med ett band med högt qvärde och mycket gain. Så kommer du hitta själv var bumligheten ligger i just din låt, det är mycket bättre att lära sig själv än att gå efter mallar.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Lighthead, tack för tipset. Kan man beställa baknummer av tidningen?

Annars är det mest mjukvarusynthar, men även lite sång och ibland en distad elgitarr...

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag är nybörjare. Så, vad är en spektrumanalysator? Antar att den visar olika frekvesner så som vissa stereoanläggningar som var populära på 80-talet med staplar för olika frekvensområden eller?

Ungefär så. Fast i fallet SPAN så är det inga uppdelade staplar utan en sammanhängande kurva. Kolla på bilderna på sidan så ser du.

De andra tipsen du har fått är också väldigt bra, men jag tycker ändå du ska kolla upp den här. Som sagt: Det är mycket lärorikt att kunna ratta/lyssna/se vad som händer med ljudet i olika frekvenser.

Jag kan också tipsa om att CurveEQ (den andra pluggen) har en funktion som låter dig justera kurvan utefter frekvensinnehållet på en annan (tex "köpt") låt. Inget jag rekommenderar att använda rakt av i mixning/mastering, men det kan vara lärorikt för att se vid vilka frekvenser man är helt off från sin referens/sitt ideal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...