spaceman Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Nu börjar det närma sig för dom som vill få uppmärksamhet genom den svenska schlagerfestivalen 2005... 🙂 Jag är ingen schlagerfreak, men andra kanske tycker det kan vara en kul grej att prova... 😆 http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3973
hammagrella Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 (redigerat) Hmm, ja. Det gäller väl då att först skriva en bra låt och sen nästan viktigare, att signera den med ett bra namn, typ Pling G:son eller nåt annars är det väl ingen risk att man kommer med. Lika konstigt varje år att av flera tusen bidrag så är det alltid med 4-5 stycken av samma låtskrivare som kommer med till tv-finalerna. Säkert för att dom är så skickliga..... 😏 Redigerat 30 juli 2004 av hammagrella
VacUm Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 😏 Hälften är specialinbjudna (om det inte är fler), hälften väljs ut av en jury.
MusicGene Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 (redigerat) hälften är inte specialinbjudna och man får inte skriva upphovsman/kvinna eller något annat som kan antyda vem man är på matrialet. Skivbolag har dock en gräddfil eller vad det nu heter. EDIT: Har skrivit bidrag i fyra år men aldrig kommit med. Kanske inte så konstigt eftersom mina låtar låter som default Casio-demon? Redigerat 30 juli 2004 av MusicGene
VacUm Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 hälften är inte specialinbjudna och man får inte skriva upphovsman/kvinna eller något annat som kan antyda vem man är på matrialet. Skivbolag har dock en gräddfil eller vad det nu heter. EDIT: Har skrivit bidrag i fyra år men aldrig kommit med. Kanske inte så konstigt eftersom mina låtar låter som default Casio-demon? Jaja, kalla det vad du vill, men det är ju ingen slump att Pling och kompani är med varje år (och det har inte med att göra att dom skriver så fantastiskt bra låtar heller).
Claes Holmerup Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 hälften är inte specialinbjudna och man får inte skriva upphovsman/kvinna eller något annat som kan antyda vem man är på matrialet. Skivbolag har dock en gräddfil eller vad det nu heter. EDIT: Har skrivit bidrag i fyra år men aldrig kommit med. Kanske inte så konstigt eftersom mina låtar låter som default Casio-demon? Ett problem är väl också - enligt vad jag har hört från en källa som har varit med hos Bert 😉 - att SVT inte alls granskar bidragen med någon egen jury, utan det är mest spel för galleriet. Bidragen skickas ut till förlagen, som förväntas lyssna och välja ut - men självklart så skickar förlagen sina egna låtskrivares bidrag och tittar inte ens på högen från SVT förrän möjligen om deras egna låtskrivare inte har kommit med tillräckligt många bra bidrag. Att komma med som privatperson är alltså i stort sett omöjligt om man inte har ett förlagskontrakt. Konkurrens på lika villkor får man nog leta efter på helt andra håll... 😏
hammagrella Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Hmm, som man misstänkte alltså. Just därför är det ju nästan patetiskt att man fortfarande uppmanar vanliga människor att skicka in låtar till festivalen. PS: Det här innebär att den där Gardell-filmen "Livet e en schlager" alltså är PÅHITTAD!!?? 😏
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.