Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har installerat en pickup mikrofon i min akustiska gitarr. Pick-up:en är en sådan som ligger under stallet (Seymour Duncan Sadducer) och som ska separera ljudet från strängarna. När jag nu spelar in direkt via den till portastudion så blir ljudet i dom tunna strängarna väldigt bra, men bassträngarna låter syntetiska så fort dom skorrar minsta lilla. Kan jag göra något åt detta? Främst åtgärder som är tidiga, alltså inte ändra det i datorn sedan.

Mkt tacksam för svar.

Redigerat av emil_brynge
Annons
Postat (redigerat)

Nope, så låter det oftast om den typen av mickar, en kondensatormikrofon som man ställer framför gitarren blir nästa alltid bäst (sen finns det tusen sätt att ställa de på och man kan dessutom använda flera stycken).

Redigerat av Phobos
Postat

Konning mic funkar bra när man är i studio, men om man spelar i ett band med massa andra instrument så blir det lite tokigt. (mycke läck) prova att rikta upp halsen så att det inte skorrar och så att det inte är 12 cm till bandet 😛

Postat
Konning mic funkar bra när man är i studio, men om man spelar i ett band med massa andra instrument så blir det lite tokigt. (mycke läck) prova att rikta upp halsen så att det inte skorrar och så att det inte är 12 cm till bandet 😛

Piezomickar låter skorrigt oavsett om strängarna gör det eller inte.

Postat
😛

Man kanske kan köra en kombo av kondmick och sån. Bara för att lixom.

Ja det kan man men du kommer nog bara spara den uppmickade kanalen, den interna micken är i princip bara till för live-bruk.

Postat

alltid skorrigt? näru, hade en spelning i fredags, UTAN skorrigt ljud.

Postat
alltid skorrigt? näru, hade en spelning i fredags, UTAN skorrigt ljud.

Det krispiga som är typiskt piezo kan mycket väl även beskrivas som skorrigt. Eftersom skorrigheten verkar vara något som kommer när han spelar in med micken så är det nog det han menar.

Postat

njaa, kan nog inte hålla med dig, hade ett grymt fint och trevligt acke ljud. kör iof med en korg ax3a imellan, men det lät exelente 😛

Postat
Tack för svaren.

Piezo?

Piezo

Tryckkänsligmickrofon som i gitarrfall läggs under sadeln

Det behöver inte skorra, det sakll det inte göra. Låta kul kommer det heller tyvärr inte göra. Det blir en nasal syntestisk ton från piezomickar.

Live får man ofta nöja sig med det men i studion är det uppmickat som gäller. Många brukar säga att man kan blanda ljudet från både en mick och från piezoljudet. Klart man kan men jag är allergisk mot pieziogitarrer så jag skulle inte göra det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.