Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De två senaste dagarna har min G5:a 2 GHz Dual core Power Pc börjat beté sig mycket underligt. Helt utan förvarning kan fläkten gå på högvarv och den håller på tills jag gör nånting med datorn. T.ex. matar ut cd-släden eller rent utav stänger av datorn. Jag antar att det är för varmt i datorn eftersom fläkten körs på fullvarv. Och jag har faktiskt precis installerat ett UAD-kort. Och det är efter det som fläkten har börjat beté sig underligt. Jag vet inte om det har med UAD-kortet att göra, men det är efter att jag satte i det som fläkten har ballat ur totalt. Det konstiga är att de gångerna det har hänt så har datorn stått i viloläge och jag använder den inte alls.

Vet någon vad som behövs göras? Känns lite oroväckande när fläkten kör igång och låter som f*n. Ibland tror jag nästan att den ska gå sönder.

Annons
Postat

Är ju inte säkert att det faktiskt är för varmt bara för att fläktarna tror det. Det kan lika gärna (mer troligt?) vara nåt fel på temperaturmätningen eller systemen som driver fläktarna...

Postat

Kan vara trasiga minnen eller processorn, kolla med felsökning!

Testa att ta ut minnena och sätt tillbaka dem, de kanske sitter löst?

Lycka till och hoppas att det löser sig!

:rolleyes:

Postat

Jag har ingen G5:a själv - men är det inte så att fläkten mest går igång om vätskekylningen inte är aktiv - dvs när luckan är öppen. Har allting stängts igen och monterats ihop korrekt efter att du satte i UAD-kortet?

Postat
Jag har ingen G5:a själv - men är det inte så att fläkten mest går igång om vätskekylningen inte är aktiv - dvs när luckan är öppen. Har allting stängts igen och monterats ihop korrekt efter att du satte i UAD-kortet?

Jo jag har satt tillbaka allting som det ska. Har tidigare satt i minne plus hårddisk så jag vet hur allt ska sitta. Men jag ska testa att felsöka lite så fort jag har tid.

Tack för alla snabba svar.

Postat (redigerat)

Har varit med om samma sak, för mig var det ramminnet.

Hörde mig för och det är tydligen ganska vanligt på just g5:or att minnena kan glappa lite.

edit: fläktarna kör igång som tokiga, trodde datorn skulle sprängas. 🙂

Redigerat av Leslie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.