Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå.

Jag äger en ganska simpel keyboard men som förövrigt fungerar bra och har midi in/out funktion.

Det jag gjort är att införskaffa en M-Audio Uno - USB MIDI interface cable

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...fea44edf805.jpg

och den funkar riktigt fint till exempelvis fruityloops. Man kan adda vst syntar i programet och sedan spela upp via datorn när man trycker på tangenterna. ,typ istället för att trycka på tangentbordet.

En online polare till mig har ett Elpiano och hon spelar in vackra stycken genom coolEdit. Både jag och hon har ingen aning om hur hon kopplat ihop det, men detta låter intressant. Såvitt jag vet så kan jag inte själv spela utav mitt keyboard ljud in på datorn utan endast skicka signaler till vad som skall spelas.

Frågan är, Använder hon sig utav en keyboard som hon kopplar direkt till ljudkortet? Hur funkar det? Kan man spela utav de ljud från keyboarden om man har en kopplare till ljudkortet? och isåfall, måste det vara en specifik port på ljudkortet? Är det värt att införskaffa sig ett sådant isåfall? Nu har jag ju inte en super synt, men skulle säkert kunna spinna vidare på idén om jag fick de ljuden från min keyboard in på mina datorhögtalare :rolleyes:

tips om ljudkort och kablar isåfall?

Annons
Postat

Fast för att bara spela in ljudet så duger garanterat det ljudkortet du redan har, åtminstone till en början.

De flesta hemdator-ljudkort har stereominitele-kontakter ("hörlursplugg"), så det du då behöver är adapters och sladdar för att gå från keyboardens tele-kontakter till en sån där ministereotele. Finns att köpa på de flesta musikaffärer/radioaffärer/clasohlson/etc. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.