Jump to content
Annons

Studiobygge

Dynamic-PulZe (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Okej... DÄ var det dax att fÄ tummarna loss ur *** och pÄbörja sitt efterlÀngtade bygge...

Vill bara börja med att punktera ballongen pÄ er lÀsare med en massivt

blodig törst efter 200 Kvm 100 000 kr mega super studio bygge...

utan detta Àr en trotsig tonnÄring med höga ambitioner och en förÀldra, slÀktings

sponsrad börs inklusive hjĂ€lpsamma vĂ€nner... 🙂

Vi kan vĂ€ll göra detta lite trevligt och slĂ€nga in en liten story över det hela 😆

Niklas pÄbörjade sitt musikintresse redan i tidig Älder.. vid 7 Ärs.... (Fast Forward)

Han började jobba pÄ pauli kyrkogÄrd en solig sommar och kom i kontakt med en

trevlig sÄngerska i sina bÀsta Är, som introducerade Niklas inom musikbranchen...

Reason 2.5 slog ner som en bomb i hans dator och hans mamma fick slita honom

ifrÄn detta ÀlskvÀrda instrument att skapa samplad konst

med 😆 nu ett par Ă„r senare, sĂ„ tycker jag fortfarande om att sitta och fingra i

reason 3.0 och skapa beats till mina vÀnner... (mest hip hop) men Àven gÄ loss i

Malhström och leka Psy-trance / Goa kompositör!

För Ca: 2 veckor sedan fick Niklas tillstÄnd av förÀldrar att ge sig pÄ deras

HerrgÄrd, bygga en studio med tillhörande (mini)lÀgenhet i en av ladorna!

Övertalningstaktiken var slĂ„ende...

Meeen mamma.. NÀr jag flyttar sÄ kan ni ju anvÀnda lÀgenheten till

gÀsthus *Blink Blink. och det var det...

SjÀvla studio miljön behöver inte för min del vara sÀrskilt stor

(efter som jag med datorns hjÀlp samplar via software... och inspelning lika sÄ!)

Basic ideén Àr som förljer

SÄngbÄs 4 kvm

Mixing , Samplings rum 6 kvm

Övrigt (chillout, sovplats, kylfrys mm) !ej bestĂ€md yta!

HÀr Àr en av planlösningarna...

TWG2H.jpg

Jag har jobbat med min far rÀtt lÀnge med Bygg och snickeri sÄ jag kommer sjÀlv

att bygga hela rubbet (med viss hjÀlp av gulliga kompisar) och har kontakter till

billigt byggmaterial (gratis) XD

---------------------------------------------------

Och nu till "hÄrdvaran"

Införskaffande av:

- Ny dator *begagnad

- 2 st 17-19" datorskÀrmar *begagnad

- en B1 mic

- Software har jag redan Reason 3.0 och Cubase LE

- Hörlurar

- 2 st monitorer

- Ett nytt midi keyboard

- en preamp till micken

- och ett saftigt ljudkort

RĂ€tt och slĂ€tt ett lagom nybörjar kitt helt efter "Studio forums" standrad 😆

--------------------------------------------------------------------

Detta Ă€r mest en kul pryl för mig (en dyr sĂ„dan 😉) och lĂ€ngs med projektets

gĂ„ng sĂ„ tar jag bilder med kamera och hĂ„ller er "postade" med senaste nytt 😉

Ska till helgen ta lite bilder över "lokalen" och visa er hur mycket jobb vi har

framför oss 😄

P.S kommer att skriva hÀr efter hjÀlp gÀllande Ventilation, Ljudabsorbation och isoleringstips lite senare ( kommer att söka pÄ forumet oxÄ för er pedantiska

gĂ€llande "dubbel topics" 😄) ha det bra... dax att börja skissa...

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

tja! 😏😕

det var en hÀrlig och öppen ingÄng in i en ny studiobyggar trÄd, riktigt kul!!

till skillnad frÄn t.ex. aske och dimarinos fall, och andra, sÄ pratar vi hÀr om studio pÄ en helt annan nivÄ. Skulle kalla det för mellannivÄ, dvs. inte i pojkrummet, inte i en helt egen lya utan i ett eget rum i lÀgenheten (eller hus om man har det) :rolleyes:

och bara att ha en s.k. mellanstudio Àr bÀttre Àn mycket annat.

det som Àr i sÄdant lÀge Àr ju s.k. att man fÄr köpa hur rummen ser ut men vad du Àn köper för nÄnting sÄ mÄste du budgetera för vissa saker som man ofta tenderar inte nÀmna i en sÄdan. Det Àr dels absorbenter och diffusorer samt kablage.

nÀr det sen gÀller ljudkort sÄ fÄr du vÀl fundera ut i vilket behov du Àr i och sen köpa efter det. skulle vara intressant att höra vilka monitorer du tÀnkte införskaffa.

ska bli kul att följa detta, lycka till

mvh Anders

Postat

SÄngbÄs 4 kvm

Tjenixen och vÀlkommen hit! Ska bli riktigt kul att följa Ànnu ett bygge!

Jag funderar dock liiiite grann pĂ„ planlösningen. 😏 Förhoppningsvis Ă€r det tips som inte tas negativt utan bara som en liten tankestĂ€llare.

- 6 kvm till ett mixrum/kontrollrum Ă€r vĂ€lllldigt lite i min vĂ€rld. Ljudet kommer att studsa i vĂ€ggen innan du ens hinner höra det, praktiskt taget. Kontrollrummet i vĂ„r studio (som vi byggde förra Ă„ret 😕 ) Ă€r runt 10 kvm och det Ă€r aningens för litet Ă€ndĂ„.

Det Àr vad jag kan komma pÄ just nu.. :rolleyes:

Peace out!

/Robban

Postat

SÄngbÄs 4 kvm

Jag funderar dock liiiite grann pĂ„ planlösningen. 😳 Förhoppningsvis Ă€r det tips som inte tas negativt utan bara som en liten tankestĂ€llare.

- 6 kvm till ett mixrum/kontrollrum Ă€r vĂ€lllldigt lite i min vĂ€rld. Ljudet kommer att studsa i vĂ€ggen innan du ens hinner höra det, praktiskt taget. Kontrollrummet i vĂ„r studio (som vi byggde förra Ă„ret đŸ˜± ) Ă€r runt 10 kvm och det Ă€r aningens för litet Ă€ndĂ„.

Det Ă€r vad jag kan komma pĂ„ just nu.. 😳

Peace out!

/Robban

Kontrollrummet i vÄr studio Àr ca 4 Kv... Hur det pÄverkar ljudet har jag mer eller mindre vant mig vid och det har inte stÀllt till nÄgra problem. DÀremot blir det fruktansvÀrt varmt med alla apparater.

Postat

Ja, varför inte förlÀgga kontrollrummet till den stora ytan dÀr du ritat upp för kök etc, vet inte hur stort detta Àr i kvm men ser ju bÀst ut för ÀndamÄlet i planritningen i alla fall, du vinner pÄ det och kök/pentry etc kan du lÀgga i ett mindre rum!

Jag har suttit och jobbat pÄ 18 kvm de sista 3 Ären och inser att detta Àr för litet numera och eftersom jag har Äterkommande band/artister hÀr som vill fÄ plats bakom mig i kontrollrummet vid mix etc sÄ flyttar jag det till ett rum pÄ 45 kvm, men ljudmÀssigt funkar "smÄ" rum pÄ 15-20 kvm Àven om det Àr i minsta laget, kom ihÄg att du skall ha lyssningen i kortÀndan av ett rektangulÀrt rum, inte lÀngs lÄngvÀggen som mÄnga tror!

Lycka till och vilken herrgÄrd Àr det frÄgan om?

😳

Postat (redigerat)

SÄngbÄs 4 kvm

Jag funderar dock liiiite grann pĂ„ planlösningen. 😼 Förhoppningsvis Ă€r det tips som inte tas negativt utan bara som en liten tankestĂ€llare.

- 6 kvm till ett mixrum/kontrollrum Ă€r vĂ€lllldigt lite i min vĂ€rld. Ljudet kommer att studsa i vĂ€ggen innan du ens hinner höra det, praktiskt taget. Kontrollrummet i vĂ„r studio (som vi byggde förra Ă„ret 😼 ) Ă€r runt 10 kvm och det Ă€r aningens för litet Ă€ndĂ„.

Det Ă€r vad jag kan komma pĂ„ just nu.. 😳

Peace out!

/Robban

Kontrollrummet i vÄr studio Àr ca 4 Kv... Hur det pÄverkar ljudet har jag mer eller mindre vant mig vid och det har inte stÀllt till nÄgra problem. DÀremot blir det fruktansvÀrt varmt med alla apparater.

...jag fortsĂ€tter min lista om 6-kvadrats kontrollrum. 😼

- ...för att inte tala om den fett ökade rumstemperaturen

- Bristen pĂ„ syre som det blir i ett sĂ„dant litet utrymme tillsammans med dessa apparater som vi kallar datorer lĂ€r bli hyfsat outhĂ€rdlig om du inte lĂ€gger 5-7 000 pĂ„ ordentlig ventilation. 😆 Onödiga pengar i detta fallet eftersom man kan lösa det genom att ha ett större rum.

- Genom att ha ett större rum sĂ„ har du oxĂ„ möjlighet att ha folk i nĂ€rheten nĂ€r du mixar sĂ„ att de kan vara delaktiga i processen. Tro mig. 😛 Det tog inte lĂ„ng tid innan vi satte en soffa i kontrollrummet för att lösa detta problem.

- Jag inser att din musik Àr annorlunda frÄn vad man pysslar med nÀr man har en massa liveinstrument, men akustikens lagar Àr ju rent logiskt desamma oavsett genre.

- Gillar man fett med bas sÄ lÀr du fÄ problem med ett litet rum. Det blir hörn överallt och basen kommer att bli överrepresenterad, vilket kommer att resultera i att du kommer mixa sÄ att du tror att det mycket bas nÀr det i sjÀlva verket Àr mindre bas.

- Min första egna "studio" var i vĂ„r klĂ€dkammare typ. Det var ungefĂ€r eller kanske t o m lite drygt den storleken pĂ„ utrymmet. Det var inge i lĂ€ngden bra kan jag sĂ€ga dig.. 😳

Ett STORT plus med att ha en större yta (förutom syrehalten đŸ˜± ) Ă€r att du kan fĂ„ ett Ă€rligare ljud. Du har möjlighet att göra en mera korrekt akustikbehandling, och har man 100 000 kr för ett sĂ„dant litet utrymme sĂ„ tycker jag att man bör tĂ€nka sig lite för innan man gör ett rum pĂ„ 6 kvadrat nĂ€r man kanske egentligen borde ha ett som Ă€r 12-16 kvadrat.

VĂ„rt bygge kostade drygt 120 000 inkl moms. Och det var med alla prylar inklusive bygget som vi gjorde sjĂ€lva. Lokalen Ă€r visserligen inte 200 kvadrat, men det ser det inte ut som att din Ă€r heller om man tittar pĂ„ din planlösning. đŸ˜Č

Fnulf: Varför ska man behöva vĂ€nja sig vid nĂ„got som inte borde vara fel frĂ„n första början, nu nĂ€r han Ă€ndĂ„ har möjlighet att bygga det ordentligt? 😎

EDIT: InsÄg nyss att du kanske inte hade 100 000 utan att det snarare Àr en önskan? Om sÄ var fallet, vilken budget har du?

Peace!

/Robban

Redigerat av Slipped_Away
Postat

Wow... det var inte mĂ„nga timmar sedan jag postade detta 😆 fett med support ger alltid extra motivation... mĂ„ste börja med ytan pĂ„ kontroll rummet... att ni föresprĂ„kar att ha öppet till ex "soffrummet" vid kontrollrummet hjĂ€lper bara min budget 🙂 dĂ„ jag inte behöver resa vĂ€gg just dĂ€r 🙂 trodde det var bĂ€ttre att skĂ€rma av skiten för att "ljud" isolera mot yttre störningar vid "mastring" men jag ska genast skissa pĂ„ nya ideĂ©r....

HerrgĂ„rden ligger utanför Hörby (mitten av skĂ„ne typ) och dĂ€r ligger det ett par "lĂ€ngor" ovanvĂ„ningen pĂ„ en av "lĂ€ngorna" ska jag bygga ett mindre gĂ€sthus typ... och ha en stooor fokus pĂ„ studio i den 😛 typ sĂ„ polare kan komma över ett par dagar och vi kan jobba lite mer fokuserat pĂ„ musiken 😄

Budgeten för sjÀlva byggandet Àr i prinsip obegrÀnsat... efter som typ reglar, gips, isolering o.s.v inte Àr ett problem...

Ljudkortet tÀnker jag lÀgga lite pengar pÄ... men efter som jag börjar med bygget och köper alla "hÄrdvara" (inklusive monitorer) efter julrushen... sÄ forskar jag fortfarande i Àmnet... diskuterar Àven med polarna om prioritering o.s.v men vi ska alla försöka spara sÄ mycket som möjligt för att kunna fÄ ut sÄ mycket kvalitet vi kan...

kommer att smĂ„börja nu i helgen med att rensa undan allt (dĂ€r stĂ„r en massa byggstĂ€llningar och flyttkartonger fulla med skrĂ€p för tillfĂ€llet) och ta lite mĂ„tt sĂ„ jag vet vad jag har att röra mig med... ska Ă€ven ta lite bilder... och köra den hĂ€r trĂ„den lite som en byggblogg... om hur allting utveklas 😄

J*vligt skoj att folk slĂ€nger in komplement till mina "akustiska byggnationer" dĂ„ jag sjĂ€lv inte har sĂ€rskilt mycket erfarenhet i detta 😄

Keep it real... // the one and only....

Postat

Hoppas ni Ă€r mĂ„nga som bygger! 😛

Vi höll pÄ en hel sommar, och vi var ju en 3 stycken dÀrute oftast, hehe...

Det blir ju en grymt najs julklapp iaf, skulle jag vilja sĂ€ga.. 😄

Vill du ha tips, kolla tex igenom denna trÄden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10997&hl=

Annars Àr det sÄklart bara till att fortsÀtta frÄga! Dags att natta sig nu, hehe..

Zzzznaaaaaaarrrkkk! 😆🙂 :)

/Robban

Postat

Syre bristen gÄr att ÄtgÀrda med en blomma som heter fredskalla den producerar mycke syre och ser ut sÄ hÀr.

spathiphyllum_fredskalla.jpg

Den funkar i vĂ„rat lilla lilla sovrum Ă€ven nĂ€r jag jobbar med frugan 😉 tyvĂ€r sĂ„ hjĂ€lper den inte mot vĂ€rmen eller hur ljudet pĂ„verkas av ett litet rum.

Lycka till.

Postat
Införskaffande av:

- Ny dator *begagnad

- 2 st 17-19" datorskÀrmar *begagnad

- en B1 mic

- Software har jag redan Reason 3.0 och Cubase LE

- Hörlurar

- 2 st monitorer

- Ett nytt midi keyboard

- en preamp till micken

- och ett saftigt ljudkort

1. Skulle jag vara du sÄ skulle jag satsa pÄ en riktigt saftig dator direkt. Dual-core och hela skiten dÄ digital producering brukar kunna ta en jÀkla massa datorkraft. Ju mindre begrÀnsad man Àr av datorn ju bÀttre helt enkelt.

2. SÄ skulle jag nog ta en bÀttre mic dÄ rappen stÄr sÄ otroligt mycket i centrum nÀr det gÀller hiphop. Eller en, skaffa nÄgra olika. AnvÀnder du en helt annan mic till overdubs sÄ brukar man kunna fÄ till ett ganska fett ljud och det krÀver lite mindre efterarbete med EQ'n för att separera dom.

3. Hörlurar sÄ rekommenderar jag AKG K240S. Har sjÀlv ett par sÄnna som jag anvÀnder till mixning sent pÄ kvÀllarna och jag gillar dom verkligen. Fungerar rÀtt bra till inspelning ocksÄ men vore jag du sÄ skulle jag skaffa t ex ett par Vic Firth lurar som lÀcker otroligt lite just nÀr det gÀller vid inspelning.

4. Alesis Aktiv MK2 har jag hört mycket bra om. Kostar strax över 3000 lappen. Dock inte haft möjligheten att testa dom sjÀlv. Men ett par du kan kolla lite pÄ.

5. Midikeyboard...hmm, ett som Àr vÀldigt allround Àr ju dÄ M-audio Axiom. Triggerpads, faders, knobs, m.m. DÄ fÄr du ju lite kÀnslan av en MPC och kan Àven mixa och mastra nÄgorlunda direkt pÄ keyboarden. NÄnting att titta pÄ iallafall.

6. Eftersom jag antar att du i princip enbart kommer spela in rap sÄ tycker jag du ska satsa pÄ en riktigt bra preamp. Mindprint eller nÄnting sÄnt. Som jag sa tidigare sÄ Àr ju rappen den centralaste delen i hiphop och bra kvalitet dÀr Àr ju att föredra. 4000 kronor och uppÄt (nypris) Àr vad jag personligen skulle satsa pÄ.

7. Ljudkortet borde du ocksÄ satsa pÄ men det kÀnns lite onödigt att ta ett med mÄnga kanaler. Med ett Juli@ kommer du rÀtt sÄ billigt undan men du fÄr ÀndÄ jÀvligt bra kvalitét. Kanske finns andra som e mycket bÀttre men jag har inte tittat sÄ överdrivet noga pÄ det dÄ jag har ett jag e vÀldigt nöjd med.

Det hÀr e ju som jag resonerar dÄ och som jag skulle gjort om jag drev en hiphop studio. Har gjort mycket beats i mina dar och rappar Àven sjÀlv (dock inte hiphop) sÄ det hÀr e vÀl saker jag har tÀnkt pÄ och snappat upp genom Ären. SvÄrt o veta hur du har delat upp din budget men satsa pÄ kvalitét dÄ dom grejerna du behöver för dÄ behöver du inte uppgradera dig sÄ ofta. Dom flesta musikgrejerna faller ju vÀldigt markant i pris nÀr dom Àr begagnade tyvÀr.

Postat

MĂ„nga bra saker som Preacher X sa dĂ€r. 😄 TĂ€nk bara pĂ„ att se till att göra bygget sĂ„ bra som möjligt, för det Ă€r ju lĂ€ttare att byta ut prylar Ă€n att riva och bygga om... 😉 Tycker jag iaf. 😉

Postat (redigerat)
Dom flesta musikgrejerna faller ju vÀldigt markant i pris nÀr dom Àr begagnade tyvÀr.

Exakt... och jag ska lÀgga lite tid pÄ att hitta lagom bra "medioker" utrustning begagnat...

HÀr Àr de nya skisserna...

11.JPG

23.JPG

3.JPG

om ni undrar vad de e pĂ„ vĂ€ggen sĂ„ e det D.P. hehe lista ut den om ni kan 😆

Redigerat av Dynamic-PulZe
Postat

Det kan bara inte stÀmma! MÄtten alltsÄ! Första bilden och sista liknar inte ens varandra. Kan du inte hjÀlpa oss lite genom att sÀtta ut mÄtten?

Postat
Det kan bara inte stÀmma! MÄtten alltsÄ! Första bilden och sista liknar inte ens varandra. Kan du inte hjÀlpa oss lite genom att sÀtta ut mÄtten?

MissförstĂ„ mig rĂ€tt... detta Ă€r inte ritningarna.. detta Ă€r skisserna... ska rensa ut "lokalen" till helgen (dĂ€r e fullsmockat med stĂ€llningar, lĂ„dor och verktyg... sen ska jag ta exakta mĂ„tt och posta dom... by the way... vad Ă€r optimala mĂ„tt för ett sĂ„ngbĂ„s? 1 persons only đŸ˜Č

Postat
Varför har du skÀrmarna placerade dÀr högtalarna ev. borde stÄ, blir dessutom bÀttre om dom stÄr jÀmte varandra!

!!!Skiss!!!Skiss!!!Skiss!!!

planeringen av sjÀlva bygget... alla inventarier Àr bara dÀr för att ge er en bÀttre bild av hur det ska se ut...

😠

Postat

okej, rensa ut skiten som finns i rummet och kom sen med lite mĂ„tt. skulle nog hjĂ€lpa oss alla att fĂ„ lite mer hum och grepp över saker och ting hĂ€r 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.