Jump to content
Annons

Studiobygge

Dynamic-PulZe (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Okej... Då var det dax att få tummarna loss ur *** och påbörja sitt efterlängtade bygge...

Vill bara börja med att punktera ballongen på er läsare med en massivt

blodig törst efter 200 Kvm 100 000 kr mega super studio bygge...

utan detta är en trotsig tonnåring med höga ambitioner och en föräldra, släktings

sponsrad börs inklusive hjälpsamma vänner... 🙂

Vi kan väll göra detta lite trevligt och slänga in en liten story över det hela 😆

Niklas påbörjade sitt musikintresse redan i tidig ålder.. vid 7 års.... (Fast Forward)

Han började jobba på pauli kyrkogård en solig sommar och kom i kontakt med en

trevlig sångerska i sina bästa år, som introducerade Niklas inom musikbranchen...

Reason 2.5 slog ner som en bomb i hans dator och hans mamma fick slita honom

ifrån detta älskvärda instrument att skapa samplad konst

med 😆 nu ett par år senare, så tycker jag fortfarande om att sitta och fingra i

reason 3.0 och skapa beats till mina vänner... (mest hip hop) men även gå loss i

Malhström och leka Psy-trance / Goa kompositör!

För Ca: 2 veckor sedan fick Niklas tillstånd av föräldrar att ge sig på deras

Herrgård, bygga en studio med tillhörande (mini)lägenhet i en av ladorna!

Övertalningstaktiken var slående...

Meeen mamma.. När jag flyttar så kan ni ju använda lägenheten till

gästhus *Blink Blink. och det var det...

Sjävla studio miljön behöver inte för min del vara särskilt stor

(efter som jag med datorns hjälp samplar via software... och inspelning lika så!)

Basic ideén är som förljer

Sångbås 4 kvm

Mixing , Samplings rum 6 kvm

Övrigt (chillout, sovplats, kylfrys mm) !ej bestämd yta!

Här är en av planlösningarna...

TWG2H.jpg

Jag har jobbat med min far rätt länge med Bygg och snickeri så jag kommer själv

att bygga hela rubbet (med viss hjälp av gulliga kompisar) och har kontakter till

billigt byggmaterial (gratis) XD

---------------------------------------------------

Och nu till "hårdvaran"

Införskaffande av:

- Ny dator *begagnad

- 2 st 17-19" datorskärmar *begagnad

- en B1 mic

- Software har jag redan Reason 3.0 och Cubase LE

- Hörlurar

- 2 st monitorer

- Ett nytt midi keyboard

- en preamp till micken

- och ett saftigt ljudkort

Rätt och slätt ett lagom nybörjar kitt helt efter "Studio forums" standrad 😆

--------------------------------------------------------------------

Detta är mest en kul pryl för mig (en dyr sådan 😉) och längs med projektets

gång så tar jag bilder med kamera och håller er "postade" med senaste nytt 😉

Ska till helgen ta lite bilder över "lokalen" och visa er hur mycket jobb vi har

framför oss 😄

P.S kommer att skriva här efter hjälp gällande Ventilation, Ljudabsorbation och isoleringstips lite senare ( kommer att söka på forumet oxå för er pedantiska

gällande "dubbel topics" 😄) ha det bra... dax att börja skissa...

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

tja! 😏😕

det var en härlig och öppen ingång in i en ny studiobyggar tråd, riktigt kul!!

till skillnad från t.ex. aske och dimarinos fall, och andra, så pratar vi här om studio på en helt annan nivå. Skulle kalla det för mellannivå, dvs. inte i pojkrummet, inte i en helt egen lya utan i ett eget rum i lägenheten (eller hus om man har det) :rolleyes:

och bara att ha en s.k. mellanstudio är bättre än mycket annat.

det som är i sådant läge är ju s.k. att man får köpa hur rummen ser ut men vad du än köper för nånting så måste du budgetera för vissa saker som man ofta tenderar inte nämna i en sådan. Det är dels absorbenter och diffusorer samt kablage.

när det sen gäller ljudkort så får du väl fundera ut i vilket behov du är i och sen köpa efter det. skulle vara intressant att höra vilka monitorer du tänkte införskaffa.

ska bli kul att följa detta, lycka till

mvh Anders

Postat

Sångbås 4 kvm

Tjenixen och välkommen hit! Ska bli riktigt kul att följa ännu ett bygge!

Jag funderar dock liiiite grann på planlösningen. 😏 Förhoppningsvis är det tips som inte tas negativt utan bara som en liten tankeställare.

- 6 kvm till ett mixrum/kontrollrum är välllldigt lite i min värld. Ljudet kommer att studsa i väggen innan du ens hinner höra det, praktiskt taget. Kontrollrummet i vår studio (som vi byggde förra året 😕 ) är runt 10 kvm och det är aningens för litet ändå.

Det är vad jag kan komma på just nu.. :rolleyes:

Peace out!

/Robban

Postat

Sångbås 4 kvm

Jag funderar dock liiiite grann på planlösningen. 😳 Förhoppningsvis är det tips som inte tas negativt utan bara som en liten tankeställare.

- 6 kvm till ett mixrum/kontrollrum är välllldigt lite i min värld. Ljudet kommer att studsa i väggen innan du ens hinner höra det, praktiskt taget. Kontrollrummet i vår studio (som vi byggde förra året 😱 ) är runt 10 kvm och det är aningens för litet ändå.

Det är vad jag kan komma på just nu.. 😳

Peace out!

/Robban

Kontrollrummet i vår studio är ca 4 Kv... Hur det påverkar ljudet har jag mer eller mindre vant mig vid och det har inte ställt till några problem. Däremot blir det fruktansvärt varmt med alla apparater.

Postat

Ja, varför inte förlägga kontrollrummet till den stora ytan där du ritat upp för kök etc, vet inte hur stort detta är i kvm men ser ju bäst ut för ändamålet i planritningen i alla fall, du vinner på det och kök/pentry etc kan du lägga i ett mindre rum!

Jag har suttit och jobbat på 18 kvm de sista 3 åren och inser att detta är för litet numera och eftersom jag har återkommande band/artister här som vill få plats bakom mig i kontrollrummet vid mix etc så flyttar jag det till ett rum på 45 kvm, men ljudmässigt funkar "små" rum på 15-20 kvm även om det är i minsta laget, kom ihåg att du skall ha lyssningen i kortändan av ett rektangulärt rum, inte längs långväggen som många tror!

Lycka till och vilken herrgård är det frågan om?

😳

Postat (redigerat)

Sångbås 4 kvm

Jag funderar dock liiiite grann på planlösningen. 😮 Förhoppningsvis är det tips som inte tas negativt utan bara som en liten tankeställare.

- 6 kvm till ett mixrum/kontrollrum är välllldigt lite i min värld. Ljudet kommer att studsa i väggen innan du ens hinner höra det, praktiskt taget. Kontrollrummet i vår studio (som vi byggde förra året 😮 ) är runt 10 kvm och det är aningens för litet ändå.

Det är vad jag kan komma på just nu.. 😳

Peace out!

/Robban

Kontrollrummet i vår studio är ca 4 Kv... Hur det påverkar ljudet har jag mer eller mindre vant mig vid och det har inte ställt till några problem. Däremot blir det fruktansvärt varmt med alla apparater.

...jag fortsätter min lista om 6-kvadrats kontrollrum. 😮

- ...för att inte tala om den fett ökade rumstemperaturen

- Bristen på syre som det blir i ett sådant litet utrymme tillsammans med dessa apparater som vi kallar datorer lär bli hyfsat outhärdlig om du inte lägger 5-7 000 på ordentlig ventilation. 😆 Onödiga pengar i detta fallet eftersom man kan lösa det genom att ha ett större rum.

- Genom att ha ett större rum så har du oxå möjlighet att ha folk i närheten när du mixar så att de kan vara delaktiga i processen. Tro mig. 😛 Det tog inte lång tid innan vi satte en soffa i kontrollrummet för att lösa detta problem.

- Jag inser att din musik är annorlunda från vad man pysslar med när man har en massa liveinstrument, men akustikens lagar är ju rent logiskt desamma oavsett genre.

- Gillar man fett med bas så lär du få problem med ett litet rum. Det blir hörn överallt och basen kommer att bli överrepresenterad, vilket kommer att resultera i att du kommer mixa så att du tror att det mycket bas när det i själva verket är mindre bas.

- Min första egna "studio" var i vår klädkammare typ. Det var ungefär eller kanske t o m lite drygt den storleken på utrymmet. Det var inge i längden bra kan jag säga dig.. 😳

Ett STORT plus med att ha en större yta (förutom syrehalten 😱 ) är att du kan få ett ärligare ljud. Du har möjlighet att göra en mera korrekt akustikbehandling, och har man 100 000 kr för ett sådant litet utrymme så tycker jag att man bör tänka sig lite för innan man gör ett rum på 6 kvadrat när man kanske egentligen borde ha ett som är 12-16 kvadrat.

Vårt bygge kostade drygt 120 000 inkl moms. Och det var med alla prylar inklusive bygget som vi gjorde själva. Lokalen är visserligen inte 200 kvadrat, men det ser det inte ut som att din är heller om man tittar på din planlösning. 😲

Fnulf: Varför ska man behöva vänja sig vid något som inte borde vara fel från första början, nu när han ändå har möjlighet att bygga det ordentligt? 😎

EDIT: Insåg nyss att du kanske inte hade 100 000 utan att det snarare är en önskan? Om så var fallet, vilken budget har du?

Peace!

/Robban

Redigerat av Slipped_Away
Postat

Wow... det var inte många timmar sedan jag postade detta 😆 fett med support ger alltid extra motivation... måste börja med ytan på kontroll rummet... att ni förespråkar att ha öppet till ex "soffrummet" vid kontrollrummet hjälper bara min budget 🙂 då jag inte behöver resa vägg just där 🙂 trodde det var bättre att skärma av skiten för att "ljud" isolera mot yttre störningar vid "mastring" men jag ska genast skissa på nya ideér....

Herrgården ligger utanför Hörby (mitten av skåne typ) och där ligger det ett par "längor" ovanvåningen på en av "längorna" ska jag bygga ett mindre gästhus typ... och ha en stooor fokus på studio i den 😛 typ så polare kan komma över ett par dagar och vi kan jobba lite mer fokuserat på musiken 😄

Budgeten för själva byggandet är i prinsip obegränsat... efter som typ reglar, gips, isolering o.s.v inte är ett problem...

Ljudkortet tänker jag lägga lite pengar på... men efter som jag börjar med bygget och köper alla "hårdvara" (inklusive monitorer) efter julrushen... så forskar jag fortfarande i ämnet... diskuterar även med polarna om prioritering o.s.v men vi ska alla försöka spara så mycket som möjligt för att kunna få ut så mycket kvalitet vi kan...

kommer att småbörja nu i helgen med att rensa undan allt (där står en massa byggställningar och flyttkartonger fulla med skräp för tillfället) och ta lite mått så jag vet vad jag har att röra mig med... ska även ta lite bilder... och köra den här tråden lite som en byggblogg... om hur allting utveklas 😄

J*vligt skoj att folk slänger in komplement till mina "akustiska byggnationer" då jag själv inte har särskilt mycket erfarenhet i detta 😄

Keep it real... // the one and only....

Postat

Hoppas ni är många som bygger! 😛

Vi höll på en hel sommar, och vi var ju en 3 stycken därute oftast, hehe...

Det blir ju en grymt najs julklapp iaf, skulle jag vilja säga.. 😄

Vill du ha tips, kolla tex igenom denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10997&hl=

Annars är det såklart bara till att fortsätta fråga! Dags att natta sig nu, hehe..

Zzzznaaaaaaarrrkkk! 😆🙂 :)

/Robban

Postat

Syre bristen går att åtgärda med en blomma som heter fredskalla den producerar mycke syre och ser ut så här.

spathiphyllum_fredskalla.jpg

Den funkar i vårat lilla lilla sovrum även när jag jobbar med frugan 😉 tyvär så hjälper den inte mot värmen eller hur ljudet påverkas av ett litet rum.

Lycka till.

Postat
Införskaffande av:

- Ny dator *begagnad

- 2 st 17-19" datorskärmar *begagnad

- en B1 mic

- Software har jag redan Reason 3.0 och Cubase LE

- Hörlurar

- 2 st monitorer

- Ett nytt midi keyboard

- en preamp till micken

- och ett saftigt ljudkort

1. Skulle jag vara du så skulle jag satsa på en riktigt saftig dator direkt. Dual-core och hela skiten då digital producering brukar kunna ta en jäkla massa datorkraft. Ju mindre begränsad man är av datorn ju bättre helt enkelt.

2. Så skulle jag nog ta en bättre mic då rappen står så otroligt mycket i centrum när det gäller hiphop. Eller en, skaffa några olika. Använder du en helt annan mic till overdubs så brukar man kunna få till ett ganska fett ljud och det kräver lite mindre efterarbete med EQ'n för att separera dom.

3. Hörlurar så rekommenderar jag AKG K240S. Har själv ett par sånna som jag använder till mixning sent på kvällarna och jag gillar dom verkligen. Fungerar rätt bra till inspelning också men vore jag du så skulle jag skaffa t ex ett par Vic Firth lurar som läcker otroligt lite just när det gäller vid inspelning.

4. Alesis Aktiv MK2 har jag hört mycket bra om. Kostar strax över 3000 lappen. Dock inte haft möjligheten att testa dom själv. Men ett par du kan kolla lite på.

5. Midikeyboard...hmm, ett som är väldigt allround är ju då M-audio Axiom. Triggerpads, faders, knobs, m.m. Då får du ju lite känslan av en MPC och kan även mixa och mastra någorlunda direkt på keyboarden. Nånting att titta på iallafall.

6. Eftersom jag antar att du i princip enbart kommer spela in rap så tycker jag du ska satsa på en riktigt bra preamp. Mindprint eller nånting sånt. Som jag sa tidigare så är ju rappen den centralaste delen i hiphop och bra kvalitet där är ju att föredra. 4000 kronor och uppåt (nypris) är vad jag personligen skulle satsa på.

7. Ljudkortet borde du också satsa på men det känns lite onödigt att ta ett med många kanaler. Med ett Juli@ kommer du rätt så billigt undan men du får ändå jävligt bra kvalitét. Kanske finns andra som e mycket bättre men jag har inte tittat så överdrivet noga på det då jag har ett jag e väldigt nöjd med.

Det här e ju som jag resonerar då och som jag skulle gjort om jag drev en hiphop studio. Har gjort mycket beats i mina dar och rappar även själv (dock inte hiphop) så det här e väl saker jag har tänkt på och snappat upp genom åren. Svårt o veta hur du har delat upp din budget men satsa på kvalitét då dom grejerna du behöver för då behöver du inte uppgradera dig så ofta. Dom flesta musikgrejerna faller ju väldigt markant i pris när dom är begagnade tyvär.

Postat (redigerat)
Dom flesta musikgrejerna faller ju väldigt markant i pris när dom är begagnade tyvär.

Exakt... och jag ska lägga lite tid på att hitta lagom bra "medioker" utrustning begagnat...

Här är de nya skisserna...

11.JPG

23.JPG

3.JPG

om ni undrar vad de e på väggen så e det D.P. hehe lista ut den om ni kan 😆

Redigerat av Dynamic-PulZe
Postat

Det kan bara inte stämma! Måtten alltså! Första bilden och sista liknar inte ens varandra. Kan du inte hjälpa oss lite genom att sätta ut måtten?

Postat
Det kan bara inte stämma! Måtten alltså! Första bilden och sista liknar inte ens varandra. Kan du inte hjälpa oss lite genom att sätta ut måtten?

Missförstå mig rätt... detta är inte ritningarna.. detta är skisserna... ska rensa ut "lokalen" till helgen (där e fullsmockat med ställningar, lådor och verktyg... sen ska jag ta exakta mått och posta dom... by the way... vad är optimala mått för ett sångbås? 1 persons only 😲

Postat
Varför har du skärmarna placerade där högtalarna ev. borde stå, blir dessutom bättre om dom står jämte varandra!

!!!Skiss!!!Skiss!!!Skiss!!!

planeringen av själva bygget... alla inventarier är bara där för att ge er en bättre bild av hur det ska se ut...

😠

Postat

okej, rensa ut skiten som finns i rummet och kom sen med lite mått. skulle nog hjälpa oss alla att få lite mer hum och grepp över saker och ting här 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.