Hellhoff Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Goddagens. Jag vet att man gärna vill ha väggen bakom monitorerna(framför sig) helt dämpad, och att väggen bakom lyssningspositionen gärna skall ha en diffusor. Men nu är det såhär att pågrund av en knepig takkonstruktion som vi måste bygga oss runt så måste vi regla ut 95-reglar ur väggen bakom oss som taket sedan kan vila på. Vad händer om vi placerar glasullsisolering på hela denna vägg(väggen bakom lyssningspositionen), sätter ett tjockt vävtyg för att hålla isoleringen på plats, och sedan sätter en diffusor rakt bakom mixningspositionen på den isolerade väv-väggen? 🙂 Vad jag kan förstå skulle det få rummet att kännas väldigt dämpat, men ändå inte helt dött pågrund av diffusorn. Är jag inne på helt fel spår? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 (redigerat) nee, du har rätt! det kan kännas lite dött om du dämpar för hårt.. men jag tycke inte du ska ta tjockt vävtyg framför absorbenterna.. tar hellre ett tunt tyg.. tygerna till mina absorbenter är görtunna... 🙂 Redigerat 21 november 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Hej,det finns 2 skolor-minst, men i huvudsak 2 och de säger båda tvärtom och vad du gillar köper du,ok! LEDE-live end dead end vilket innebär det du nämner, fast i ditt fall kan man ju sålunda vända på det till att du dämpar bakom och har reflekterande/diffuserande ytor framför dig bara du gör det på rätt sätt...läs läs och åter läs all info om dessa saker du kommer åt, i slutändan gör du det som plånboken och hjärnan säger åt dig att göra och det blir säkert jättebra! Kom ihåg att allt är en kompromiss mellan dämpat och icke dämpat,precis som i verkliga livet och vanliga människors lyssningsrum/vardagsrum etc... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 hjälp eller stjälp http://www.acoustics101.com/common/acoustics101room.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Auralex är ju rätt gulliga, tro inte på allt dom skriver bara... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Vilket ska man inte tro på? Jag har väldigt god erfarenhet av Auralex produkter - därav frågan... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Produkterna är ok men inte helbrägdagörande och allomfattande, och speciellt inte deras allround aukustik/bygg tips... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 (redigerat) Enda bristen bland produkterna är egentligen att de inte har några Helmholtz-resonatorer eller andra avstämda basfällor, men det är ju sådant som man normalt bygger själv ändå - och som tar ordentligt med plats i anspråk... Om du tänker på hörn-basfällorna av akustikskum (som många tror är sämre än de egentligen är... 😆 ), så är det kanske bra om du läser DETTA oberoende testet... 🙂 Redigerat 21 november 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.