Hellhoff Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Goddagens! Har fått ett simpelt jobb men för en stor kund. Kunden ifråga har ett musikstycke som de vill lägga ett tal på. Talet skall ner i pitch så det låter mörkt och mäktigt. Jag kom på mig själv med att jag aldrig har gjort detta, och efter att provat med pitch shift i Cubase SX2 lyckades jag inte få till något riktigt mäktigt, finns det något bättre verktyg eller kan någon tipsa mig om ett bra tillvägagångssätt?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Du är ute efter typ "Bladerunner 7 - Now in Cinemas" - rösten 🙂 Jag tror att det redan i inbandningsskedet anställs stora gubbar med 14-liters lungor.
Demonproducenten Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 tsmalmbe har rätt. det hänger på grundrösten. pitchat låter alltid skit. get the real thing.
Hellhoff Postat 21 november 2006 Trådstartare Postat 21 november 2006 Och om kunden i fråga helt enkelt har en vanlig röst, utan mycket bas och kräver att han själv skall få spela in talet? Jag kan inte ställa krav på mina kunder, det är deras jobb att ställa krav på mig. 🙂
Sonnert Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Testa att läsa in texten själv med knarrig röst, så att du låter som den läskiga ungen i filmen "the grudge". I alla fall... Det låter riktigt mäktigt när man pitchar ner rösten då.
tbruce Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Du ska inte pitcha utan jobba med formanter och pitch separat... Och EQa förstås. Testa eventuellt med en såndär plugg som lägger till en sinuston en oktav ner också. Är det viktigt att det inte låter konstgjort eller? För annars kan du testa med t ex en jäkligt lågt stämd ringmodulator, men det kan ju ge en lätt robottouch till ljudet.
Sonnert Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Synd föresten att Pierre Isacsson dog i estonia-katastrofen. Han hade djup röst.
Hans Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Jag har hört att de mörka biorösterna har helt normala röster i vanliga fall, en blev ju intervjuvad och han hade i alla fall normal röst, inte Barry! Har aldrig gjort detta heller, men kan försöka gissa hur man gör! Först utnyttja kondensatormikrofoner egna basförstärkare - proximityeffekten, så väldigt nära mikrofonen. Därefter, eq:a, komprimera, eq:a igen, osv! Sen det effektivaste och hemligaste vapnet i arsenalen är antagligen Maxxbass eller liknande.
Sython Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 På tal om detta, har något sett insider? Där har dem ju sådant, jag funderar på om det är Hasse Aros röst de pitchat där? Tror det är kompressor, reverb och pitch man brukar använda, vet inte men..
VacUm Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Bra grundröst är viktigt. Men det pitchas ofta också lite. Inte så mycket, men en halvton eller två. Sedan får man putsa med att ställa in formanterna så pitchningen inte blir tydlig. Fast utan en bra röst är det meningslöst.
Hellhoff Postat 5 december 2006 Trådstartare Postat 5 december 2006 Förtydliga för mig, vad är en formant?
Polpotkin Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 (redigerat) Som alla har sagt, försök prata så likt ditt resultat som möjligt. Är det Neråt du vill komma så kan jag tipsa om att andas inåt istället för utåt när du pratar, det hjälper som fan. Sen skulle jag säga, kopiera spåret och pitcha typ en helton eller nåt liknande, sen försöker du mixa in det med orginalrösten.. skicka allt till en bus och testa dig fram med ytterligare effekter om så önskas. Phaser kan låta coolt, eller autotuner inställd på bara en ton om du vill låta mer robot... Skål! EDIT Aha, jag läste nog itne ordentligt, jag fick för mej att det skulle va mer av en effekt-röst som typ ett jävligt bögigt monster eller nåt sånt... Redigerat 5 december 2006 av Polpotkin
Wernborg Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 På tal om detta, har något sett insider? Där har dem ju sådant, jag funderar på om det är Hasse Aros röst de pitchat där? Tror det är kompressor, reverb och pitch man brukar använda, vet inte men.. Insider-rösten låter ju extremt fånig. Förstår vad dom är ute efter men det blir bara parodi.
milton Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 Förtydliga för mig, vad är en formant? Kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Formant... Dra hem en demo på t.ex. Melodyne, där kan du ställa pitch & formanter separat.
Nikolaus Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 (redigerat) Speeda upp hastigheten prata in och dra ned hastigheten till normalt igen. Så här lät den när metalmilitia gjorde det när dom va 13år. Your browser does not support the HTML5 audio tag Nu har du ju inte någon möjlighet att få det inpratat igen, men du skulle ju kunna prata in själv och lägga i botten. Redigerat 5 december 2006 av Nikolaus
D Vibe Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 1. Knarrig röst. 2. Pitcha ner. 3. EQ:a upp bas. (fast inte så att det låter grumligt) 4. Maxa på med kompressor. klart! /Daniel
laregina (oregistrerad) Postat 8 december 2006 Postat 8 december 2006 Du kan få låna Darth Vader effekten på min digitalporta. (Boss BR900CD) Den är både mörk och mystisk och knarrig. 🙁 Den är faktiskt rätt grym, men man måste illskrika för att orden ska komma fram någorlunda på inspelningen... Snacka om basröst! 😕 I annat fall, lycka till.
sixties Postat 8 december 2006 Postat 8 december 2006 (redigerat) kolla antares avox, finns som demo att ladda hem,består av ca 5 olika pluggar bla. throat, kan nog vara det du söker, du ändrar halsen och får en anorlunda röst. antares avox vocal tool kit Redigerat 8 december 2006 av sixties
ynot Postat 9 december 2006 Postat 9 december 2006 meledyn kompressor så är du hemma spela även in din röst o lägg under..eller någon annas mixa de två
xarl Postat 10 december 2006 Postat 10 december 2006 Helt klart får du aldrig ett seriöst fullgott resultat med Kalle Anka kvalitet på grundrösten. Grundrösten är A & O Att personen kan "Speaka" (vet hur han/hon ska jobba med rösten, inte "dippar" på varje slutfras, talar hyffsat jämnt både volym och uttrycksmässigt, m fl faktorer) är p & Ö. Har jobbat en hel del med röstinspelningar och att jobba med en bra röst är stor skillnad och du (och din kund) kommer höra skillnad. Men en Proffsspeaker kostar fr. 5000:-, så det är ju ingen lek. Å andra sidan så sätter dom det på några få tagningar. Ställ krav på din kund om du ska kunna jobba förutsättningslöst. Du gör dig bara själv en björntjänst om du tar på dig att skapa något som kanske inte går ur ett icke dugligt grundmaterial. I övrigt intressanta ideer och tips i tråden. Enl egna erfarenheter: Komprimera hårt, gärna i flera steg, multibandskompressor / Eq Pitch shifta smakfullt och mixa ihop med origianalrösten. Om det ska sändas i kommersiell media, se till att utnivån är så hög som möjligt då kommer deras (sändande stations) Orban att trycka ihop det ordentligt i deras slutkompression. /X
Lexor Postat 31 december 2006 Postat 31 december 2006 Det går att pitcha ner i ett reverb, liknande inflames tunga gitarrer... dom använder mycket sånt.. har gjort det nån gång.. lät bra vad jag minns 😉
KillwithSkill Postat 31 december 2006 Postat 31 december 2006 Gammal, men Asbra!! 😉 http://www.youtube.com/watch?v=EE69LQEtPFY...related&search=
Ken Kängström Postat 19 mars 2008 Postat 19 mars 2008 (redigerat) - Ta det befintliga talspåret och duplicera till en ny kanal. - Båda spåren komprimerar du hårt, nästan till pumptröskeln (var försiktig). Kör en halvkort attacktid runt 50-60 ms, med sedan en väldigt kort releasetid. Nu bör du ha tydliga konsonanter. - Det ena spåret pitchar du ner till behagligt djup, men överdriv inte. - På det opitchade spåret lägger du nu ett högpassfilter upp till 8khz (svep kring området för att hitta brilliansen som annars försvinner vid down-pitch). Om konsonanterna ligger för tydligt, sänk då attacktid på högpass-spårets kompressor tills dynamiken minska lagomt. - Skicka en väldigt mjuk Chorus, med lagom feedback via send till det nedpitchade spåret. Se till att Chorusen enbart breddar spåret och öppnar upp. Om nödvändigt, sänd även en svagare Chorus till högpass-spåret. - Lägg nu varsin väldigt försiktig limiter över vardera sångspår för att trycka ihop eventuella dominanta chorusrörelser i talet. - Inserta sedan en EQ på det pitchade spåret, och infoga ett högpassfilter vid 50hz för att plocka bort onödigt murr. Skär bort en aning vid 300hz för att skapa djup i rösten, och plocka fram krispet som finns runt 2,5-3khz. - Skicka det en FX vars du insertat ett stereodelay (100% wet), och därefter en EQ i signalkedjan till det nedpitchade spåret. Ställ ett bandpassfilter runt 1,3khz. - Skicka nu en annan FX där du insertat ett större reverb med lätt EQ boost vid 6 khz och 400-700hz till vardera spåren. Nu bör du vara på god väg till ett hyggligt sound. Mvh Ken Redigerat 19 mars 2008 av addic59
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.