Jump to content
Annons

Palme vapnet hittat?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons
Löken (oregistrerad)
Har för mig att du sa att den tråkiga stämningen i (dina) politiktrådar inte skulle sprida sig till andra trådar.

Eftersom det här ju först och främst är ett musikforum tyckte jag det var lämpligt att komma med en musikalisk anspelning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att du sa att den tråkiga stämningen i (dina) politiktrådar inte skulle sprida sig till andra trådar.

Eftersom det här ju först och främst är ett musikforum tyckte jag det var lämpligt att komma med en musikalisk anspelning. 🙂

Vad trevligt att du pratar om musik ibland också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Om du är ute efter Persson, varför har du honom som avatar? för att komme ihåg hur han ser ut? :rolleyes:😏

Jag är inte ute efter honom.

Angående bilden tycker jag den verkligen är värd att visas upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte ute efter honom.

Angående bilden tycker jag den verkligen är värd att visas upp.

Tur att du inte är ute efter honom.

Ja, han ser rätt kul ut på bilden. Korsning mellan Karlsson på taket och en riktig tönt i 70-talets skolklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Intressant med det här vapnet.

Vilka uppfattningar har ni om Palmemordet och vilka eventuella teorier kan ni presentera?

Tillägg:

Ägnar kvällen åt att läsa: "Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme"

Den hittar ni här: Betänkande.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Som vanligt så skiljer sig uppgifterna från varandra:

Expressen.

Tidigare har man ju rapporterat om att vapnet slängdes i sjön efter rånet 1983. Det är ju orimligt att tänka sig att någon av rånare senare åkte tillbaka och hämtade upp vapnet sålde det till Christer Pettersom som sköt Palme med vapnet för att sedan dumpa revolvern i samma sjö.

Mer rimligt i så fall är att anta att vapnet inte dumpades i sjön förrän efter mordet på Olof Palme. I så fall förde rånarna med sig vapnet till Stockholm där de sålde det till Christer Pettersom som efter mordet slängde vapnet i sjön. Det märkliga är i så fall varför Christer Petterson, eller någon bekant till honom, slängde vapnet i en sjö som ligger mycket nära Mockfjärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det väl inte Revolvern utan kulorna som är intressanta... Just pga. blysammansättningen... Det finns ju inget annat än blysammansättningen i kulorna som tyder på att detta är "Palmevapnet", inga räfflor tex.

Men kan Mockfjärd rånarna verifiera var dom köpt kulorna så blir det ju ganska intressant...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Egentligen är det väl inte Revolvern utan kulorna som är intressanta... Just pga. blysammansättningen... Det finns ju inget annat än blysammansättningen i kulorna som tyder på att detta är "Palmevapnet", inga räfflor tex.

Men kan Mockfjärd rånarna verifiera var dom köpt kulorna så blir det ju ganska intressant...

😄

Mig veterligen har man väl inte provskjutit mockfjärdsrevolvern och det är väl det man nu hoppas att eventuellt kunna göra. Den kula som man hittade efter Mockfjärdsrånet var tydligen så demolerad att det inte gick att jämföra denna med de två från Palmemordet.

Angående blysammansättningen i kulorna så stämmer ju dessa som du skriver överens med de från Palmemordet. Som jag förstått det så stals väl ammunitionen samtidigt med vapnet i Haparanda, eller stämmer inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstått det så stals väl ammunitionen samtidigt med vapnet i Haparanda, eller stämmer inte det?

Det är möjligt att det var så... Kopplingen mellan Mockfjärdsrånarna till Sigge Cedergren och CP finns ju där iaf läste jag i AB...

En ganska intressant kulresa... Ifrån Haparanda till Sveavägen via Mockfjärd av alla ställen... =) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Det är möjligt att det var så... Kopplingen mellan Mockfjärdsrånarna till Sigge Cedergren och CP finns ju där iaf läste jag i AB...

En ganska intressant kulresa... Ifrån Haparanda till Sveavägen via Mockfjärd av alla ställen... =) 😳

Att det är samma isotopiska sammansättning betyder tydligen att kulorna härstammar från samma "kok". Det kan tiotusentals andra kulor också göra.

Vad jag tycker är mest intressant är att få följande två frågor besvarade:

1. Provskjutning av mockfjädsvapnet och jämförelse med kulorna från Palmemordet.

2. Tidsbestämning av när vapnet dumpades i sjön. Visade det sig att vittnesmålet som hävdar att det gjordes kort efter rånet 1983 är felaktigt är det ju mycket intressant. Den historien haltar ju betänkligt med det du refererar till nämligen kopplingen mellan Sigge C och CP samt rånarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Tidigt efter mordet anhölls den s.k. 33-åringen, nömligen Victor Gunnarsson för mordet men släptes senare utan att åtal väckts.

Vissa s.k. privatspanare hävdar att 33-åringen var mördaren. Bl.a. menar man att en majoritet av vittnena på mordplatsen och utefter flyktvägen beskrivit mannen i ett utförande som väl överensstämmer med 33-åringen, som bevisligen rört sig i området under kvällen. Motivet, som i teorin om CP varit svårlösligt, visar sig vara tydligt i 33-åringens fall. Han var en uttalad Palmehatare och har av flera personer hörts uttrycka sig mycket negativt om statsministern.

Läs mer om detta här men beakta att detta endast är en av de många möjliga teorier som existerar: 33-åringen.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...