Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena gott folk!

Im back on track och tänkte fråga några musikkunniga jävlar så jag vänder mig till er.

Jag sitter och bollar mellan dom här två mikrofonerna och vet helt härligt

inte vilken som är bäst. Den ska användas till endast sånginspelningar.

Jag har ett Presouns Firebox ljudkort om det skulle vara nödvändigt att veta.

Ha Det Great!

/Twist 😆

Annons
Postat

Gjort det! Men har tyvär så svårt för sånt där. Vill ha lite fakta om mickarna av någon som har testat dem.

Postat

Vienna tycker jag är lite för tunn - så jag tycker att Hamburg är ett trevligare alternativ.

TSM-micen kommer jag faktiskt inte ihåg riktigt hur den kändes, men den lämnade antagligen inget större intryck eftersom den är likadan som många andra "märken"...

Alla omdömen du får, återspeglar personlig smak - och det är ju inte säkert att din smak är likadan som de som säger något. Det är därför jag har lagt upp alla ljudfiler, så att man ska kunna lyssna och bilda en uppfattning utan att vara färgad av vad någon annan har sagt... 😆

Postat

Det är verkligen ett svårt ämne med mikrofoner - och det är inte sällan som det kan kännas förvirrande... 😉

Audio-Technica tycker jag ingenting alls om, eftersom det är evigheters evigheter sedan jag använde en sådan (långt innan jag blev riktigt medveten om hur allt VERKLIGEN låter... 😄 ) och jag därför inte kan ha någon välgrundad åsikt om dem. Det är också en allvarlig brist på min testsite, att det inte finns några sådana alls. Jag får försöka göra något åt det... 😉

Postat

Okej!

Valet står mellan Tsm 47an och Adk Viennan..

Vad skulle styrka den ena och den andra?

Vill ha en väldigt bra mick för pengarna(2000 kr)

Postat

Om valet står mellan dem, så hade jag valt Vienna.

Jag har lyssnat lite närmare nu - och MT47 låter ännu tunnare och lite nasal. Har du redan många andra micar, så kanske den kan vara ett vettigt komplement - men annars skulle jag inte tveka en sekund, utan välja Vienna.

Jag skulle fortfarande föredra Hamburg, men det är ju jag... 🙂

Postat

Jag kan tjorva till saken genom att säga att jag ingenting vet om Vienna, men MT47 har blivit något av en arbetshäst för min del.. den är väldigt bright, vilket jag gillar.. Det är en rör-mikrofon, vilket hörs nästan överdrivet mycket.. men det gillar jag med.. Det HAR hänt att jag valt den framför Neumann U87 (!).. men BARA på sång då.. just för att jag gillar det brighta soundet.. om man gillar mer "dova" mickar, är den följaktligen helt fel 🙂

Postat (redigerat)

Vill understryka att jag inte är lika kunnig som Claes när det gäller mickar. Men nämda TSM mick och TSM87 har jag stor erfarenhet av. TSM har generellt fått mycket skit för att den bostar lite för mycket i diskanten.

Men jag håller med illvaesen det är en smaksak och personligen välljer jag nästan alltid TSM till min sång även om det är den absolut billigaste av mina icke dynamiska mickar.

Sen har jag ingen erfarenhet av Vienna så det kan jag inte uttala mig om men Hamburg edition är en mycket bra mick för pengarna men betydligt 'dovare' än TSM men den passar mycket bra för vissa röster och sångstilar.

Redigerat av DivineCo
Postat

Okej!

Jag har lyssnat på några låtar som har spelats in med dessa två mickar.

Den som var inspelad med viennan lät mycket mjukare och mer lättlyssnad.

Den som var inspelad med tsmen lät väldigt rent men lite vass.

Jag gillade båda mickarna, men vet inte vilken jag ska gå på.

Postat

Det bästa du kan göra är att prova båda mikronoferna med din egen röst och med de instrument du själv kommer att använda och utvärdera resultatet.

En mikrofon som passar en vokalist mycket bra kan vara ett helt felaktigt val för en annan.

Så låna och prova.

Eller köp båda, kanske på öppet köp, och lämna tillbaka/sälj den som du inte vill ha när du har provat. Om du inte har möjlighet att låna.

Postat

Jag har också TSM MT47 och kan instämma att den är lite nasal ibland. Ibland passar det och ibland inte. Beror på röst/instrument.

Något som jag har stört mig på är att den har en resonans i mikrofonhöljet. Det blir en skarp ton när man knackar lätt på den. Ibland uppstår elaka resonanser i övre mellanregistret när man spelar in. Vet inte vad det beror på men vad kan man kräva för det priset.

Tycker den är väldigt prisvärd dock, finns vad jag vet ingen annan rörmick med dubbla membran under 2000kr. Så får man med en redig väska också.

Postat
Okok.. Cleas varför skulle du välja just hamburg framför viennan till sång?

Jag gillar helt enkelt ljudet i Hamburg bättre. Vienna är lite tunnare - något som inte passar min smak lika bra - men det är ju och förblir en smaksak, så det är inte säkert att du tycker likadant... 🙂

Postat

Jag har bland annat en ADK Hamburg... och tycker att den låter mycket bra!

Jag hade valt Hamburgaren framför både Viennan och TSM-micken... alla dagar. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.