Magnar (oregistrerad) Postat 29 juli 2004 Postat 29 juli 2004 (redigerat) Jag undrar lite över hur ni som är vana med studio byggande brukar köra signaler in till slutmix. Som oftast använder jag t ex min Korg Trinity i multimode, varav flera instrument delar samma master effekter och EQ settings. Att bass, trummor, och massa andra instrumenter har samma EQ och effekter kanske inte alltid är särskilt bra i slutänden. Och jag skulle vilja ha tips till ett bättre sätt att mixa ihop detta till en slutmix. Jag kör alla mina rackmoduler/synthar (Korg, Yamaha, Ensoniq, Roland, Kawai, Boss grejer) in till en Yamaha 16-port mixer. sen går master out ifrån denna till en Conrad Soundcraft SA2020 mixer med 16-band EQ för slutmix av alla dator ljudkorten och ljudet ifrån alla synthar kopplat till Yamaha mixern... Detta är inte särskilt optimalt. Jag har även en Behringer AutoCom Pro och en Behringer Virtualizer Pro enhet som jag har kopplat till Master-out på Conrad mixeren. Använder även dessa enheter vid vocal/gitar sampling, och måste då fysiskt koppla om... Och förlorar då effekten på ut signalen när jag måste göra sampling. Jag kör standard Creative SB ljudkort på alla mina datorer (5 st), men jag kör tex Reason på en dator, Cakewalk/MadTracker/FastTracker/SoundForge på en annan och så vidare... Hur tycker ni att allt detta ska kopplas ihop för att få bättre och enklare management på EQ, compression och effekter? //Magnar Redigerat 31 juli 2004 av Magnar
Magnar (oregistrerad) Postat 31 juli 2004 Postat 31 juli 2004 Nu har jag läst på alla dom olika Studio forumen och fått några nya idéer. Känns mer och mer som att jag istället för "hardware" mixer behöver anskaffa ett nytt dator ljudkort med många ingångar. Och heller köra mixningen av EQ+compression+effekter direkt på ljudportarna ifrån Cakewalk på datorn. Har någon ett bra tips till ett hög prestanda ljudkort utan brus med många ingångar (minst 8 st) - och som fungerar utan strul mot Cakewalk Sonar 3 och Reason v2.5? Fungerar min nya ide i praktiken? 😲 //Magnar
punkrockdude Postat 31 juli 2004 Postat 31 juli 2004 Inte testat detta ljudkortet med Sonar eller Reason, men rekommenderar verkligen E-MU 1820M eller det "mindre" kortet E-MU 1820. http://www.emu.com /MvH Rickard G
VacUm Postat 31 juli 2004 Postat 31 juli 2004 Ett tips är att försöka få ner rubbet i datorn (spela in spår för spår) och mixa rubbet där. Vissa hatar att göra så, andra älskar det. Själv tycker jag det ger bästa resultatet i och med att man har fullständig kontroll på allting.
Claes Holmerup Postat 31 juli 2004 Postat 31 juli 2004 Jag har ingen koll alls på Sonar, men två väldigt kompetenta varianter av ljudkort är Echo Layla och RME Multiface. De är väldigt lika varandra funktionsmässigt, men Layla är lite billigare. Båda dessa har 8 balanserade analoga I/O av mycket god kvalitet, ADAT Lightpipe-interface för anslutning av en extra A/D-D/A-omvandlare för att få totalt 16 analoga I/O, midi I/O - och dessutom möjlighet att välja PCI-kort eller PCMCIA-kort för att använda till stationär alternatvit bärbar dator. MAn kan komplettera med enbart kortet för att ha möjlighet att använda samma interface till både stationär och bärbar.
Magnar (oregistrerad) Postat 2 augusti 2004 Postat 2 augusti 2004 Ett tips är att försöka få ner rubbet i datorn (spela in spår för spår) och mixa rubbet där. Vissa hatar att göra så, andra älskar det. Själv tycker jag det ger bästa resultatet i och med att man har fullständig kontroll på allting. Tycker bara att arbetsättet då blir ohört långsamt och krävande om jag för varje förändring i sequencern behöver att recorda nya samples för slutmix. Vill gärna ha en lösning som ger slutresultat snabbt och direkt. På det viset att kreativiteten inte dödas i en massa timmar med att "fixa till ljudet". Jag kommer att investera i ett nytt ljudkort och testa lite. Tack för alla förslag om olika produkter som ni rekommenderat. //Magnar
Hwagang Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Ett tips är att försöka få ner rubbet i datorn (spela in spår för spår) och mixa rubbet där. Vissa hatar att göra så, andra älskar det. Själv tycker jag det ger bästa resultatet i och med att man har fullständig kontroll på allting. Tycker bara att arbetsättet då blir ohört långsamt och krävande om jag för varje förändring i sequencern behöver att recorda nya samples för slutmix. Vill gärna ha en lösning som ger slutresultat snabbt och direkt. På det viset att kreativiteten inte dödas i en massa timmar med att "fixa till ljudet". Jag kommer att investera i ett nytt ljudkort och testa lite. Tack för alla förslag om olika produkter som ni rekommenderat. //Magnar ...kör mjukvaru-synthar i stället...så slipper du allt jox med kablar...mixers mm... -mixa i datorn från början mvh/Hwagang
Magnar (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 ...kör mjukvaru-synthar i stället...så slipper du allt jox med kablar...mixers mm...-mixa i datorn från början mvh/Hwagang Dom mjukvaru-synthar jag testat är Rebirth v1.0 (när den släpptes i 1997 eller nåt däromkring) och Reason v2.0, - båda ifrån svenska Propellerhead Software. Det känns för mig inte som samma sak att leka med drumloops och filtersettings på analoga ljudar i Reason, som att göra en låt på mina HW-synthar (Korg Trinity, Ensoniq KT77 etc). Det blir bara inte samma "realistiska" ljudet ifrån Reason. Du kanske kan anbefala andra mjukvaru-synthar som är bättre än Reason? Jag komponerar musik i rock-funk-pop-dance-movie/symphonic/industrial schangeren och söker då instrument som inte bara är analoga filter-ljudar. //Magnar
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Då behöver du kanske mest vanliga instrument i pluginform? Några kompetenta varianter: SampleTank 2 XL - http://www.sampletank.com Hypersonic - http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.as...018&Langue_ID=2 HALion med några av Scarbee-biblioteken: HALion - http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.as...180&Langue_ID=2 Scarbee - http://www.scarbee.com Garritan Personal Orchestra - http://www.garritan.com/GPO.html Detta är bara några få exempel... Vad är du ute efter för typ av ljud? Det kan vara lättare att gissa vad som kan passa dig om man vet det.
Magnar (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Då behöver du kanske mest vanliga instrument i pluginform?Vad är du ute efter för typ av ljud? Det kan vara lättare att gissa vad som kan passa dig om man vet det. En svår fråga... Men en röd tråd i alla mina låtar är akustiska instrument (piano, strings, guitars etc), och olika standard & dance drumkits/drumloops. Till varje sång söker jag alltid efter ett riktigt coolt bass ljud, och här skulle jag nog vilja ha mer utval av basskits än vad jag har idagsläget. //Magnar
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Då behöver du kanske mest vanliga instrument i pluginform?Vad är du ute efter för typ av ljud? Det kan vara lättare att gissa vad som kan passa dig om man vet det. En svår fråga... Men en röd tråd i alla mina låtar är akustiska instrument (piano, strings, guitars etc), och olika standard & dance drumkits/drumloops. Till varje sång söker jag alltid efter ett riktigt coolt bass ljud, och här skulle jag nog vilja ha mer utval av basskits än vad jag har idagsläget. //Magnar De jag nämnde är uppbyggda mycket på "äkta" instrument, så där finns en del att välja bland. När det gäller basar, så finns Scarbee's suveräna bibliotek - men det är "bara" elbas - men det är grymt bra gjort. Bättre Slap-bas och fingered bas är nog våldsamt svårt att hitta... Är det mer en blandning av elbasar och syntbasar som lockar, så är kanske Spectrasonics Trilogy något att dregla över: http://www.spectrasonics.net/instruments/trilogy.html ?
Magnar (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Just nu laddar jag ner en massa demos och free-plugins ifrån alla dina länk förslagen. Känns verkligen som att komma in i en godisaffär! 😠 Utifrån demo låtarna på scarbee, så verkar ljudet riktigt grymt bra! Undrar bara på hur jag ska kunda "använda" detta. Har aldrig tidligare syslat med plugins till Cakewalk, då jag enbart fokuserat på mina HW-prylar. Däremot har jag erfarenhet ifrån gamla Fasttracker v2.09, och hoppas dessa plugins fungerar någonlunda på samma sätt. Alltså med en riktig bra sequencer möjlighet för att spela av samplekiten på ett kontrollerat vis. Ser i din signatur att du är återförsäljare av många av dessa produkten. Har du själv någon erfarenhet med att använda dom ifrån Cakewalk? //Magnar
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 (redigerat) Tyvärr har jag aldrig jobbat med andra sequencers än Cubase, så jag vet inte alls hur det fungerar där. De sequencers som inte stödjer VSTi direkt, brukar det nog finnas någon plugin till (brukar kallas Wrapper, tror jag), som utgör ett mellansteg som gör det möjligt att använda dem ändå. Garritan och Spctrasonics har jag inte provat själv - utan har litat på omdömen från folk som jag vet att de vet vad de snackar om. Övriga som jag har nämnt (och några till...) använder jag själv. Redigerat 3 augusti 2004 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.