Jump to content
Annons

Låt text


Primero

Recommended Posts

Annons

hmm.....ja du, det är ju bara att skriva.

Jag brukar börja med att nynna en melodi till gitarr, sen blir det en massa nonsensord. Slutligen brukar det tdyka upp ett eller två ord som färgar känslan i låten. Sen är det bara att bygga på.

Testa att sjunga din favvotext, av ngn annan artist, till din egen låt om det känns svårt. Sen kan du börja byta ut ord och fraser, till slut ha din egen text.

Alternativet är att du skriver en text rakt upp och ner, testar mot musik och gör korrigeringar där fraseringarna inte stämmer med musiken. Lite för många stavelser kan röra tilld et ibland

Go nuts!

//E

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Jag tycker det enklaste är att ha musiken klar, och sen skriva sång till. Eftersom det är betydligt svårare enligt mig att få in samma känsla i musiken sen som man har i själva texten. Sen är det mycket lättare i efterhand ta bort delar och ställa om i musiken.

Har man en instrumental klar, är det lättare att snabbt komma in i stämningen och få inspiration till en text som motsvara musiken. Men det är bara enligt mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...