Jump to content
Annons

Byte av ljudkort

Recommended Posts

Fourplay (oregistrerad)
Postat

I nuläget har jag ett Presonus Firepod som jag känner att jag inte riktigt får nyttja till dess fullo. Då jag inte har användning av alla 8 ingångar. Utan på sin höjd 2-4.

Så min tanke är att uppgradera mig och byta ner mig till ett något mindre externt ljudkort som endast har 2 x xlr ingångar istället för 8. Och satsa på en ordentlig programvara.

Hittade Cubase System 4 där man får ett ljudkort + Cubase SL3. Hur står sig detta ljudkort är det något att ha eller bör man köpa ett separat ljudkort och köpa till programvara?

Och vad i sådana fall är lämpligt för att få ett ljud som kan liknas vid det du får vid firepodens.

Tacksam för de svar som kan fås.

Annons
Postat

Är du van vid någon programvara som du gillar? Då kan det vara skönt att hålla sig inom samma familj.

Postat (redigerat)
I nuläget har jag ett Presonus Firepod som jag känner att jag inte riktigt får nyttja till dess fullo. Då jag inte har användning av alla 8 ingångar. Utan på sin höjd 2-4.

Du vill ha Firebox, vilket är PreSonus mindre modell av kortet med 2 istället för 8 kanaler.

Redigerat av Linus
Fourplay (oregistrerad)
Postat
Du vill ha Firebox, vilket är PreSonus mindre modell av kortet med 2 istället för 8 kanaler.

Jo, jag har varit lite inne på det.

Är det samma micpreamps i den?

Eftersom att jag hittils har kört med Cubase LE/SE så är det väl det som jag är mest hemmastadd vid.

Om man ska köpa till programvara räcker det med SE versionen är det en "stort" lyft från LE eller ska man kliva högre upp till SL3 eller Studio 4 eller vad det nu då heter efter att det har förnyats?

• 2 veckor senare...
Agoah (oregistrerad)
Postat

Hör av dig när du ska sälja firepoden!!

Postat

Eh? Jag antog att den hade 4 kanaler. Två mickingångar och 2 line? Kan man bara köra 2 simultant alltså?

Postat

Nej, totalt 6 in (4 analogt (2 mic/instrument) & 2 via S/P-DIF). 8 ut.

Analoga potentiometers för volym (separata för högtalare & hörlurar).

Mycket bra för pengarna.

Postat
I nuläget har jag ett Presonus Firepod som jag känner att jag inte riktigt får nyttja till dess fullo.

Jag är intresserad av att köpa den om du säljer,.. 😆 Har redan en, men utnyttjar den till max lite för ofta och skulle gärna ha 16 I/O.... 🙂

Ha det!!

/S_A

Postat (redigerat)
Nej, totalt 6 in (4 analogt (2 mic/instrument) & 2 via S/P-DIF). 8 ut.

Analoga potentiometers för volym (separata för högtalare & hörlurar).

Mycket bra för pengarna.

Ok, skönt. Då lir det nog en sån. Men vad är en potentiometer? Är det volymratten det?

EDIT: t

Redigerat av silkwood

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.