Bluemoon Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 (redigerat) när jag importerar min bakgrundsmusik till Sonar LE så ändras den i kvalitè. Jag har kommit fram till att det beror på tempot. När man importerar in låten så ändras tempot till det som redan är inne i Sonar istället för att behålla sitt orginaltempo. När man sedan sänker ner/höjer tempot till sitt unsprungliga(det tempo man gjorde låten i- FL studios) så ändras ljuden och blir konstiga. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska höras. Vad beror detta på? Någon MÅSTE ha haft samma problem?? EDIT: rättstavade rubrik /admin Redigerat 22 november 2006 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PBM Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Låter mysko, är det en audiofil du spelar upp eller kör du FL Studio som VST i Sonar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Stäng av automatisk timestretch i Sonar! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Stäng av automatisk timestretch i Sonar! 😎 Var finner man timestretch? har kikat omkring men finner ingen?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Eller enklare: Klicka ur "acidized" när du exporterar ut från FL! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 aha. ska testa det. men det där med timestretching, har inte det nån funktion då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 aha. ska testa det. men det där med timestretching, har inte det nån funktion då? timestretching är precis som det låter... man drar in o ut låtarna i tid, för att uppnå olika resultat.. låt säga att jag har en sampling av en sångare som säger bää i 1,2 sek.. o jag vill ha det i typ 4,3 sek. istället.. då kan man timestretcha ut den o på så sätt uppnå resultat.. men sen om det blir bra är en annan femma.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) aha. ska testa det. men det där med timestretching, har inte det nån funktion då? Har aldrig behövt kolla, så jag vet inte riktigt... Kolla vad som finns för alternativ om du högerklickar på klippet inne i Sonar och väljer "properties". Ska nog finnas nåt alternativ där för att välja så att sonar inte ser det som ett "groove clip". Redigerat 22 november 2006 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Eller enklare: Klicka ur "acidized" när du exporterar ut från FL! hittade inget sådant i mitt uråldriga FL. jag exporterar filen i "WAW" by hte way... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Har aldrig behövt kolla, så jag vet inte riktigt... Kolla vad som finns för alternativ om du högerklickar på klippet inne i Sonar och väljer "properties". Ska nog finnas nåt alternativ där för att välja så att sonar inte ser det som ett "groove clip". ok, ska kolla nu med en gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) Eller enklare: Klicka ur "acidized" när du exporterar ut från FL! hittade inget sådant i mitt uråldriga FL. jag exporterar filen i "WAW" by hte way... Men, jo, det ska det absolut göra. Har funnits med ända sedan FLs barndom... När du väljer export audio i FL får du ju först skriva ett filnamn, och sedan kommer en ruta upp med en massa olika alternativ: wav/mp3, vilken algoritm och en massa annat. I det fönstret finns det en kryssruta nere till höger som heter "Save acidized" (eller nåt liknande). -Om du klickar ur den så sparas ingen BPM-info i filen och därmed försöker inte Sonar göra nåt fuffens med den när du sätter in den där... Redigerat 22 november 2006 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 jag högerklickade på spåret och klickade på "groove-clip looping", funkade finfint. Men vad betyder denna "knapp"? Tänkte passa på och fråga vad gäller editing i sonar, när jag zoomar in spåret riktigt ordentligt för att ta bort exempelvis ett smackljud som jag inte vill ha så stöter jag på problem. När jag markerar så vägrar programmet att markera den lilla del jag vill markera utan envisas med att markera en hel sec. Varför det mån tro? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Eller enklare: Klicka ur "acidized" när du exporterar ut från FL! hittade inget sådant i mitt uråldriga FL. jag exporterar filen i "WAW" by hte way... Men, jo, det ska det absolut göra. Har funnits med ända sedan FLs barndom... När du väljer export audio i FL får du ju först skriva ett filnamn, och sedan kommer en ruta upp med en massa olika alternativ: wav/mp3, vilken algoritm och en massa annat. I det fönstret finns det en kryssruta nere till höger som heter "Save acidized" (eller nåt liknande). -Om du klickar ur den så sparas ingen BPM-info i filen och därmed försöker inte Sonar göra nåt fuffens med den när du sätter in den där... AHA, ska kolla upp det också sen då, så det blir rätt från början. tacktack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 När jag markerar så vägrar programmet att markera den lilla del jag vill markera utan envisas med att markera en hel sec. Varför det mån tro? 😄 Du har Snap påslaget i sequencern. Därför avrundar den din markering till det närmaste taktslag eller takt eller sekund eller vad du har valt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Man ska klicka UR acidized alltså? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 När jag markerar så vägrar programmet att markera den lilla del jag vill markera utan envisas med att markera en hel sec. Varför det mån tro? 😄 Du har Snap påslaget i sequencern. Därför avrundar den din markering till det närmaste taktslag eller takt eller sekund eller vad du har valt. jaha, men där ser man. så enkla fel allting 🙁 tack tack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Ja, klicka UR den. När det gäller markerandet är det faktiskt inte så enkelt som Linus säger... Man måste mycket riktigt klicka ur "snap to grid" (knappen med rutmönster ovanför kanalinställningarna), men sedan måste man även göra markerandet uppe på "tidslinjen". -Att bara klicka i ett spår gör bara att just det klippet markeras. "Groove clip looping" innebär att om en ljudfil är skapad med acid-information, så kan man i Sonar enkelt både transponera och anpassa den till andra tempon. Väldigt bra i vissa fall, men i ditt fall är det ju inte meningen, och därmed blir det alltså lite fel... -Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 -Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar?? jag använder samma tempo, men det blev ändå knas när man importerade låten in i sonar. - om man inte ställer om tempot till det tempo låten är i FL så ställer den automatiskt om sig till 100 bpm.... föresten det där med att det inte var så enkelt med att markera, hängde inte med riktigt. klickade ur "snap to grid" och markerade och klippte sedan. Det funkade. fast nu har jag inte testat ordentligt och kollat upp så spåret flyttar sig eller något sådant... ingen flytt man såg iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 -Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar?? jag använder samma tempo, men det blev ändå knas när man importerade låten in i sonar. - om man inte ställer om tempot till det tempo låten är i FL så ställer den automatiskt om sig till 100 bpm.... Oki, det var konstigt... föresten det där med att det inte var så enkelt med att markera, hängde inte med riktigt. klickade ur "snap to grid" och markerade och klippte sedan. Det funkade. fast nu har jag inte testat ordentligt och kollat upp så spåret flyttar sig eller något sådant... ingen flytt man såg iaf. Aha, då kanske jag fortfarande jobbar enligt gamla onödiga mönster då... Bra att det funkade för dig iallafall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 -Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar?? jag använder samma tempo, men det blev ändå knas när man importerade låten in i sonar. - om man inte ställer om tempot till det tempo låten är i FL så ställer den automatiskt om sig till 100 bpm.... Oki, det var konstigt... Jag vet, förstår inte varför inte tempot blir lika när man importerar audiofilen in i sonar. Det är då problemet uppstår med att vissa ljud låter hackiga och konstiga. inte mycket som sagt, men lite grann ändras vissa ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 -Att bara klicka i ett spår gör bara att just det klippet markeras. Du skall trycka ner [alt] samtidigt som du markererar med musen. Prova:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 Ah, tack, då har man lärt sig nåt nytt i dag också.... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.