Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok Cubase 4 vs Logic Pro 7 vilket program är det som är bäst ...

Tänkte då först på alla pluggar och softsynthar som följer med, men också överlag

Dra gärna upp lite för/nackdelar med programmen...

Kör med Cubase SX2 på PC nu men funderar att gå över till Mac ... Uppgraderingen till Cubase 4 är ju inte så dyr 2100:- tror jag, men däremot så ligger ju Logic på 9995:- ... Jag vet ju att Logic funkar bättre till Mac men får man valuta för pengarna?

Annons
Postat

Pluggarna och mjukvaruinstrumenten du får med Logic Pro 7 är många och riktigt vassa. Både hammonden och elpianot är riktigt bra och flexibla. På Apples sida finns en förteckning över alla pluggar och instrument som följer med med.

Har bara kikat som hastigast på Cubase 4 och det verkar vara mer komplett än tidigare men tycker fortfarande inte att det kan mäta sig med Logic vad det gäller medföljande plugins och instrument. Med Logic har du i princip allt du behöver direkt från boxen.

Postat

Jag skulle säga. Kör Cubase med din nuvarande PC.

Logic, enligt min mening, är alldeles för komplext. Dessutom är det inte helt konsekvent uppbyygt. Men det där är en smaksak. Gillar du Cubase? Gör du det, byt inte.

De sextusen du tjänar på att inte köpa logic (och glöm inte att du måste ha en mac också som säkert går lös på minst 10 000 kr - logic går bara på mac) kan du inhandla mjukvaruinstrument som spöar skiten ur de som med i logic. Vist de är bra, men Native Instruments B4 kontra den inbyggda orgel-pluggen i logic går inte att jämföras med varandra!!!!

/johan

Postat

Jag använde Cubase från början men bytte till Logic och det är definitivt lättjobbat, efter tre timmar jobbade jag snabbare i Logic än vad jag nånsin gjort i Cubase. Logic är precis lika enkelt att använda som Garageband om man är nybörjare och lika komplext (eller ännu mer) för den som gillar att gräva under ytan.

Är du student får du det dessutom för halva priset.

Postat
Jag skulle säga. Kör Cubase med din nuvarande PC.

Logic, enligt min mening, är alldeles för komplext. Dessutom är det inte helt konsekvent uppbyygt. Men det där är en smaksak. Gillar du Cubase? Gör du det, byt inte.

De sextusen du tjänar på att inte köpa logic (och glöm inte att du måste ha en mac också som säkert går lös på minst 10 000 kr - logic går bara på mac) kan du inhandla mjukvaruinstrument som spöar skiten ur de som med i logic. Vist de är bra, men Native Instruments B4 kontra den inbyggda orgel-pluggen i logic går inte att jämföras med varandra!!!!

/johan

Grejen är att jag ska byta dator och börja köra på en laptop .. och i nu läget lutar det åt en MacBook Pro ...

Postat
Pluggarna och mjukvaruinstrumenten du får med Logic Pro 7 är många och riktigt vassa. Både hammonden och elpianot är riktigt bra och flexibla. På Apples sida finns en förteckning över alla pluggar och instrument som följer med med.

Har bara kikat som hastigast på Cubase 4 och det verkar vara mer komplett än tidigare men tycker fortfarande inte att det kan mäta sig med Logic vad det gäller medföljande plugins och instrument. Med Logic har du i princip allt du behöver direkt från boxen.

Det jag saknade mest i SX2 var ett enkelt cutoff filter (vet att SX3 fick sitt Tonic filter som verkade funka fint) och ett schysst reverb ... just det ja en sampler också :rolleyes: ... Stämmer det att "samplern" i C4 inte kan importera wav filer?

Postat

Det jag saknade mest i SX2 var ett enkelt cutoff filter (vet att SX3 fick sitt Tonic filter som verkade funka fint) och ett schysst reverb ... just det ja en sampler också :rolleyes: ... Stämmer det att "samplern" i C4 inte kan importera wav filer?

I Logic får du iaf en schysst sampler och flera bra reverb, Space Designer är bland de bästa som finns överhuvudtaget.

Postat

I Logic får du iaf en schysst sampler och flera bra reverb, Space Designer är bland de bästa som finns överhuvudtaget.

Absolut. Asbra reverb, inget snack!

Dessutom så får du med ett program med Logic som heter Waveburner. Där du kan mastra med vilka Logics pluggar eller med andra, waves eller liknande. Lägga upp spår, index, information, isrc koder osv. Sen in med en cd, välja dithering och sen klicka på burn och du ha en komplett cd. Inte illa pinkat av apple att släppa med ett sånt program som lätt är i klass Bias Peak som ändå kostar en 7-8 papp eller mer.

Postat
Uppgraderingen till Cubase 4 är ju inte så dyr 2100:- tror jag, men däremot så ligger ju Logic på 9995:-

Det finns väl crossgrades från Cubase till Logic också, så det blir inte lika dyrt som fullpris.

Postat
Uppgraderingen till Cubase 4 är ju inte så dyr 2100:- tror jag, men däremot så ligger ju Logic på 9995:-

Det finns väl crossgrades från Cubase till Logic också, så det blir inte lika dyrt som fullpris.

What!!! 😮 tell me more 😄

Postat

What!!! 😮 tell me more 😄

Hmm, my mistake. Kollade Apple Store och såg ingen crossgrade från Cubase till Logic, bara från PPC-Logic till UniversalBinary-Logic.

Lite dåligt tycker jag... Steinberg och Samplitude m.fl. har crossgrade-erbjudanden för att få folk att byta program.

pme (oregistrerad)
Postat

En mac är ett bra val för en dator idag. Tyvärr kan du inte köra vidare med sx2 om du köper en intel mac. Det kräver ett byte till cubase 4. Men du kan även köra windows på din intel mac och då

kan du köra vidare med sx2. Just nu känns det väl som att C4 inte var riktigt klar, och nästa

upgradering kommer tidigast i januari. Logic är lite mer svåranvänt än cubase. Det kan mer

och ställer högre krav på den som ska använda programet. Men har du kört cubase några år

så kommer du nog kunna ta dig till logic ganska snabbt.

Postat
En mac är ett bra val för en dator idag. Tyvärr kan du inte köra vidare med sx2 om du köper en intel mac. Det kräver ett byte till cubase 4. Men du kan även köra windows på din intel mac och då

kan du köra vidare med sx2. Just nu känns det väl som att C4 inte var riktigt klar, och nästa

upgradering kommer tidigast i januari. Logic är lite mer svåranvänt än cubase. Det kan mer

och ställer högre krav på den som ska använda programet. Men har du kört cubase några år

så kommer du nog kunna ta dig till logic ganska snabbt.

Att Logic skulle vara svårare än Cubase ställer jag mig helt emot. Håller inte alls med där, jag körde Cubase ett par veckor och gick även en kurs på Kulturama i Cubase, efter en halv dag i Logic Express 7 jobbade jag mycket snabbare och bättre än vad jag tidigare gjort i Cubase.

Självklart en smaksak vilket program man föredrar men att säga att Logic är svårare att lära sig än Cubase är rent skitsnack.

Postat (redigerat)

Personligen tycker jag Logic är klart enklare! Jag kör dock Cubase av PC-anledningar, nu kan jag Cubase hyffsat så kommer nog aldrig byta!

Logic är nog enklare för alla, det känns som att allt är större grafiskt så arbetsprocessen gär därmed lite enklare och snabbare.

Vet många som kan båda som tycker att Logic var lättare att lära sig, men vet faktiskt ingen som gjort musik i båda programmen

som tyckt att Cubase skulle vara enklare att lära sig, är antagligen inte enklare - helt enkelt 😮!

Cubase är mycket plottrigare, det är jätteenkelt att råka komma åt nån pytteliten "knapp" så allt blir "konstigt"... sen är det nästan omöjligt för en nybörjare att hitta "knappen"

som gör allt "okonstigt" igen, Logic är mindre komplicerat och mer... logiskt!

I Cubase är menyernas undermenyer oändligt långa och det finns alltid minst 10 olika sätt för att göra samma sak och man kan i detalj ställa in vilka funktioner

inställningsmenyn för inställningsmenyn ska presentera! Fast det finns ingen meny för att ta bort all dessa evinnerliga menyer 😄!

Alla musikprogram kan i stort sett samma saker, det program man gillar arbetsättet bäst i är det bästa musikprogrammet!

Personligen tycker jag Reason är outstanding i ett vara användarvänligt för att skapa musik uti, tyvärr varken med audioinspelning eller stöd för VST(i).

Det finns ytterligare en aspekt som talar för Logic, man får mycket mer valuta för pengarna i form av användbara effektpluggar och mjukvaruinstrument!

Det som följer med Cubase är helt oanvändbart, dessa pluggar slänger man bara i papperskorgen! Kanske finns ngt bra i VST 4, betvivlar dock detta!

Det är alltid ngt som hypas och sedan visar sig vara... inte så bra 🙂!

Nya versioner av Cubase brukar vara buggiga också! Skulle aldrig satsa på VST 4 idag! Tänker vänta minst ett halvår 🙂!

Det är möjligt att Logic är lika buggigt numer, var det inte för några år sedan!

Cubase kommer dock antagligen att vara standard inom en relativt snar framtid och det är ett bra program när man väl lärt sig det!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Jag har kört på Logic sen 4.0 på pc. Sett andra köra på cubase och typ inte brytt mig. Tyckte Logic var det som tilltalade mig. Sen när det försvann från pc så tänkte jag börja med cubase eftersom jag inte hade en mac. Men det gick rent ut sagt åt helvete. Upplägget är ju än idag som win95. Popupmenyer på popupmenyer. En massa onödiga fönster. Och en massa konstiga alientecken. Kom till ett val där det gällde att ta ställning till att byta till Cubase (som man inte kunde) och PC som man kunde med. Till att byta till mac och osx (som man inte kunde) och till ett program, logic som man kunde med.

Och jag kan säga att det var mitt bästa val nånsin. Jag har kompisar som sitter på Cubase som jag jobbar ihop med, sitter och tittar på, och jag måste säga att det inte finns så omständigt program som detta. Inget snack om att cubase skulle vara dåligt eller så, det är ett svinbra program och har en audiomotor som slår det mesta, kvalitén är kanonbra.

Det som jag tycker talar för Logic är att det ÄR enkelt som tusan. Har en kompis som gick från cubase till Logic på PC just för att det är enklare och smidigare. Lite konstigt eftersom han kör PC. Men han ville ha smidigheten.

Sen är det rätt bra pluggar i Logic. Och deras Space designer, en bra sampler esx24 som kan konvertera dom flesta formaten. En hel hög med synthar som faktiskt låter riktigt bra. Plus att man får med waveburner ett mastringsprogram med cdbränning. Och inte minst av att man kör på ett operativ som är grymt stabilt. Dessutom är Logic integrerat med osx och audiocore. Se bara på Apoogee som gör asbra ljudkort till mac, inga drivrutiner behövs.

Hade en polare här och vi jobbade lite ihop och han sa att det var mycket smidigt med logic. Och han kör på cubase!

Redigerat av KillwithSkill
Postat
Om du är eller känner någon student så har studenter halva priset på Logic 7.... El Cheapo!

Tyvärr så är jag inte student... och om någon annan köper programmet så kan jag ju inte registrera det på mitt namn...

pme (oregistrerad)
Postat
Om du är eller känner någon student så har studenter halva priset på Logic 7.... El Cheapo!

Tyvärr så är jag inte student... och om någon annan köper programmet så kan jag ju inte registrera det på mitt namn...

Hmm. Vilken sorts student ska det vara? En billig vad-som-helst-kvälls-kurs 0.5p på det billiga universitetet ? Kan ju vara lösamt att skriva in sig och skita i kursen...

Postat
Hmm. Vilken sorts student ska det vara? En billig vad-som-helst-kvälls-kurs 0.5p på det billiga universitetet ?

Typ. Jag läser en 10p-kurs, det dög iaf. 🙂 Så länge du har ett mecenatkort så...

Postat

Har bara kört Cubase på Atari 1040 för 15-20år sen 🙂 , kör Logic idag, så jag kan inte uttala mig dess mer om Cubase, men JAG kan i alla fall inte tänka mig att byta mot tex Cubase! Tycker att Logic är ett så pass komplett program med otroligt bra kvalité på de flesta instrument och pluggar som medföljer programmet. Visst finns det undantag, men det är nog mer en fråga om tycke och smak!? Och som någon nämde?!, så kommer man väldigt långt med bara Logic paketet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.