Jump to content
Annons

MP3 till CD

MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Hola!

mp3.com hade tjänsten, Ampcast likaså: att kunna beställa fysiska cd baserade på de uppladdade ljudfiler man lagt upp på siten.

Vare sig download.com eller soundclick erbjuder detta, så jag undrar om nån vet någon annan site som har detta idag?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det är lite som med häst och drosk, den servicen tappade man liksom bort när man hittade på det där med bilar.

På svenska: alla har brännbar cd, så alla bränner själv. Och vips, har servicen inga användare och vipselivips, så finns det ingen som erbjuder den mera.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Det är lite som med häst och drosk, den servicen tappade man liksom bort när man hittade på det där med bilar.

På svenska: alla har brännbar cd, så alla bränner själv. Och vips, har servicen inga användare och vipselivips, så finns det ingen som erbjuder den mera.

Du utgår från att ingen vill ha en fysisk CD med tryck o tryckt omslag.

Det är faktiskt ganska efterfrågat bland artister på just dessa siter, o nånting som download.com säger sig jobba på... tyvärr jobbar de inte så snabbt... 😲

Man kan vända på det oxå: alla har en cd-rom drive, alla kan rippa. Alltså skulle inte nedladdningsbara filer efterfrågas?

drloop (oregistrerad)
Postat

www.mp3.com hade den tjänsten tidigare.

Cnet köpte upp mp3.com och då tror jag att dem tog bort denna möjlighet.

Men kolla på music.download.com dem kanske har uppgraderat tjänsten sedan den gjorde omstart i Cnet´s regi.

Postat (redigerat)

Mp3.com blev stämda upp över öronen av samtliga skivbolag (och av en hög med artister) och tvingades ögonablickligen dra tillbaka sin tjänst, samt betala hutlösa skadestånd. Detta blev den andra stora spiken i kistan för deras tillbakagång innan C|nets uppköp.

Den första spiken i kistan slog de i mitt tycke själva i, genom att tillåta kommersiella artister/grupper fylla topplistorna, vilket gjorde mp3.com mindre intressant om man ville upptäcka ny musik.

EDIT: Lite info om den stora stämningen finns i en gammal artikel hos Wired från 2000.

Redigerat av Olsberg
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Nej, jag visste inte ens att det var en del av utgångspunkten i denna tråd. Så man skall alltså kunna ladda upp en bunt mp3:or, lägga till en GIF/JPEG/PDF som omslag och få hem en tryckt kopia? Har en vanlig hemanvändare kompetens att få ett omslag fixat åt sig? Kanske det.

Man kan vända på det oxå: alla har en cd-rom drive, alla kan rippa. Alltså skulle inte nedladdningsbara filer efterfrågas?

Nope. Saker och ting brukar gå från "svårt,obekvämt" mot "lätt, bekvämt".

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Mp3.com blev stämda upp över öronen av samtliga skivbolag (och av en hög med artister) och tvingades ögonablickligen dra tillbaka sin tjänst, samt betala hutlösa skadestånd. Detta blev den andra stora spiken i kistan för deras tillbakagång innan C|nets uppköp.

Den första spiken i kistan slog de i mitt tycke själva i, genom att tillåta kommersiella artister/grupper fylla topplistorna, vilket gjorde mp3.com mindre intressant om man ville upptäcka ny musik.

EDIT: Lite info om den stora stämningen finns i en gammal artikel hos Wired från 2000.

Wow! 🙁

Om jag fattade rätt så la de alltså upp utgivna artisters musik utan lov, för nedladdning?? Jisses va.... korkat!

Synd, för grundkonceptet hade varit klockrent för osignade artister om de hade hållit det tills idag. Idag hade de legat HELT rätt i tiden tror jag.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej, jag visste inte ens att det var en del av utgångspunkten i denna tråd. Så man skall alltså kunna ladda upp en bunt mp3:or, lägga till en GIF/JPEG/PDF som omslag och få hem en tryckt kopia? Har en vanlig hemanvändare kompetens att få ett omslag fixat åt sig? Kanske det.

Nope. Saker och ting brukar gå från "svårt,obekvämt" mot "lätt, bekvämt".

Som sagt, funktionen fanns för fem-sex år sen redan, o funkade riktigt bra.

Tryckt omslag i bra kvalitet, tryck på skivan med låtarna o artistnamn. Enda kruxet då var begränsad längd till 63 min vill jag minnas.

Klart att inte alla hade kompetens att göra omslag själv, men det fanns ett standardkonvolut oxå som man kunde använda. De flesta känner väl oxå nån som kan hjälpa till. De som idag säljer sina album digitalt har ju oxå ofta ett omslag.

edit: ser nu att du kanske missuppfattat vad jag menade. Det var alltså ARTISTEN som kunde lägga upp sina låtar till ett album, som sen kunde beställas hem som fysisk CD av kunden. Omslag etc fixades alltså av artisten, inte kunden.

Tycker du det är enkelt att bränna från mp3 till CD, men svårt att rippa från CD till mp3?? 🙁

Redigerat av MrPhil
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tycker du det är enkelt att bränna från mp3 till CD, men svårt att rippa från CD till mp3??

Nope.

edit: ser nu att du kanske missuppfattat vad jag menade. Det var alltså ARTISTEN som kunde lägga upp sina låtar till ett album, som sen kunde beställas hem som fysisk CD av kunden. Omslag etc fixades alltså av artisten, inte kunden.
'

Check. I det fallet så är det enda jag inte mera förstår att varför man själv skulle uploada mp3:or, om artisten lade upp både låtarna till ett album och omslag?

edit: Eller var det du som var uppladdare och artist från början? Och kunden behövde bara beställa? I så fall... Vilken suverän tjänst! Den vill vi ha! Till barrikaderna!!

Redigerat av tsmalmbe
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Check. I det fallet så är det enda jag inte mera förstår att varför man själv skulle uploada mp3:or, om artisten lade upp både låtarna till ett album och omslag?

Hehe! 🙁

Från början:

Artisten lägger upp sina låtar.

Artisten sätter ihop sina låtar till ett 'album'.

Artisten bifogar ett omslag till sitt album.

Artisten sätter pris.

Kunden beställer och betalar för fysisk CD med detta album.

Precis som att handla på CDON eller Ginza.

Och ja, det är jag/du/vi som är artisten o uppladdare! 🙁

Redigerat av MrPhil
  • 1 månad senare...
Postat

Vogel här på forumet (+ några till) startade en sådan tjänst (Music up north) som MrPhil beskriver men stoppades av stim som ville ha hutlösa priser för en sådan musiktjänst.

Postat
Från början:

Artisten lägger upp sina låtar.

Artisten sätter ihop sina låtar till ett 'album'.

Artisten bifogar ett omslag till sitt album.

Artisten sätter pris.

+ Artisten köper.

Lite som med kransbindningar i småskolan. Först ska man binda sen ska man köpa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.