Jump to content
Annons

Vill separera stämmor men inte med "dissolve part"


suprapappa

Recommended Posts

mossa mossa

det finns ju en funktion i cubase som heter "dissolve part". ibland använder jag den för trummor då jag behöver lägga enskilda trummor på separata spår efter att ha spelat allt i realtid.

ibland uppstår samma behov för stråkar med då funkar detta inte så bra.....

ponera att jag har spelat in in stråkar som spelar 3 stämmor i taget (eller vad som gör det ännu värre....ibland 2 och ibland 3 stämmor) och nu vill jag separera dessa stämmor....antingen för att istället för att ha ett stråksektionsljud istället dela upp stämmorna i separata instrument eller, som nu är fallet, helt enkelt ha olika panorering på olika stämmor för att stereobredda

om jag då använder "dissolve part" och bockar i "separate pitches" så får jag ett spår för varje ton som förekommer i det jag har spelat.....det jag är ute efter är bara 3 st monofoniska spår.....

hittade istället under "logical presets" nånting som hette "low notes to channel 2" vilket jag körde på mina stråkar varpå jag kunde gå in i "list editor" och plocka ut alla toner som var på channel 2 (genom att maskera alla på channel 1) och klippa ut dessa och kopiera till ett nytt spår.....

men fortfarande hade jag två stämmor kvar i mina orginalstråkar och jag tänkte att om jag gör samma sak igen kommer jag kunna separera den låga stämman men icke....jag vet inte om kommandot "low notes to channel 2" är baserat på ett speciellt notvärde?

hursomhelst....efter denna utläggning.....vad är bästa teknik för att göra det jag vill?(förutom att spela varje stämma för sig 😏 )

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kommit fram till att det är bäst att sköta manuellt. Det är möjligt att det ibland går att lösa på annat vis, men varierar antalet stämmor, dom inte spelar rytmisk unisont hela tiden, använder dubbelgrepp eller man gör stämkorsningar så kommer funktionerna garanterat ändå göra det fel.

Mitt tillvägagångssätt: Kopiera upp allt på separata spår (så många som du vill ha instrument), multimarkera den stämman du vill behålla på spåret du befinner dig på, invertera markeringen, radera. Gör så med alla spår.

Tips: Mutea dom separata kanalerna när du jobbar och ha kvar ett "orört" spår som du lyssnar på under tiden. När du är klar så kan du fimpa det orörda spåret med den flerstämmiga regionen.

Detta kan tyckas omständigt, men i praktiken går det faktiskt ganska snabbt. Dessutom brukar man kunna putsa till sitt arr så varje stämma blir mer melodisk osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...