Jump to content
Annons

Eran syn på låt texter


Bulldog

Recommended Posts

Jag har länge funderat på det här med låt texter. Vad är det som får er att tycka om just dom texter ni tycker är skitbra.

Det är ju så jäkla olika, det finns många synpunkter.

De flesta lyssnar ju till musiken men jag riktar mig främst till dom som tycker att texter är viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

texter är bara onödigt trams!! 😎

ne men jag själv håller inte på med texter, och jag har aldrig skrivit en enda bra text i hela mitt liv, lämnar det åt dom som kan. sysslar bara med musiken!!

dom texter som jag gillar, är inte många.. har så vbäldigt svårt att förstå mig på sånt. så jag vet inte. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge funderat på det här med låt texter. Vad är det som får er att tycka om just dom texter ni tycker är skitbra.

Det är ju så jäkla olika, det finns många synpunkter.

De flesta lyssnar ju till musiken men jag riktar mig främst till dom som tycker att texter är viktiga.

Jag tror att det först och främst är själva musiken i kombination till en passande text som gör att du gillar låten. Ta gruppen Kent som exempel, deras musik är ganska deprimerande och väldigt välproducerad. De skriver också sentimentala / djupa texter som gör att hela deras produktion blir komplett. Det handlar mycket om att slå huvudet på spiken, alltså att känna igen sig i en text. Har du upplevt att en tjej varit otrogen mot dig och hör en bra låt med en text som handlar om det är det inte speciellt svårt att absorbera den sorg/smärta som atisten försöker återge i texten. En artist jag älskar för sina musik samt texter är Ted Gärdestad som tyvärr inte lever idag. Han fick verkligen sin musik att leva fram sitt budskap och jag blir rörd än idag när jag hör hans låtar. Sen hade han även en röst som va helt underbar i sammanhanget. Hade nog inte passat med sångaren från Korn i den musiken =P

Men rent generellt så tror jag att texter upplevs som bra när dom är välskrivna och genomtänkta. Med andra ord, en text som förmedlar sitt budskap konkret och inte har massa undertexter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Pesek. Musik och text måste återspegla varandra på ett snyggt sätt. Men jag tycker personligen att det viktigaste då jag står i "valet" att älska eller hata en låt så kommer jag i slutändan att se på texten och om den är bra. Jag antar att det jag försöker säga är att de låtar jag älskar mest är de som har en bra text bakom sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan en bra sångare som kan uttrycka och förmedla ord och känslor få i stort sett vilket ordbajs som helst att låta betydelsefullt och ge det en mening. Tankarna förs direkt till Celine Dion som har en otrolig förmåga för det men dock alltid råkar ut för texter som man skulle kunna tro var skrivna av Anton, 8 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

En artist jag älskar för sina musik samt texter är Ted Gärdestad som tyvärr inte lever idag. Han fick verkligen sin musik att leva fram sitt budskap och jag blir rörd än idag när jag hör hans låtar. Sen hade han även en röst som va helt underbar i sammanhanget. Hade nog inte passat med sångaren från Korn i den musiken =P

Och inte ska nog Ted Gärdestad sjunga Korn-låtar heller! 😎

Det väl otroligt subjektivt vad som är en bra text. Visst, Ted Gärdestad - jättebra. Men en Korn-text kan ju också vara bra!

Jag håller inte helt med om att en bra text är en sådan som "förmedlar sitt budskap konkret och inte har massa undertexter". Visst, så KAN det vara. Men en text där man själv får "läsa mellan raderna" och tolka kan ju vara minst lika bra!

Vill också säga att en bra text är önskvärt, men det viktigaste är ändå musiken. En bra låt är en bra låt, oavsett text (så länge den inte är uppenbart stötande). Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på, relativt nyligen, hur jag tänkt på texter och innehållet... Jag har ju ändå lyssnat på musik dygent runt i decennier, :-) , utan att faktiskt tänka på det med texterna...

För mig så betyder texterna i princip ingenting! Visst låter det märkligt och cyniskt? Det som är viktigt för mig är känslan som orden framförs med.

Om James Brown sjunger "Baby baby baby",, eller om Alcazeltser's sångare Magnus Carlsson sjunger "Baby baby baby" så är det en rätt stor skillnad.

Mr Brown's sång har en mening, ett innehåll, en känsla...

Carlsson dåh?? Blaj, och jag skulle inte lyssan mer på den låten, ever!

Det spelar mao ingen roll, för mig, hur bra texten än må vara, om den inte framförs på rätt sätt betyder den ingenting!

Om texten är märkt med "patetisk"-varningsskylt och framförs med känsla så kan den tack vara det få Nobels fredspris...

Link to comment
Dela på andra sajter

texter är bara onödigt trams!! 😏

😮

Din buse! 😉 Jomen det är sant att låttexter kan vara mindre viktiga beroende på stil, men en riktigt bra låttext kan lyfta en redan bra låt till skyarna.

________________________________

För att svara på den inledande frågan:

En riktigt bra låttext berör. Den får en att minnas specifika händelser i ens liv som man aldrig glömmer. På så sätt får textförfattaren även låten att ge ett oförglömligt intryck på lyssnaren, även om musiken i sig inte nödvändigtvis är vad man annars skulle kalla sin favoritmusik. (Hängde ni med där?) Kan man relatera till det så får man en speciell känsla för låten.

Men, som sagt, det är ju också en viss typ av musik där texten är central. I en trance-låt t.ex har jag inga synpunkter på om texten går "Will you stay with me forever" - eller - "I was walking my dog last night...". Där är ju beatet och synthleadsen det viktiga. I en singer/songwriter-dänga däremot kan det vara rent avgörande! Ta t.ex Lalehs "Bostadsansökan" - vad vore väl den utan sin text?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det kul med bra texter, men lika viktigt är att själva orden låter bra ihop med musiken, och i vissa fall kan det till om med räcka. En skräptext (innehållsmässigt) kan vara helt perferk för en låt om det låter coolt.

Nej. En skräptext kan inte vara perfekt för en låt, med den enkla anledningen att det inte kan låta coolt om en dålig text. Det säger sig sälvt! Lika självklart som att hundar gillar att gnida sina sköten mot människoben.

//MÄSTAREN

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra redan har sagt, så är texten viktig ibland, men helt oväsentlig ibland.

Själv låter jag texterna vänta tills det mesta annat är färdigt, men försöker göra någorlunda genomtänkta texter, även om de oftast handlar om kärlek... 😏

Det viktigaste är att orden flyter på bra och fungerar ihop med musiken, så att det blir en helhet av det. Ibland blir det lite jobbigt att hitta synonymer som fungerar rytmiskt och som samtidigt inte låter konstigt språkmässigt... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det kul med bra texter, men lika viktigt är att själva orden låter bra ihop med musiken, och i vissa fall kan det till om med räcka. En skräptext (innehållsmässigt) kan vara helt perferk för en låt om det låter coolt.

Nej. En skräptext kan inte vara perfekt för en låt, med den enkla anledningen att det inte kan låta coolt om en dålig text. Det säger sig sälvt! Lika självklart som att hundar gillar att gnida sina sköten mot människoben.

//MÄSTAREN

Jisses. Pophistorien är väl fullständigt nedlusad med nonsens-texter som varit hur coola som helst! Som bevis för jag fram en av de absolut coolaste och hårdaste låtarna någonsin, Surfin' bird med The Trashmen:

A-well-a everybody's heard about the bird

B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word

A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a don't you know about the bird?

Well, everybody knows that the bird is the word!

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a...

 

A-well-a everybody's heard about the bird

Bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a don't you know about the bird?

Well, everybody's talking about the bird!

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird...

 

Surfin' bird

Bbbbbbbbbbbbbbbbbb... [retching noises]... aaah!

 

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow

 

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom

Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow

Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow

Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow

Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow

Well don't you know about the bird?

Well, everybody knows that the bird is the word!

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

 

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

[repeat to fade]"

I rest my case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det kul med bra texter, men lika viktigt är att själva orden låter bra ihop med musiken, och i vissa fall kan det till om med räcka. En skräptext (innehållsmässigt) kan vara helt perferk för en låt om det låter coolt.

Nej. En skräptext kan inte vara perfekt för en låt, med den enkla anledningen att det inte kan låta coolt om en dålig text. Det säger sig sälvt! Lika självklart som att hundar gillar att gnida sina sköten mot människoben.

//MÄSTAREN

Jisses. Pophistorien är väl fullständigt nedlusad med nonsens-texter som varit hur coola som helst! Som bevis för jag fram en av de absolut coolaste och hårdaste låtarna någonsin, Surfin' bird med The Trashmen:

A-well-a everybody's heard about the bird

B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word

A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a don't you know about the bird?

Well, everybody knows that the bird is the word!

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a...

 

A-well-a everybody's heard about the bird

Bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word

A-well-a don't you know about the bird?

Well, everybody's talking about the bird!

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

A-well-a bird...

 

Surfin' bird

Bbbbbbbbbbbbbbbbbb... [retching noises]... aaah!

 

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow

 

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom

Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow

Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow

Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow

Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow

Well don't you know about the bird?

Well, everybody knows that the bird is the word!

A-well-a bird, bird, b-bird's the word

 

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

[repeat to fade]"

I rest my case.

Det är ju en utmärkt text tycker jag! Det styrker bara min åsikt. En dålig text hade ju inte funkat i det sammanhanget.

Ett exempel är Roxettes låt Joyride. Per trodde att det betydde något helt annat än vad det verkligen betyder och hela texten bara faller pladask. Nu e iofs inte musiken så jävla bra heller, men du fattar vad jag menar.

I rest YOUR case!

//MÄSTAREN

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel är Roxettes låt Joyride. Per trodde att det betydde något helt annat än vad det verkligen betyder och hela texten bara faller pladask. Nu e iofs inte musiken så jävla bra heller, men du fattar vad jag menar.

Ok. Joyride är en katastrof. Både text & musik. Där är vi helt överens! 😏

Case closed.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag bryr mig väldigt lite om vad en text handlar om MEN tycker ändå texten är oerhört viktig...en bra text för mig LÅTER musikaliskt bra och får mig att tro på vad som sägs även om jag inte förstår vad som sägs......

lemmy i motörhead skriver fantastiska texter men det är i många fall bara en massa dravvel men fan va bra det låter...

vissa artister har nog ett så fantastiskt uttryck så att dom kan sjunga vad som helst och det blir en bra text......Laleh som nämdes ovan e ett bra exempel (därmed inte sagt att hennes texter skulle vara dåliga)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Texter som är lite underfundiga, tvetydiga, som säger nåt men där man får fylla i sin egen tolkning, texter som kan betyda olika för olika människor.

Texter med 'o yeah, common baby, kliché kliché kliché, light my fire, my desire, etc' känns inte lika heta....

Link to comment
Dela på andra sajter

Case re-opened

Joyride är verkligen katastrof, i morna öron, men hur tusan kan den blivit en sådan hit??

Case closed

Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😏

Jag tycker inte att Joyride är någon katastrof, utan den är helt ok. Inte en av Roxettes bästa, eftersom den är enformig - men betydligt bättre än mycket annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

vissa artister har nog ett så fantastiskt uttryck så att dom kan sjunga vad som helst och det blir en bra text......Laleh som nämdes ovan e ett bra exempel (därmed inte sagt att hennes texter skulle vara dåliga)

Ja... fast missförstå mig inte där. Jag menade inte Laleh generellt utan just den låten. Det är svårt att lyssna på den utan att höra texten. Den där hiten hon hade.. live tomorrow? Där är det inte lika centralt.

Viktigt är även att hålla isär TEXT och SÅNGTEKNIK. En medioker text kan lyftas fram genom ett passionerat uttryck, men en bra text kan även "slarvas bort" genom ett likgiltigt utförande. Just nu kommer jag inte på något exempel, men det har hänt ibland att man bläddrat i en CD-booklet och läst artistens texter och tänkt "Fan asså... de här texterna är klockrena... synd att det inte märks.."

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😆

Jodå. Joyride är dock en katastrof lika odiskutabel som Pompejis undergång. 😎

Herr Gessle skrattar nog hela vägen till banken, så ur den aspekten är texten en fullträff, hehe ... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😆

Jodå. Joyride är dock en katastrof lika odiskutabel som Pompejis undergång. 😎

Som sagt en smaksak och inget annat, precis som i alla lägen när man pratar om vad som är "bra" eller "dåligt". Några miljoner sålda skivor talar ett språk, medan du talar ett annat språk när du påstår att det är en katastrof... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😆

Jodå. Joyride är dock en katastrof lika odiskutabel som Pompejis undergång. 😎

Som sagt en smaksak och inget annat, precis som i alla lägen när man pratar om vad som är "bra" eller "dåligt". Några miljoner sålda skivor talar ett språk, medan du talar ett annat språk när du påstår att det är en katastrof... 😆

Då går det ju aldrig att diskutera om en text är dålig eller bra heller om man drar upp det personliga tycket hela tiden.

ZZzzzzzzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😆

Jodå. Joyride är dock en katastrof lika odiskutabel som Pompejis undergång. 😎

Som sagt en smaksak och inget annat, precis som i alla lägen när man pratar om vad som är "bra" eller "dåligt". Några miljoner sålda skivor talar ett språk, medan du talar ett annat språk när du påstår att det är en katastrof... 😆

Ah, du kör den där gamla. Var det inte nåt med flugor och skit? Och att jävligt många tyskar stod bakom den där mustaschprydda herren på 30-talet...

Nä, jag skojar bara. Klart du har rätt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😆

Jodå. Joyride är dock en katastrof lika odiskutabel som Pompejis undergång. 😎

Som sagt en smaksak och inget annat, precis som i alla lägen när man pratar om vad som är "bra" eller "dåligt". Några miljoner sålda skivor talar ett språk, medan du talar ett annat språk när du påstår att det är en katastrof... 😆

Då går det ju aldrig att diskutera om en text är dålig eller bra heller om man drar upp det personliga tycket hela tiden.

ZZzzzzzzz

Eftersom sådant alltid handlar om personlig smak, så går det aldrig att komma överens om vad som ska anses som "bra" eller "dåligt". Det finns ju liksom ingen fastställd norm för hur det ska skrivas för att det ska vara "bra"... 😎

Att man sedan kan tycka att texten är mer eller mindre viktig, är en annan fråga, som är lika personlig, men på ett annat sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Katastrof? Det är ju helt och hållet en smaksak och inget man kan säga som en universell sanning... 😆

Jodå. Joyride är dock en katastrof lika odiskutabel som Pompejis undergång. 😎

Som sagt en smaksak och inget annat, precis som i alla lägen när man pratar om vad som är "bra" eller "dåligt". Några miljoner sålda skivor talar ett språk, medan du talar ett annat språk när du påstår att det är en katastrof... 😆

Då går det ju aldrig att diskutera om en text är dålig eller bra heller om man drar upp det personliga tycket hela tiden.

ZZzzzzzzz

Det är ju det personliga tycket som avgör 'bra/dåligt'

Det är ju knappast mätbart.

( Det är ju inte så lätt som i faktumet att någon sjunger falskt t ex 😎 )

Texter som är blaj för mig känns klockrena för dig o tvärtom (kanske)

Det beror ju på sändare/mottagare i kombination.

Om just Joyride kan man väl säga att texten passar musiken rätt bra. Underhållande trall utan större mening, men ändå väl hopsnickrat till sitt sammanhang. Alltså kan jag svårligen se det som en katastrof.

Hantverket är som vanligt välgjort när Gessle är igång, men ingen skulle väl finna något större djup det han gör - vilket inte heller är ambitionen från hans sida.

Gessle framstår dock som poet i jämförelse med Ledin....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...