raindrops Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Jag gillar att "hjärngymnasisera" när jag lyssnar på musik. Jag undrar om ni har några roliga tips där man måste sitta o koncentrera sig till max för att "fatta vad som händer" med alla takter, rytmer och så. Några jag gillar är Tool - Jambi, Tool - Roseta Stoned och Tool i övrigt. Meshuggas Soulburn också fast den e fan för svår 😕 Introt klarar jag av ibland men sen in mot låten blir det helt sjukt. Rena matematiker lixom. Är det nån som känner likadant? Tipsa gärna om fler sådana. Det behöver absolut dock inte vara metal, det kan vara vad som helst. Meshugga kan vara en aning för hårt för min smak, men ibland kan det va bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 meshuggahs alla plattor (förutom psyikisk testbild) är väldigt knepiga.. 😆 mats/morgan-band, fram till senaste plattan thanks for flying with us, är ganska kenpigt det med.. 😆 hmm.. alfons åberg temat går både i 7/8 o 11/16 har jag för mig.. har en cover som jag gjorde för länge sen på ngn dator...!! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Stravinskij är väl nästan polyrytmikens urfader? Det måste ju kollas in. Där finns det ju fördelen att det gåt att få tag i partituren så man kan sitta och se hur han tänkt sig det också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Stravinskij är väl nästan polyrytmikens urfader? Det måste ju kollas in. Där finns det ju fördelen att det gåt att få tag i partituren så man kan sitta och se hur han tänkt sig det också. fan va coolt.. har jag aldrig tänkt på.. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 (redigerat) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_works...time_signatures Och här är en lista över band som kan vara intressanta också Anomaly Burried inside Cea serin Coprofago Dysrhythmia Ephel Duath Fantomas Fredrik thordendal Gordian knot Hella Into the moat Ion Dissonance Isis Linear Sphere Mahavishnu Orchestra Mastodon Meshuggah Neurosis Nostromo Primus Radiation 4 Secret Chiefs 3 sikth Spiral architect Textures The Dillinger Escape Plan trevor dunn trio sleep terror Bela Bartok Alban Berg Phillip Glass Gustav Holtz Toshio Hosokawa Igor Stravinsky Karlheinz Stockhausen Gyorgy Ligeti Olivier Messiaen Nancarrow Conlon Krysztof Penderecki Arnold Schoenberg Shostakovich Steve Reich Terry riley Anton Weber Maher Shalal Hash Baz Alex Skolnick Trio Allan Holdsworth Bill Frisell Chick Corea Mats och Morgan Redigerat 20 november 2006 av Desecrated Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 då får jag integlömma att kasta in aphex twin o squarepusher som gör (ibland) galen musik!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostfisk Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Jag får la dra mitt strå till stacken Planet X (Instrumental jazzfusion/metal, riktigt bra.) Spastic Ink (Typ Heavymetal, grym trummis) Theory in Practice (Metal) Dillinger Escape Plan (Hardcore) (De första plattorna, innan "miss machine") Dream Theater Mars Volta Och ej att förglömma, Frank Zappa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
johahl Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Dave Brubecks album Time out är ett måste i detta sammanhang! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Dillinger Escape Plan (Hardcore) (De första plattorna, innan "miss machine") dillinger escape plan är mkt,men definitivt inte hardcore.. dom blandar jazz, fusion, rock, grindcore o lite sånt, men jag hör ingen hardcore i det!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
raindrops Postat 20 november 2006 Trådstartare Dela Postat 20 november 2006 Stravinskij är väl nästan polyrytmikens urfader? Det måste ju kollas in. Där finns det ju fördelen att det gåt att få tag i partituren så man kan sitta och se hur han tänkt sig det också. "Under de sista 250 takterna bytte Stravinskij taktart 150 gånger." Haha, låter koolt 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 För er som då spelar gitarr så finns det en intressant bok av Dusan Bogdanovic - "Polyrhythmic & polymetric studies"... annars är det väl bara å stampa takten! =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Brad Mehldau Spelar man "All the things you are" över 7/8 i mördartempo helt fritt utan att det låter det minsta konstlat så är men helt enkelt ett rytmiskt geni. Dessutom mycket metriska modulationer som råkar va hemskt hippt just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 Planet X (Instrumental jazzfusion/metal, riktigt bra.) Min första tanke. Grymt bra! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 20 november 2006 Dela Postat 20 november 2006 King Crimson - 21 Century schizoid man Finns ett helt galet stick i låten, VM i synkop. Inte polyrytmik direkt, men kul är det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tofumannen Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Hehe. Hajade till när jag såg den här tråden(är polyrytmnörd själv) well, tänkte precis rekommendera Meshuggah men såg att redan lyssnat på dem. En av mina favvokompositörer Skrjabin är den mest polyrytmiska kompositör jag känner till. Ok, det kanske inte är din musik men som i fallet stravinsky så finns ju faktiskt partitur att hänga med i och det är ju en betydande fördel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tofumannen Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Men annars tycker jag Meshuggahs musik är helt suverän för ändamålet. Lyssnar jämt på dem i bilen och förkovrar mig i deras rytmer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SyntaxError Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Just Steve Reich (i listan ovan) har ju gjort djävligt fina grejjer. "music for 18 musicians" är ett riktigt guldkorn. Redigerat 7 december 2006 av SyntaxError Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.