IDF Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 jisses Flintan vilken trixare du e.. 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Om tip är OUT och ring är IN, så blir ju IN jordad om man kör in en vanlig monotele.Tänkbart problem? Claes? Det är väl därför man vanligen använder speciella insert-kablar till sånt här istället för vanliga 1stereo->2monotele...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Det är väl inget magiskt med en insertkabel. Den delar på kanalerna, helt som vilken som helst 1stereo->2monotele. Grejen är ju hur mixern tolkar det hela. Kör man in en monotele i en insert kan det bli problem. Men det blir ju förvisso också problem om man kör in en skruvmejsel i stöpselhålet i väggen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morlow Postat 21 november 2006 Trådstartare Dela Postat 21 november 2006 Kan man inte bara koppla från mixer med en sånhär: fast med 6.3 mm då, till ljudkortet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 (redigerat) Från en insert? Då blir (t.ex) röda en output, svarta en input. Vilket leder till situationen som beskrivits ovan. Alltså, att du inte får nån output (=medhörning) från mixern. Ifall du ändå vill göra så, kör du ut en signal skilt från ljudkortet till mixern och har medhörningen på det sättet. Kopplar du med en insertkabel till ljudkortet, måste du ha nånslags directmonitoring på alla kanaler för att få kabeln att fungera som en insert med ditt ljudkort. Krångligt? Ja, men jag orkar inte börja rita bilder. Löd kabeln själv (om du vill ha medhörning från mixern): Köp stereo 6.3 hane (TRS) och RCA ("phono") hane. Löd ihop T och R. Löd sedan en kabel så att S (jord) från 6.3 går till RCA:ns jordning och antingen T eller R från 6.3 går till RCA:ns mitt. Redigerat 22 november 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morlow Postat 21 november 2006 Trådstartare Dela Postat 21 november 2006 jag har ett sådant yamaha som du har. man kan få åtta kanaler ut efter lite trixande: två från mainutgångarna som är märkte ST panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner ON-knappen på båda kanalerna samt se till att 1-2 och pfl-knapparna inte är nertryckta och att auxrattarna inte är uppdragna något. två stycken från group 1-2 utgångarna panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner 1-2-knappen på båda kanalerna samt se till att ON och pfl-knapparna inte är nertryckta och att auxrattarna inte är uppdragna något. två från auxtappningarna. tryck av on, pfl och 1-2-knapparna på två kanaler. dra upp aux 1-ratten på ena kanalen och aux 2-kanalen på andra. obs! du måste fortfarande dra upp volymreglarna på den kanalen med aux2 efter som den inte har någon postknapp. samt två från controlroom out. panorera ut två kanaler åt båda hållen samt tryck av on och 1-2-knapparna samt dra ner aux rattarna. tryck ner pflknapparna. Då lät ju nästan detta smidigare 😳 Det där med "piskan" lät inte heller så dumt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morlow Postat 21 november 2006 Trådstartare Dela Postat 21 november 2006 jag har ett sådant yamaha som du har. man kan få åtta kanaler ut efter lite trixande: två från mainutgångarna som är märkte ST panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner ON-knappen på båda kanalerna samt se till att 1-2 och pfl-knapparna inte är nertryckta och att auxrattarna inte är uppdragna något. två stycken från group 1-2 utgångarna panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner 1-2-knappen på båda kanalerna samt se till att ON och pfl-knapparna inte är nertryckta och att auxrattarna inte är uppdragna något. två från auxtappningarna. tryck av on, pfl och 1-2-knapparna på två kanaler. dra upp aux 1-ratten på ena kanalen och aux 2-kanalen på andra. obs! du måste fortfarande dra upp volymreglarna på den kanalen med aux2 efter som den inte har någon postknapp. samt två från controlroom out. panorera ut två kanaler åt båda hållen samt tryck av on och 1-2-knapparna samt dra ner aux rattarna. tryck ner pflknapparna. Då lät ju nästan detta smidigare 😳 Det där med "piskan" lät inte heller så dumt. eller så är kanske flintans version det smidigaste, jag använder ändåså inte mixern för medhörning 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Kan man inte bara koppla från mixer med en sånhär: fast med 6.3 mm då, till ljudkortet? Det går alldeles utmärkt för det har jag gjort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Det är väl inget magiskt med en insertkabel. Den delar på kanalerna, helt som vilken som helst 1stereo->2monotele. Oj! Trodde absolut att det var skillnad på hur T och R och S fördelades till de 2 monotelekablarna på en insert jämfört med en "vanlig" stereo->2mono-kabel... Varför säljs annars "insertkablar" som nåt speciellt? -För att lura dumbommar som mej att betala extra mycket för en vanlig sladd...?? 😉😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stoffie Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Tja, låter som jag passar in här... Jag har nämligen precis samma mixer Yamaha mg 16/4 och ett M-audio Delta 1010lt ljudkort. Håller precis på med samma problem som du men har väl löst det nu. Snopet, men jag visste ointe förräns för några dagar sen då jag fick reda på att insertingången kan fungera som direct-out. Men iallafall, jag löste det så att jag pluggade in en adaper (monotelehane-monorcahona) i varje insertjack helt, Ja, helt in. sedan går signalen in till datorn till ljudkortets mixer, jag drar upp volymen där och skickar ut en stereosignal till mixerbordet igen som i sin tur går till monitorerna. Så jävligt nöjd, köpte Delta 1010lt för ett år sen då kostade den 2100 Kr. När jag vet att man kan använda det så här och jag vet att du har samma mixer som jag tycker jag att det absolut värt att köpa 1010lt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Tja, låter som jag passar in här...Jag har nämligen precis samma mixer Yamaha mg 16/4 och ett M-audio Delta 1010lt ljudkort. Håller precis på med samma problem som du men har väl löst det nu. Snopet, men jag visste ointe förräns för några dagar sen då jag fick reda på att insertingången kan fungera som direct-out. Men iallafall, jag löste det så att jag pluggade in en adaper (monotelehane-monorcahona) i varje insertjack helt, Ja, helt in. sedan går signalen in till datorn till ljudkortets mixer, jag drar upp volymen där och skickar ut en stereosignal till mixerbordet igen som i sin tur går till monitorerna. Så jävligt nöjd, köpte Delta 1010lt för ett år sen då kostade den 2100 Kr. När jag vet att man kan använda det så här och jag vet att du har samma mixer som jag tycker jag att det absolut värt att köpa 1010lt! Exakt som jag föreslog att koppla. 😕 Orsaken till att signalen "stryps" i moxerbordet är just, som någon nämnde, att insignalen blir sammankopplad med jord. Kör på detta! Nu vet vi ju t.o.m. av praktisk erfarenhet att det fungerar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morlow Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Tack alla som har hjälpt till, nu vet jag ju att det funkar! 😲 Jag har bara en stereo och en hörlursförstärkare som medhörning och dom är kopplade via datorn så det spelar ingen roll om mixer stryps 😆 Tack igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 Morlow, har du köpt ljudkort än? Tips annars: Delta 1010LT 800 kr. Skynda, bara ett dygn kvar. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.