Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Så om jag har förstått saken rätt så har man antingen att välja på att riskera att spräcka elementet (med last) eller att bränna slutsteget (utan last)? Vilket är värst, låter som pest eller kolera i mina öron?

Alternativ 2 är bara giltigt om det är ett rörslutsteg du har. transistorer bryr sig inte.

Annons
Postat
Så om jag har förstått saken rätt så har man antingen att välja på att riskera att spräcka elementet (med last) eller att bränna slutsteget (utan last)? Vilket är värst, låter som pest eller kolera i mina öron?

Alternativ 2 är bara giltigt om det är ett rörslutsteg du har. transistorer bryr sig inte.

Det är rörslutsteg på min förstärkare. 🙂

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Kört basen genom gitarr stärkarn hela tiden då jag inte haft pengar till en bas förstärkare. Tips är att dra ner bas frekvensen lite ifall du ska köra på högre volym så ska du nog inte sabba nånting. Visst blir det lite mer ploppigt men lite beroende på va man ska spela så fungerar det ju. Personligen gillar jag en bas som inte e så dov.

Postat
Du måste fortfarande ha en högtalare kopplad till förstärkaren (om den har ett slutsteg) högtalaren ger ju motstånd, om du kör utan högtalare så pajar du slutstegsrören. Det kan inte vara bra för en transistorstärkare heller.  🙂

En rörstärkare ska man absolut inte spela utan last (=högtalare) inkopplad som du säger, men en transistorstärkare har inga som helst problem att köra utan högtalare.

edit: jag har förresten bränt två 15" genom att spela gitarr genom min basrigg så försiktighet med volym rekommenderas även om det behovet skulle uppstå.

Hjälp mig....hoppas inte det är offttopic. Om jag har en gitarr o rörförstärkare, drar en kabel från Efx send o till en di box...funkar detta? stärkaren får ju inget ljud så länge Efx return inte får signal, eller måste man koppla in return för att ens få ljud till di-boxen?

Postat

En annan möjlighet är ju att köra basen genom en Art Tube MP en mycket billig preamp som funkar väldigt bra till bas om du söker på tex. vendolin.se kan du säkert hitta den för någon hundring. Är dessutom inte så tokig som preamp i övrigt men just för bas får du väldigt mycket bas för pengarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.