Jump to content
Annons

Single coil = extremt med hum, men inte alltid?

Recommended Posts

pepe.. (oregistrerad)
Postat

Behöver lite råd & tips ang. de extrema störningarna som kommer ifrån pickuperna på min Jazz bass. Basen är skärmad men vad hjälper det när man inte hela tiden ligger an mot någon sträng eller brygga? Händer ju ganska ofta att högerhanden är i luften när vänsterhanden är under förflyttning. Inte alls kul med alla dessa knäppljud som uppkommer så fort man släpper och slår an strängarna. Och så fort man spelar utan att ha tag i någon punkt, typ lös sträng, så uppstår det så klart rejält med hum istället. Antar att enda lösningen är att byta till Fenders noisless jazz bas pickups.

Det som jag tycker är riktigt konstigt är att min Epiphone goldtop gitarr, även den har singlecoil mickar, inte alls har några större problem med störningar. Och den är tom OSKÄRMAD. Är det verkligen så att det är kvalitén på mickarna som skiljer dessa åt och avgör hur mycket störningarna blir? Verkar konstigt…

Annons
pepe.. (oregistrerad)
Postat

Så är det kombinationen ojordad förstärkare + skärmat instrument som ställer till det? Beror knäpparna alltså av en potentialutjämning som sker då jag nuddar instrumentet, alltså att förstärkaren ligger och flyter på nollan och jag är jorden?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.