Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Funderar på om jag ska ha utöka gränserna lite för utrustningen jag har hemma. Börjar bli lite tradigt att ta sig mellan studion och hemmet för minsta lilla pålägg. Vad har ni för förslag på utrustning?

Valet låg först mellan 01X och Fireface 800 men då lutade det helt mot Fireface 800 tack vare fler micförstärkare. Jag är fortfarande inte övertygad över att jag har större glädje med ett Fireface istället för en 01X. Visst, jag får ett par kanaler mer men Firefacen har ju en kontroller och DSP-effekter. Kanske inte dom bästa men ändå bra att avlasta datorn med. Kanske har en EQ som är roligare än Cubase egna oxå, för dom simplare hemmixningarna. Så kom gärna med fler för- och emotargument!

Sen fick jag oxå tanken att behålla mitt HDSP-kort och istället skaffa en 01V96. Då har jag både remote och reglar, bra EQ och effekter men hur är preampsen? Suttit mycket med DM2000 och gillar vad jag hör. Vet att effekterna är samma men att preamparna är en bantade version, om än samma teknologi. Har blivit inspelad på ett 01V96 och det lät helt ok men mer kontakt än så har jag inte haft med det.

Så fler argument i Fireface 800 vs 01X och sen kontra HDSP9652+01V96!

Redigerat av saverman
Annons
Postat

37 pers som har läst hittills och verkligen INGEN som tycker något om någon utav av de annars rätt så förekommande ovanstående produkterna!?! 😉

Postat
37 pers som har läst hittills och verkligen INGEN som tycker något om någon utav av de annars rätt så förekommande ovanstående produkterna!?! 😉

Jag har läst men valde att inte kommentera då jag inte kan ett skit om detta. 🙂

Postat

Jag tycker du ska köpa HDSP och en 01v96:a just för att du får MIDI-styrning av din DAW på samma gång och micpreampsen i den tycker jag låter riktigt bra.

Effektmässigt tycker jag även att reverbet i 96:an låter snyggare än DM2000. Arbetar med båda borde dagligen just nu så det är inget jag bara skriver 😛

Så kör på 0196 + HDSP så har du även ett bra bord om du ska lira live med något band eller ta jobb som livetekniker.

Postat (redigerat)

Det finns nog en missuppfattning här. Fireface har INTE några DSP-effekter. Det har dock en DSP som driver en in i h-e stor mixer/router, så att man kan göra riktigt bra prylar med den när det gäller att skicka signaler kors och tvärs för att skapa en massa separata monitormixar etc.

Det är alltså samma härliga Total Mix som du redan känner till om du har ett HDSP-kort... 😛

Redigerat av Claes
Postat
Det finns nog en missuppfattning här. Fireface har INTE några DSP-effekter...

Nej, ingen missuppfattning. Bara en morgontrött version av mig som försökte skriva under tiden man sköter övriga arbetet. 😄 Skrev Fireface där det skulle ha stått 01X. Det är ju självklart den som har DAW-kontroller och DSP-processorer, inte Fireface.

Och det börjar faktiskt låta riktigt intressant med en 01V96. Även om det är grym skillnad från 01V:n så gillar jag formatet på den bättre än de fullstora mixrarna. Åtminstone i jämförelse med 02R som är en jäkla koloss!!

Men Lavrell; hur är preampsen?

Postat
Men Lavrell; hur är preampsen?

Tycker dom funkar mycket bra, visserligen har jag bara använt bordet live så i studio har jag ingen erfarenhet av det.

Om du tröttnar på preampsen i bordet är det ju "bara" att köpa en separat preamp med ADAT-ut men visst ska du klara dig på 01v96:ans preamps. Dom är absolut nog bra att spela in proffesionellt med.

Ifall du har testat den vanliga 01v så tro inte att det är ens i närheten av samma ljud i den eftersom den låter skit rent ut sagt.

Postat
Ifall du har testat den vanliga 01v så tro inte att det är ens i närheten av samma ljud i den eftersom den låter skit rent ut sagt.

Haha Nej, så långt är jag med. Har hört att den är natt och dag, snarare ett vidarearbete på 03D än 01V. Jag har suttit mycket med båda 01V, 02R och på senare tid mest med DM2000. Därför blir jag fundersam när Yamaha själva säger att just 01V96 och DM2000 är så lika i tekniken och att det ju till och med skulle vara samma effekter och EQ i dom. Dock var det ju som sagt inte samma preamps i dom, och visst går dom att använda externa men då är vi uppe i en väldigt hög summa "för att slippa åka till studion för att lägga några pålägg" om du förstår hur jag tänker...: $ 🙂

Postat

Kom igen nu! Tankar, tankar! Snart smäller det till på inköpsfronten och då vill jag ju slippa köpa fel.

För stunden är jag tillbaka på FireFace 800 men det kommer ju ha ändrat sig om 30 min.

Postat
Kom igen nu! Tankar, tankar! Snart smäller det till på inköpsfronten och då vill jag ju slippa köpa fel.

För stunden är jag tillbaka på FireFace 800 men det kommer ju ha ändrat sig om 30 min.

Jag tycker ärligt talat att du kan stanna där, eftersom Fireface är j-t bra.

Själv har jag avskaffat mixerbordet helt - och gick på linjen att jobba med Total Mix för lyssningen i stället - och ha tillräckligt med omvandlare och så en hörlursförstärkare i stället. Jag är definitivt inte besviken av att ha kunnat pensionera en klumpig mixer. Skulle man vilja ha någon form av controller senare, så finns det ett par billiga sådana från Behringer, som ska fungera bra - men i nuläget känner jag inget behov av det...

Postat (redigerat)

Vet inte, jag har en FF800 och är kalasnöjd med den. Låter sjukt bra.

Nu ligger jag på turné och kör på en 01v96 och måste säga att den låter riktigt illa. Effekterna låter verkligen skit och all dynamics likaså. Kompressorerna är rena rama dyngan. Jag tror man måste komma upp i nivå med PM1D för att få nåt som låter bra. Vilken plugg som helst låter bättre än vad 01v96 har.

Kör du på en FF800 så har du kanonljud direkt sen är det bara att köra fx i datorn istället. Ska även tillägga att reverbet låter riktigt illa det med.

Nu låter det som om jag tokdissar 01v96 här. Men jag tycker verkligen att det är att kasta $ i sjön.

Edit: Håller med Claes där!

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Aha, äntligen någon som talar illa om den. Då blir mitt val inte liiiika svårt. FF800 är ju dessutom lite mer platssparande.

Men hur är FF800? Jag är lite rädd för externa ljudkort. Ingen bra erfarenhet av dom alls. Hur är det med latency på dom? Kommer man ner på dom talen så att man kan använda den mycket väl omtalade instrumentingången utan besvär? Är det något som är tråkigt med dom? Kan ju inte enart vara toppen, toppen, toppen, eller?

Postat
Aha, äntligen någon som talar illa om den. Då blir mitt val inte liiiika svårt. FF800 är ju dessutom lite mer platssparande.

Men hur är FF800? Jag är lite rädd för externa ljudkort. Ingen bra erfarenhet av dom alls. Hur är det med latency på dom? Kommer man ner på dom talen så att man kan använda den mycket väl omtalade instrumentingången utan besvär? Är det något som är tråkigt med dom? Kan ju inte enart vara toppen, toppen, toppen, eller?

Det ÄR bara toppen... 😉

Latency kan du ju slippa helt genom att köra monitorlyssningen i Total Mix, precis som du kan på ditt HDSP-kort. Vill du däremot ha med effekter i lyssningen, så blir det med latency, som kan bli riktigt låg om det behövs - men precis som med HDSP, så beror det förstås också på hur kraftfull datorn är...

Postat

Jag kommer ner till 64 i I/O buffer size i 44.1khz utan knaster eller problem och UTAN pluggar.

Det blir typ: 64 / 44100 =~0.001 = 1 ms så det är rätt bra!

Datorn är Mac G5 2x2.5, 5GB Ram

Postat (redigerat)

Denna kampanj kanske kan vara av intresse? Såg ni talade om 01v96 och så (01v96v2 är ju rätt tuff om jag fattat rätt). Med detta erbjudande så kryper den ju ned till hyfsade prisnivåer (borde ju bara vara att köpa en behringer mixer och byta in, för de säger ju inget om ngt kvalitetskrav på inbytet... hehe).

Jag har f.ö en FF800 och är nöjd med den, men ngn slags extern kontroll skulle nog jag också vilja ha.

EDIT: Med tanke på annan tråd och ny forumregel kanske jag bör tillägga att jag INTE har med detta företag att göra, har aldrig ens handlat hos dem (vet inte heller vart de finns, om de bjuder på gott kaffe eller ngt), bara gled runt och kollade lite olika bord/priser. 😉

Redigerat av steflund
Postat
Då får jag väl glatt skaffa ett FF800 då! 😉 Och en Steinberg Houston... Tack för hjälpen!

Houston? We have a problem... Sådana djur får du bara tag på begagnat, eftersom de inte tillverkas längre - men det visste du kanske redan?

Postat

Rätt bra? Har man problem med det så får man ju komma ihåg att det är som att flytta sig 3dm från högtalarstacken. Och det är ju jävligt allvarligt för en gitarrist... 😆

Postat

Rätt bra? Har man problem med det så får man ju komma ihåg att det är som att flytta sig 3dm från högtalarstacken. Och det är ju jävligt allvarligt för en gitarrist... 😉

😆

Så sant så sant. =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.