Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.. Nu Àr det sÄ att jag har en casio CTK-631 med midi ut och in och fl studio 5.. NÀr jag trycker pÄ en ton sÄ lyser midi lampan i fl studio, men hur gör jag för att fÄ tonerna till fl studio?? ska man sÀnda nÄgot frÄn keyboarden eller?? eller kan man spela in "live"?

Tacksam för svar.! Det Ă€r sĂ€kert mĂ„nga som vet hur man gör sĂ„ ni kan ta er tid att skriva ett svar om ni vill, vore as bra 😕

Annons
Postat
I cubase mÄste du sammankoppla midisignalen med ett instrument som svarar pÄ midi. SÄsom en mjukvarusynth.

ahaaa, ? Men i fl dÄ?? NÄn som vet?

Postat
I cubase mÄste du sammankoppla midisignalen med ett instrument som svarar pÄ midi. SÄsom en mjukvarusynth.

Likadant i alla program. Antingen leder du tillbaka midisignaler till Casio via Midi out.

Eller sÄ tar du en mjukvarusynt i programmet och vÀljer din midi input pÄ den.

Postat

Ja, som Linus skrev.

Utav ren nyfikenhet undrar jag om det Àr Basshunter som fÄtt dig in musikskaparbranschen?

Postat

Likadant i alla program. Antingen leder du tillbaka midisignaler till Casio via Midi out.

Eller sÄ tar du en mjukvarusynt i programmet och vÀljer din midi input pÄ den.

Okej, tack.. Ska försöka med det.. Men hur sÀnder man tillbaka signalerna till casio dÄ??

Svar till Eternal: NÀÀÀ de Ă€r det inte.. Men jag har sett en video med han nĂ€r han gör en lĂ„t i fl studio 😆

Tack för svaren 😳

Postat (redigerat)

ÄÀÀÀ, jag fattar inte hur man gör sĂ„ att man fĂ„r midi input pĂ„ en mjukvarusynt..

Om nĂ„gon skulle kunna förlara det lite mer i detalj.. 😳😆

Tack!

Redigerat av gif_92_
Postat
Utav ren nyfikenhet undrar jag om det Àr Basshunter som fÄtt dig in musikskaparbranschen?

🙂

Och jag hade delvis rĂ€tt. Basshunter var en pĂ„verkande faktor. 😠

Postat
ingen som kan??  😉

PĂ„ http://www.flstudio.com/English/frames.html under menyn Download hittar du en manual du kan ladda hem 😉

Tack! ska kolla de dÀr.. Men Àr de lÀttare med en midikeyboard som har USB anslutning??

SjÀlva installationen brukar i regel vara lÀttare, men midi Àr midi och hanteringen Àr den samma.

Postat
ingen som kan??  🙂

PĂ„ http://www.flstudio.com/English/frames.html under menyn Download hittar du en manual du kan ladda hem 😄

Tack! ska kolla de dÀr.. Men Àr de lÀttare med en midikeyboard som har USB anslutning??

SjÀlva installationen brukar i regel vara lÀttare, men midi Àr midi och hanteringen Àr den samma.

Okej.. Men jag fattar Ă€ndĂ„ inte hur man spelar in frĂ„n keyboarden fast jag har lĂ€st guiden.. 😼

• 3 veckor senare...
Postat

SÄ som jag förstÄtt det sÄ om man kopplar in en midi keyboard till sin USB och kör midi signaler sÄ fÄr man ju inte keyboardens sound till datorn.

vill man spela av sitt ljud frÄn sin keyboard mÄsste man dÄ koppla en sladd direkt till ljudkortet sÄ att den kan "spela" in det du spelar. Men dÄ kommer du inte att kunna korrigera "blocken" i fl studio, eftersom du spelar utav som wav signaler eller hur man skall kallar det.

min frÄga Àr. vad krÀvs det för att kunna korrigera "blocken" av den synt man spelar av ifrÄn? KrÀvs det nÄgon avancerad koppling mellan en bra synt och dator isÄfall?

Postat
SÄ som jag förstÄtt det sÄ om man kopplar in en midi keyboard till sin USB och kör midi signaler sÄ fÄr man ju inte keyboardens sound till datorn.

vill man spela av sitt ljud frÄn sin keyboard mÄsste man dÄ koppla en sladd direkt till ljudkortet sÄ att den kan "spela" in det du spelar. Men dÄ kommer du inte att kunna korrigera "blocken" i fl studio, eftersom du spelar utav som wav signaler eller hur man skall kallar det.

min frÄga Àr. vad krÀvs det för att kunna korrigera "blocken" av den synt man spelar av ifrÄn? KrÀvs det nÄgon avancerad koppling mellan en bra synt och dator isÄfall?

Spela bara in MIDI och gör allting sÄ som du vill ha det, dvs du lyssnar bara pÄ synten utan att spela in det.

NÀr det Àr gjort, spelar du in ljudet frÄn synten.

Det finns inget sÀtt att Àndra i MIDI sÄ att det i efterhand Àndrar det inspelade ljudet, utan du mÄste dÄ spela in ljudet en gÄng till.

Postat

vill man spela av sitt ljud frÄn sin keyboard mÄsste man dÄ koppla en sladd direkt till ljudkortet sÄ att den kan "spela" in det du spelar.  Men dÄ kommer du inte att kunna korrigera "blocken" i fl studio, eftersom du spelar utav som wav signaler eller hur man skall kallar det.

min frÄga Àr.  vad krÀvs det för att kunna korrigera "blocken" av den synt man spelar av ifrÄn?          KrÀvs det nÄgon avancerad koppling mellan en bra synt och dator isÄfall?

Spela bara in MIDI och gör allting sÄ som du vill ha det, dvs du lyssnar bara pÄ synten utan att spela in det.

NÀr det Àr gjort, spelar du in ljudet frÄn synten.

Det finns inget sÀtt att Àndra i MIDI sÄ att det i efterhand Àndrar det inspelade ljudet, utan du mÄste dÄ spela in ljudet en gÄng till.

Koppa ungefÀr sÄ hÀr:

1: midi bÄde in & ut.

2: ljudsladd till medhörning/ljudkort

--------------------------------------------------

Spela in Midi signalen först, korrigera sedan eventuella fel. Skicka sedan det du har spelat till en "midi out" kanal. VÀlj rÀtt port som Àr kopplad till din Synth. Spela sedan upp melodin frÄn datorn och spela in med tex. "Cool edit". Spar midi signalen & importera wave filen frÄn ditt inspelnings program. Nu har du bÄde Midi & Wave. =)

Postat

LĂ„ter intressant.

Kan man skapa en synt med nÄgot program ni vet om?

Jag tÀnkte.. om man tar och spelar utav varje ton frÄn sin riktiga synt till datorn och sedan har en programerbar synt pÄ datorn som funkar ungefÀr som en vst synt.

Man tar varje inspelad ton och lÀgger in rÀtt i programmet och pÄ sÄ sÀtt fÄr det att lÄta lika?

Det har jag tÀnkt mycket pÄ förrut. det blir ju inte lika bra dÄ man kopierar ett synt ljud till wav fil och samplar i fl studio, efter för höga toner blir ju allt bara fel =p

Postat
Svar till Eternal: NÀÀÀ de Ă€r det inte.. Men jag har sett en video med han nĂ€r han gör en lĂ„t i fl studio 😄

SNÄLLA! VISA OSS!!!

Ge mig en anledning till att avsky killen Ànnu mera! (om möjligt)

please please please ! ! !

Postat
Svar till Eternal: NÀÀÀ de Ă€r det inte.. Men jag har sett en video med han nĂ€r han gör en lĂ„t i fl studio  🙁

SNÄLLA! VISA OSS!!!

Ge mig en anledning till att avsky killen Ànnu mera! (om möjligt)

please please please ! ! !

Menar du att du inte har sĂ€tt den berömda videon? 😕

LĂ€nk:

Postat

LĂ€ste lite mer om det jag menar.

Multisampling:

"

TyvÀrr kan vi inte bara ta ett samplat ljud och transponera det över hela det spelbara omrÄdet pÄ tangentbordet. NÀr vi transponerar ett samplat ljud Àr det nÀmligen inte bara tonhöjden som Àndras - ljudet spelas ocksÄ upp mycket snabbare och blir förvrÀngt - det börjar lÄta som "Piff och Puff" ungefÀr. Och nÀr vi transponerar ljudet nerÄt kommer ljudet att bli raspigt och brytas upp bara nÄgra fÄ toner under den normala tonhöjden.

För att undvika att detta sker kan vi anvÀnda oss av en teknik som heter multisampling. Det innebÀr att vi i stÀllet för att bara anvÀnda ett enda samplat ljud över hela tangentbordet, kombinerar ett större antal ljud, tagna med olika tonhöjder för att tÀcka det spelbara omrÄdet. Vi kan till exempel sampla ett ljud med tonhöjden C3, ett med E3 och ett med A3 för att tÀcka en oktav. Vi behöver dÄ inte tvinga varje enskilda ljud att strÀcka sig över mer Àn ett fÄtal toner.

"

Ska försöka hitta det sjÀlv men om jag inte hinner sÄ fÄr ni gÀrna skriva nÄgot om ni vet mer av vad jag kan fÄ tag pÄ nÄgot liknande som funkar i fl

Postat (redigerat)

Jag kikar pÄ directwave till flstudio just nu . fattar inte allt , men det tycks funka och korrigera sÄ att noterna fastnar dÀr de skall.

Har nÀmligen hittat alla inspelade noter till ett piano som lÄter vÀldigt verkligt och vill försöka lÀgga in dem en och en.

Nu provade jag ju att slÀnga upp alla för att fÄ sÄ realistiskt ljud som möjligt, men det borde jag ju förstÄ att det tar aldeles för mycket kraft =)

sÄ fÄr nöja mig med en C not pÄ varje stycke istÀllet.

Redigerat av Lonian

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.