Jump to content
Annons

Städvanor?


Eternal

Recommended Posts

Hallå hallå!

Jo, det är såhär att jag kommit underfund med hur viktigt det kan vara att ha en städad lägenhet. Som är ren och fin. Och inte bara för att det känns bättre när man bjuder hem folk utan också för egen del, sinnesfriden.

När jag bodde hemma hade jag alltid stökigt rum och det var alltid mamma eller pappa som fick tjata till jag gjorde något åt saken. Så jag har lärt mig att göra det själv. Men när jag flyttade till en egen lägenhet var inte motivation så stor när det kom till städning. Mest jobbigt och vem bryr sig liksom.

Därför vill jag starta en liten debatt eller diskussion om saken.

1. Ålder och kön?

2. Ser du något samband mellan en städad lägenhet/hus/rum och mental hälsa (sinnesfrid)?

3. Hur ofta städar du?

4. Är det regelbundet eller efter behov?

5. Vad är det som får dig att städa? Partner, förälder, kompis?

6. På vilket sätt påverkar det dig hur lägenhetens sanitära status är i.

Det hör också till saken om du bor själv eller ihop med någon/några annan/andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Pojkvasker på 17 år

2. Ja, får dåliga nerver när lägenheten är stökig.

3. En gång i veckan dammsuger jag väl, beror på. Torkar lite grejer. Inget överdrivet alls.

4. Mest efter behov. Ser jag att det börjar bli för mycket så ordnar jag (för det mesta) upp det.

5. Jag själv, men också polaren jag bor med.

6. Om det är stökigt blir man liksom stökig själv. Trivs inte. Som en orm med för trångt skinn 😕

Bor med en kompis i en tvåa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 27, man

2. Mental ohälsa kan uttrycka sig i ett sjukligt begär att ha det överdrivet rent. 😎

3. Varierar. Nu var det nog ett par månader sedan... förutom att jag städade bort ett krossat dricksglas för en vecka sedan.

4. Efter behov.

5. Besök eller något tråkigt kursmoment i skolan som jag vill undvika

6. Det kan vara svårt att hitta någon plats i soffan att sitta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ålder och kön?

2. Ser du något samband mellan en städad lägenhet/hus/rum och mental hälsa (sinnesfrid)?

3. Hur ofta städar du?

4. Är det regelbundet eller efter behov?

5. Vad är det som får dig att städa? Partner, förälder, kompis?

6. På vilket sätt påverkar det dig hur lägenhetens sanitära status är i.

1. Man, 40

2. Nej

3. Varje dag när det behövs

4. Jag själv, men om någon säjer något så är det min partner...

5. När det blir äckligt går gränsen, som gammal mat i slasken är vidrigt...

6. Jag gillar när det är rörigt, men inte stökigt och skitigt...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

1. 40 år och man.

2.Visst infinner sig en viss sinnesfrid när man vridit ur trasan för sista gången på fredag eftermiddag och allt är klart!

3. Hela huset en gång i veckan. Övrigt småplock och disk varje dag.

4. Både och.

5. Det är jag för min sambo fuskar så in i helvete och jag hatar fusk!

6. Jag är sån som plockar bort tallrikar och bestick direkt efter maten annars kan jag inte slappna av. Det hela handlar om att bli klar tror jag. Jag kan inte slappna av om jag inte är färdig helt enkelt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har städat i sex timmar idag! Fyfan svetten rann ett tag där när jag moppade och skrubbade golven. Men så skönt nu när det är klart.

Fidden:

Offra du en söndag till detta och se om känner en förändring i din mentala balans. På mig funkar det i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Tjugotre och ett halvt, Man

2.Självklart, skulle vara ensamt utan mina damråttor, går inte att få sinnesfrid utan dem.

3. Plockar i ordning, diskar och bäddar varje gång jag får vackert kvinnligt besök, 1-3ggr veckan. Dammsuger två-tre ggr i månaden. Dammtorkar 1 gång i månaden.

4. Efter behov = besökare.

5. Se svar nr 3

6. Påverkar mig till vad jag får nyttja fritiden till. Är det lite stökigt är det ingen fara. Är det mycket skitigt så tar jag mig tid till att röja.

Tillägger att jag bor ensam i en tvåa på 50m2.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 42 årig (om ett par dagar...) kille.

2. Inte ett dugg.

3. Varje gång jag har gjort något som skräpar ner... Den dagliga städningen tar min underbara sambo oftast hand om - men ibland, när hon inte orkar dammsuga, så hotar jag dammråttorna med dammsugaren, så att de springer och gömmer sig... 😆

4. Se 3...

5. Byggen, renoveringar, när det ser för dj-t ut i studion på grund av att jag har dragit fram för mycket prylar etc. Bestämmer oftast själv vad som är ok...

6. Visst är det trevligt när det är städat så att det inte är smutsigt - men om städningen också omfattar att plocka undan varje pinal som står framme, som vissa har för vana att göra, så blir det för mycket och det ser knappt ut som ett hem längre, utan mer som en utställningslokal eller typ ökenlandskap... 😆

Hur gör förresten folk när det är dags för fest? Städar ni före eller efter - eller både och...? Vi brukar inte städa extra före, annat än om det ser riktigt illa ut någonstans. Det blir ju ändå till att städa efter - och det är ändå ingen som tittar så detaljerat, att de ser om man har dammsugit i dag eller för en vecka sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 25 och man, bor ensam i lägenhet.

2. Ja helt klart. Det känns helt enkelt bättre om det är rent och när alla saker är på sin plats. Man känner sig tillfreds då.

3. Det är olika.. Om jag väntar besök städar jag. Annars blir det nog mest vid behov. Småstädar gör man ju varje dag typ... men storstädning blir desto mer sällan.

4. Se ovan.

5. Jag är numera singel (eller? dejtar kan man nog säga..) så nu är det inte mycket som styr det.. Men som sagt, om jag väntar besök städar jag lite extra.

6. Det känns skönt att komma hem och känna att det är ordning på torpet liksom. När man kommer hem ska man kunna koppla av och känna sig tillfreds med tillvaron. Det gör jag lättast om det ser fräscht ut.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

1. 42 årig (om ett par dagar...) kille.

Om ett par dagar, kille? Operation på gång? 😛

😉

Det gäller att missuppfatta det rätt... 😄

Den 42:a födelsedagen infaller på torsdag, om det sprider lite mer ljus i frågan... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd!

1. Man, 28

2. Verkligen. Jag mår bra av när jag precis har städat.

3. Småstädar när det behövs. Storstädar när det verkligen behövs.

4. Efter behov. Ser dock till att diskbänk/spis blir avtorkad efter jag lagat mat. Har sällan disk stående. (det kan ha med åldern att göra; förr hade jag riktigt vulgära diskberg utan att alls bry mig, men nu håller jag ordning i köket)

5. Vad som förlöser själva städningen (dvs när jag storstädar) är innan jag t ex vet att jag ska jobba mycket den kommande tiden (jobbar mest hemmifrån), eller det vankas fest.. eller när det varit fest och man vill försöka va lite duktig som botemedel mot bakfylleångesten. Att slöa på soffan bakis OCH ha en ostädad lägenhet är kämpigt 😄

6. Jag trivs bättre i lägenheten när den är städad. Det är lättare att vara kreativ och det knastrar inte när man rullar runt på kontorsstolen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ålder och kön?

2. Ser du något samband mellan en städad lägenhet/hus/rum och mental hälsa (sinnesfrid)?

3. Hur ofta städar du?

4. Är det regelbundet eller efter behov?

5. Vad är det som får dig att städa? Partner, förälder, kompis?

6. På vilket sätt påverkar det dig hur lägenhetens sanitära status är i.

1. 46, male

2. nej

3. 1 gng/v

4. regelbundet

5. kvinnan o jag städar tillsammans

6. Hur jag trivs. Jag vill hellre ha det rent o ljust än skitigt och mörkt

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...