Jump to content
Annons

Fender J-Bas med 4 eller 5 strängar?

Bubba

Recommended Posts

Jag har spelat på billiga instrument i hela mitt liv men har nu tänkt klämma till med något bättre. Och då ska det nog vara en Fender Jazzbas American Deluxe. Jag har länge haft god användning för B-strängen, och tänkte väl i så fall köpa en femsträngad den här gången också. Men nu har jag fått höra att en fyrsträngad låter bättre. Åsikter om detta?

Dela på andra sajter

Annons

Man skall alltid ha mer strängar.

Att en 4-strängad låter bättre än en femsträngad är skitsnack från gamla 40 åriga surmuppar som aldrig fick nån ordentlig musikkarriär och istället blev ljudtekniker på nån sunkig studio utanför lindköping eller nåt.

Många upplever dock att det blir svårare med slap när du har b-strängen och det kan jag väll till viss del hålla med om, specielt i början.

Men jag hävdar bestämt att det blir lättare att slappa när man lär sig att e-tonen ligger på femte band och att man med lite finurlighet kan gå efter skalor istället för med öppna strängar, det blir också bättre balans mellan slap och pop då i mina öron, (obs: personlig åsikt)

Om man inte är intresserad av slap och bara vill spela fingerspel eller plektrum spel så blir det också lättare att ha en femte sträng, samma sak med att ha en sjätte sträng och en sjunde också, det är helt enkelt lättare att spela då fingersättningarna blir enklare.

Sen en sista sak, dom första 5-strängade bassarna som kom var faktiskt ganska dåliga i kvalitet, detsamma gäller för sjusträngade gitarrer, men på senaste år har kvaliteten börjat gå upp och med märken som schecter och liknande uppstickare så är en 5-strängad bas/7-strängad gitarr, i samma goda kvalitet som en 4-strängad.

När det gäller 5 och 6-strängade bassar skulle jag föreslå spector över fender för dom är väldigt lättspelade enligt mig, och även musicman över fender då dom i regel låter lite bättre (återigen enligt mig).

Dela på andra sajter

gamla 40 åriga surmuppar som aldrig fick nån ordentlig musikkarriär och istället blev ljudtekniker på nån sunkig studio utanför lindköping eller nåt.

oops.. 😕

En annan aspekt är andrahandsvärde. Vad jag märkt har faktiskt 4-strängade basar högre andrahandsvärde än 5-strängade.

Nu ska man ju givetvis inte köpa en bas baserat på hur mycket man kan sälja den för.. Gillar du 5-strängat och trivs med det ska du såklart köpa en.

Att det skulle vara sämre ljud låter väldigt osannolikt.

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Att en 4-strängad låter bättre än en femsträngad är skitsnack från gamla 40 åriga surmuppar som aldrig fick nån ordentlig musikkarriär och istället blev ljudtekniker på nån sunkig studio utanför lindköping eller nåt.

Många upplever dock att det blir svårare med slap när du har b-strängen och det kan jag väll till viss del hålla med om, specielt i början.

Men jag hävdar bestämt att det blir lättare att slappa när man lär sig att e-tonen ligger på femte band och att man med lite finurlighet kan gå efter skalor istället för med öppna strängar, det blir också bättre balans mellan slap och pop då i mina öron, (obs: personlig åsikt)

Om man inte är intresserad av slap och bara vill spela fingerspel eller plektrum spel så blir det också lättare att ha en femte sträng, samma sak med att ha en sjätte sträng och en sjunde också, det är helt enkelt lättare att spela då fingersättningarna blir enklare.

Sen en sista sak, dom första 5-strängade bassarna som kom var faktiskt ganska dåliga i kvalitet, detsamma gäller för sjusträngade gitarrer, men på senaste år har kvaliteten börjat gå upp och med märken som schecter och liknande uppstickare så är en 5-strängad bas/7-strängad gitarr, i samma goda kvalitet som en 4-strängad.

När det gäller 5 och 6-strängade bassar skulle jag föreslå spector över fender för dom är väldigt lättspelade enligt mig, och även musicman över fender då dom i regel låter lite bättre (återigen enligt mig).

Att man alltid SKA ha fler strängar (än 4?) tycker jag låter väldigt märkligt. En bas med fem strängar ställer mycket högre krav på själva instrumentet och främst på mikrofonerna. Det är inte ovanligt att B-strängen låter dåligt pga av mikrofonen helt enkelt inte klarar av att ta upp de lägre tonerna på ett vettigt sätt. Att det skulle blir lättare att spela ju fler strängar man har tycker jag inte stämmer alls. Ju fler strängar det är desto bredare blir halsen på instrumenten, och kan alltså bli jobbigt att spela på för en person med små händer / korta fingrar.

En USA-jazzbas behöver du inte vara orolig att den inte skulle låta bra oavsett om det är en 4- eller 5-strängad. Det är ju av en anledning som j-basarna är en standardmodell på.

Själv spelade jag 5-strängad förut, men bytte till en fyra eftersom jag väldigt sällan använde den 5:e strängen.

Det absolut bästa, om det är möjligt, är ju självklart att gå till en musikaffär och prova vad du trivs bäst med.

Dela på andra sajter

Disneyland After Dark kör ibland på en 2-strängad bas 😏

Jag testade en 8-strängad för ett par veckor sedan. sjukt fränt komplement till en vanlig bas. (funkar som en 12-strängad gitarr)

Dela på andra sajter

Kan man inte köpa en 4-strängad och sen använda strängsatsen till

en 5-strängad och kasta "diskantsträngen", den tunnaste alltså? 😱

Jag har hört att folk har testat men jag har aldrig prövat själv. Det kostar ju inte mer än ett set strängar att testa och en stund att justera in basen. Du kanske till och med kan få ett set begagnade strängar av nån trevlig själ. Annars kan du testa att stämma ner hela basen ett helt tonsteg. E blir D, A blir G, D blir C och G blir F.

Jag brukar stämma ner E till D när det krävs av vissa låtar, i bland , om det rör sig om nån enstaka ton (och det är live, inte i studion) så använder jag mig av en octaver.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Disneyland After Dark kör ibland på en 2-strängad bas 😱

Jag testade en 8-strängad för ett par veckor sedan. sjukt fränt komplement till en vanlig bas. (funkar som en 12-strängad gitarr)

JA! Testade en sån oxå för några månader sen, fast tiosträngad! Blev lite för många strängar bara 😱 Men jäkla fränt ljud. Ett helt annat instrument nästan. Skulle gärna klippa en åttasträngad om jag hittade en till rätt pris! 😆

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

en 5-strängad och kasta "diskantsträngen", den tunnaste alltså? 😱

Det går, men du måste karva ur spåren vid huvudet så att de passar, eftersom alla strängar annars kommer vara för tjocka o ligga ovanpå ist.

Testade det en gång för flera år sen. Blev aldrig bra, men det var iofs en skitbas.

Hellre stämma ner till D o ha en lite tjockare E-sträng så den inte blir för slapp.

Dela på andra sajter

Disneyland After Dark kör ibland på en 2-strängad bas  😱

JA! Testade en sån oxå för några månader sen, fast tiosträngad! Blev lite för många strängar bara 😱 Men jäkla fränt ljud. Ett helt annat instrument nästan. Skulle gärna klippa en åttasträngad om jag hittade en till rätt pris! 😆

Om du hittar Cheap Trick med låten Busted så kan du lyssna på en 8-strängad bas. Det är knappt det behövs gitarr om man säger så... 😆

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Disneyland After Dark kör ibland på en 2-strängad bas  😉

JA! Testade en sån oxå för några månader sen, fast tiosträngad! Blev lite för många strängar bara 😆 Men jäkla fränt ljud. Ett helt annat instrument nästan. Skulle gärna klippa en åttasträngad om jag hittade en till rätt pris! 🙂

Om du hittar Cheap Trick med låten Busted så kan du lyssna på en 8-strängad bas. Det är knappt det behövs gitarr om man säger så... 🙁

Nä, det är tungt! 🙂

Har för mig King's X använt en oxå.

Dela på andra sajter

en 5-strängad och kasta "diskantsträngen", den tunnaste alltså?  😆

Det går, men du måste karva ur spåren vid huvudet så att de passar, eftersom alla strängar annars kommer vara för tjocka o ligga ovanpå ist.

Testade det en gång för flera år sen. Blev aldrig bra, men det var iofs en skitbas.

Hellre stämma ner till D o ha en lite tjockare E-sträng så den inte blir för slapp.

Jag har så på min ibanez grs200, funkar rätt bra.

Kanske lite mullrigt ljud på b-strängen med det funkar.

På squier p-bas funkade det inte riktigt så bra. (kasst ljud)

Men om jag skulle välja mellan 4 eller 5 strängat, skulle jag lätt ta femsträngat!

Men det kanske också beror på vad man spelar för musik...

😉

Edit: Behövde ej karva ur..

Redigerat av Bassebas
Dela på andra sajter

Kan man inte spela bra på en 4-strängad bas (som väl får ses som ursprunget) - utan tycker att det "måste" finnas fler strängar, så kan man börja spela gitarr eller något annat fjoll-instrument i stället... 😆😄

En bas är 4-strängad, helt enkelt. Har den fler strängar så är det något fel på den. 😛

Nåja - skämt åsido. Jag skulle personligen aldrig få för mig att välja annat än en 4-strängad bas, eftersom en sådan räcker till för precis allt enligt min mening, men att det skulle finnas skillnad i ljudkvalitet mellan 4- och 5-strängade modeller, har jag mycket svårt att tänka mig. De är ju byggda för att vara just 4- eller 5-strängade...

Dela på andra sajter

Kan man inte köpa en 4-strängad och sen använda strängsatsen till en 5-strängad och kasta "diskantsträngen", den tunnaste alltså?  😆

Jag gör så och stämmer BEAD. Funkar bra men skulle hellre ha en 35" hals istället för standard 34" för att få lite hårdare B-sträng. Tror Musicman/OLP kör med det.

edit: Behövde inte heller karva ur, men skruvade lite på halsen och intoneringen.

Redigerat av Ahab
Dela på andra sajter

Det jag är mest nyfiken på är påståendet att femsträngade basar skulle låta sämre! Jag kan mycket väl tänka mig att sämre basförstärkare får problem med femsträngade basar, men varför skulle själva basen - om den för övrigt är av god kvalité - låta sämre än en en fyrsträngad dito?

Någon sa att sämre mikrofoner tar upp B-strängen sämre, men jag ställer mig lite tvekande inför hur det skulle fungera. Det är ju ändå bara spolar och magneter! Varför skulle de har mer problem med en B-sträng? Jag skulle i så fall kunna tänka mig att den blir lite högre än övriga strängar - och då är det ju bara att tippa micken lite!

Någon som kan elaborera?

Dela på andra sajter

Att man alltid SKA ha fler strängar (än 4?) tycker jag låter väldigt märkligt. En bas med fem strängar ställer mycket högre krav på själva instrumentet och främst på mikrofonerna. Det är inte ovanligt att B-strängen låter dåligt pga av mikrofonen helt enkelt inte klarar av att ta upp de lägre tonerna på ett vettigt sätt. Att det skulle blir lättare att spela ju fler strängar man har tycker jag inte stämmer alls. Ju fler strängar det är desto bredare blir halsen på instrumenten, och kan alltså bli jobbigt att spela på för en person med små händer / korta fingrar.

En USA-jazzbas behöver du inte vara orolig att den inte skulle låta bra oavsett om det är en 4- eller 5-strängad. Det är ju av en anledning som j-basarna är en standardmodell på.

Själv spelade jag 5-strängad förut, men bytte till en fyra eftersom jag väldigt sällan använde den 5:e strängen.

Det absolut bästa, om det är möjligt, är ju självklart att gå till en musikaffär och prova vad du trivs bäst med.

Som jag skrev, det där med att mikrofonerna fångar upp b strängen sämre än dom andra var sant för 10 år sen, men idag har jag inte stött på en enda bas som har gjort det. Inte ens squier, stagg eller andra lågprismärken som ofta har dålig kvalitet.

Det blir lättare att spela på en femsträngad om du har kortare fingrar för om du vill spela en slinga i E så behöver du inte spela uppe på 0-2-3 band. Utan spelar istället 5-7-8 band.

Jag spelar jätte ofta i A. och då hamnar jag på 10 band, min bas är 32" så mensuren nere på 10 band är väll 25-26", där nere går det att göra 4 fingers leggato utan större problem.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.