Jump to content
Annons

Aktiva eller passiva micar på el-basen?

Jakobovskij

Recommended Posts

Annons

de en fråga om ljud,tycke o smak!!

aktiva går på aktiv elektronik, dvs behöver ett (oftast 9volts) batteri för att drivas

passivaq går på strömmen genom kabeln.

passiva/aktiva låter olika..

jag har för mig att seymour duncan har micktest på sin sajt.. gå in där o kolla vilka du gilar bäst..!!

Dela på andra sajter

Passiva går inte på någon ström genom kabeln! De är helt passiva!

Aktiva låter i regel klarare och renare, på gott och ont. Aktiva har högre output än passiva. EQ:n är egentligen bättre på en aktiv, eftersom de i praktiken kan fungera på ett annat sätt än bara ett filter. Aktiva mickar passar bra om man gillar ett hitechsound. Om jag hade gillat EBS och Hartke hade jag nog kört aktiva. Men det gör jag inte. Jag gillar lite skitigare sound, och jag gillar när stärkaren självdistar lite, så jag vill inte ha för hög output på mickarna.

Passiva mickar tycker jag är lättare att få till ett knorrigt och fett sound. Jag upplever det aktiva soundet som mer metalliskt och ihåligt, eller ibland bara för rent.

Dela på andra sajter

hmm.. ok! intressant. Jag funderar nämligen på att köpa en Fender Deluxe Active Jazz Bass från USA. Riktigt fin liten sak! Den är som man hör på namnet aktiv i elektroniken. Jag funderade på om det kanske hjälper när man ska spela in direkt in i datorn genom en preamp eller liknande.

Helst ska man ju lyssna på den först men eftersom den är i USA så blir väl det svårt. Jag ska kolla lite på musikaffärer o se om jag kan hitta en aktiv och en passiv bas o jämföra.

Någon annan som har erfarenheter av detta?

Dela på andra sajter

Den har inte aktiva mikar vad jag förstår utan dom vanliga noiseless pickuperna, bara aktiv elektronik dvs. tonkontrollerna kan både boosta och skära till skillnad från passiv elektronik då de bara kan skära.

Redigerat av Phobos
Dela på andra sajter

Den har inte aktiva mikar vad jag förstår utan dom vanliga noiseless pickuperna, bara aktiv elektronik dvs. tonkontrollerna kan både boosta och skära till skillnad från passiv elektronik då de bara kan skära.

Exakt!

Det var lite oklart i mitt inlägg. De flesta (tror jag) aktiva mickar kommer i kit med aktiv elektronik också. Eller? EMG är väl så, i alla fall?

Det var i alla fall det jag menade med att deinte enbart fungerar som filter.

Tonkontrollerna på den jazzbasen, om jag har förstått det rätt vilken det är, är superbra!

Dela på andra sajter

ok! så: Fender Deluxe Active Jazz Bass

- den har passiva micar. Kallas det singelcoil eller bara pickups??

- och den har aktiv elektronik och eq.

Jag tycker en verkar bra.. men som sagt.. man vill ju helst alltid testa den först.

Funderar annars på en Fender Standard Jazz Bass. Lite billigare och dessutom kan jag testa en lika dan här o se hur det låter.

Jag gjorde ett ganska utförligt och intressant test i natt med fyra olika basar som jag har lånat.

-en SX P-bas kopia (2500kr)

-en Jack n Danny P-bas kopia (1500kr)

- en Fenix Jazz Bass kopia (3000kr)

- en äkta Fender American Jazz Bass (ca 10000-12000kr)

Jag spelade in dem genom min ART dual tube preamp med samma inställningar. Jack n Danny o SX brummade väldigt mkt men lät mkt bra för att vara så billiga! Fenix basen lät RIKTIGT bra för att vara så billig! Det var inte mkt skillnad i ton mellan Fenix och Fender Jazz Bass. Konstigt nog! Det är som sagt intressant. Det görs många bra lågbudget basar nuförtiden! Ska nog låna en Squire jazz bass och en Fender Standard Jazz Bass också o jämföra!

Men vad tror ni om den där fender deluxe active basen? Har någon använt en sådan någon gång? Några erfarenheter av den?

Dela på andra sajter

ok! så: Fender Deluxe Active Jazz Bass

- den har passiva micar. Kallas det singelcoil eller bara pickups??

- och den har aktiv elektronik och eq.

Jag tycker en verkar bra.. men som sagt.. man vill ju helst alltid testa den först.

Funderar annars på en Fender Standard Jazz Bass. Lite billigare och dessutom kan jag testa en lika dan här o se hur det låter.

Jag gjorde ett ganska utförligt och intressant test i natt med fyra olika basar som jag har lånat.

-en SX P-bas kopia (2500kr)

-en Jack n Danny P-bas kopia (1500kr)

- en Fenix Jazz Bass kopia (3000kr)

- en äkta Fender American Jazz Bass (ca 10000-12000kr)

Jag spelade in dem genom min ART dual tube preamp med samma inställningar. Jack n Danny o SX brummade väldigt mkt men lät mkt bra för att vara så billiga! Fenix basen lät RIKTIGT bra för att vara så billig! Det var inte mkt skillnad i ton mellan Fenix och Fender Jazz Bass. Konstigt nog! Det är som sagt intressant. Det görs många bra lågbudget basar nuförtiden! Ska nog låna en Squire jazz bass och en Fender Standard Jazz Bass också o jämföra!

Men vad tror ni om den där fender deluxe active basen? Har någon använt en sådan någon gång? Några erfarenheter av den?

Till skillnad mot en Standard Jazz Bass så har deluxen Fenders Noiselesspickups, dessa är gjorda för att låta så likt de vanliga som möjligt fast utan något brum. Singlecoilmickar brummar alltid mer eller mindre så därför är dessa humbuckers, de har en s.k dummycoil som är en liten spole som tar bort brummet. Den är dock så liten att den knappt förändrar ljudet i övrigt. Det är alltså egentligen humbuckers men ändå singlecoils (fast utan det sedvanliga brummet då 😛).

Dela på andra sajter

Phobos förklarar precis hur Noiselessmickarna funkar, men eftersom du inte verkade riktigt bekant med begreppen täntke jag bara förklara lite mer om mickarna.

Singlecoilmickar har bara en spole - brummar men har ett gött sound 😉

Humbuckermicker har två spolar - brummar inte (läs: brummar mindre) och har ett annorlunda sound

Det finns ingenting som ställer just singlecoilmickar i jämförelse med aktiva, som du antyder...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.