Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!

Sitter och gör mix efter mix och skär av mer och mer bas i EQ tills det låter riktigt tunt i lurarna vid datorn; lik förbannat blir det basigt och grumligt när jag kör det i min stereoförstärkare och högtalare.

Hur pass friskt kan/skall man skära djupbasen?

Tacksam för hjälp.

Olalj

Annons
Postat

Tjena

Lurarna är AKG K271 Studio

Stereon är en gammal 2x60 watts Technics-stärkare med tvåvägs Canton-högtalare.

Jag har inga monitorer till datorn utan flyttar över till Mp3-spelare innan jag kör i stereon; det är därför jag blir så irriterad när det gång efter gång låter helt annorlunda...

Olalj

Postat (redigerat)

Kan det vara så att din HiFi levererar för mkt bas? T ex högtalare på vägg/hörn konstig eq inställd eller liknande?

Om det är så att det bara dina mixar(kontra annan musik) som är basiga så kanske det är så då..

Du kanske har för många instrument med frekvenser där nere.. kanske du kan lägga högpassfilter på några av dem. Eller låta de olika instrumenten få olika områden där nere. Kick och elbas är ju populärt att eq'a mot varandra t ex.

Kanske är basen för dynamisk eller ditt rum förstärker vissa frekvenser..

Det finns mkt att göra men vad som görs beror ju på materialet självklart.

Redigerat av BozoBlade
Postat (redigerat)

Tjena

Testar nu en ny variant; har kört low cut i EQ på båda bastrummespåren samt på basslingan och dessutom lagt autogate på hela mixen i frekvensen 20-ca 250 Hz och tröskelvärdet -38,5. Skall se om det funkar.

Nån som tror på det?

Olalj

Redigerat av Gäst
drloop (oregistrerad)
Postat

Är det så att du kanske slagit på en EQ i MP3 spelaren för att kompensera dina hörlurar till den?

Postat

Som Bozo var inne på: Referenslyssna med andra låtar i båda lurarna och stereon. Blir det mer bas i dom oxå när du jämför så är det ju givet var problemet ligger.

Postat

Tjena

Jag referenslyssnade med ett par andra lurar i Mp3-spelaren (ett par Phlips slutna) och då lät det ok. Alltså verkar problemet vara stereon. Underligt, jag har aldrig upplevt det tidigare...

Kom just på att jag skall lyssna i stärkaren med lurar för att utesluta stärkaren.

Kan det vara så att tvåvägshögtalare inte klarar av att "separera" tillfäckligt?

Olalj

Postat

Tjena igen

Referenslyssnade med Mp3-spelaren via förstärkaren till lurar också. Märkte då en viss tendens till grötighet men inte så som om jag körde ut det i högtalarna.

Tycks alltså som att både stärkaren och högtalarna hjälps åt att gröta till det...

Det som är underligt är att jag inte upplever detta på professionellt producerad musik.

Tilläggas kan att grötigheten infinner sig även direkt från Mp3 spelaren när jag lyssnar i Koss The Plug-lurar.

Ja, jag vet inte...

Olalj

Postat
Tycks alltså som att både stärkaren och högtalarna hjälps åt att gröta till det...

Det som är underligt är att jag inte upplever detta på professionellt producerad musik.

Har du tonkontroller på stereon med extra bas eller någon loudness knapp på? Sen är det säkert akustiken i ditt rum som ställer till det också.

Att du inte upplever problemen när du lyssnar på annan musik kan ju, förutom att det är bättre balanserade mixer, också bero på att du lyssnar mer kritiskt på din egen musik.

Dina hörlurar är frekvensmässigt raka och om din stereo inte är det, men du är mest van att lyssna genom den. Då kompenserar du med extra bas när du mixar i lurarna och sen blir ljudet i stereon dubbelt upp extra basigt. Om du förstår vad jag menar. 😉

Postat (redigerat)

Att skära bas på Stereo Bouncer hjälpen sällan till att fixa grumligheten

då den troligtvis ligger i mixen mellan trummor och basrika instrument.

Det enda du gör är att skär bort bas som i en proper mix är där för ett syfte , oftast för mer tryck.

Så jag skulle nog föreslå att du ger dig på mixen igen fast denna gång sätter du en kompressor på masterregel och mixar igenom den , då får du en mer klar bild över hur låten kommer låta när den sedan mixas/mastras/pressas ordentligt.

Ett annat tips är att ta med dig mix hem till någon annan / alternativ en annan studio / för att få en uppfattning hur den låter där.Då blir det lättare att få grepp på vad det är som är fel i mix.

Inställning för att emulera SSL Bus-Compressor.

Alla kompressorer har inte alla inställningar så ställ dom som går.Denna Preset är för Sonalksis 315

Attack - 16ms

Release - 250-300ms (depends on tempo of song)

Hold - OFF

Crush - OFF

Knee - 1db (in other words Hard Knee like a G384)

Limiter Section - OFF

Detector - Type I

Filter Curve - The Sad Smile (3rd in from left)

Thresh hold - set to knock off about 3-4 dB

Gain make up - As needed.

Redigerat av Piccazzo
drloop (oregistrerad)
Postat

Varför inte skicka upp den så kan jag och andra lyssna ?

Postat

Den ligger på demoinspelningar. Gruppnamn Narodniki.

Olalj

Postat

Lyssnade på låten!

Tror att flera av instrumenten har onödigt mycket bas som tex distgitarren i bakgrunden kanske oxå virvlen, bastrumman är svårt att höra om den är för basig när den ligger i mix men förmodligen så går det sänka bas på den oxå.

Annars så hör jag att du har en hel del reverb som ofta grötar till det.

Du har tom reverb på bas o bastrumma vilket jag personligen försöker undvika eftersom det om något kan gröta till ljudet.

För att förenkla så "Less is more" minska/ta bort reverb och försök inte få så fläskiga ljud när de ligger solo för de tar bara ut varandra i den färdiga mixen, basiga instrument brukar ofta låta mesiga när man solar dem men låter basiga i den färdiga mixen tillsammans med övriga instrument.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.