Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag blir så trött på alla mjukvarusyntar. Lyssnat igenom ett gäng freewaresyntar för att se om det finns nåt nytt spännande och konstaterar att i princip alla preset fläskar man på med allt av delayer, reverb och korus man har. Låter stort men oanvändbart. Varför är inte syntkreatörern lite praktiska och lägger sina schyssta, framskruvad ljud som en torr preset med några blöta varianter...

Ok, det är gratis. Man ska väl inte gnälla.

Så hade jag då förmånen att få bläddra mig igenom presetsen på ett par av Arturias VST syntar. De är ju proffs. Lever väl på att göra bra syntar med bra sounds, färdiga att plugga in i studion. SAMMA SAK! Evighetslånga delayer och reverb som sparkar katedralstjärt på nästan samtliga presets. Ok, de hade iallafall inte lagt delay/reverb/korus på alla basljuden som en del andra syntmakare gör.

Redigerat av Screentan
Annons
Postat

Testa Korg Legacy collectionl. Emuleringar av Korg MS20 och Polysix (plus en ny skapelse i mjukvara kallad legacy cell) Den senare har effekter, men de två första är precis lika rena som sina orginal. Inte en effekt inom synhåll, och de låter ruskigt bra båda två. Definitivt köpvärda.

Postat

Håller med, de flesta presets i synthar är generellt helt värdelösa - knappt några "bruksljud". Nån bas ibland kanske, men både bland lead- och ackordljud är det ofta omöjligt att hitta nåt användbart ö h t. 😉

Postat
Håller med, de flesta presets i synthar är generellt helt värdelösa - knappt några "bruksljud". Nån bas ibland kanske, men både bland lead- och ackordljud är det ofta omöjligt att hitta nåt användbart ö h t. 😉

Det tycker jag beror på att de flesta tillverkare satsar på att slänga med 2356246 presets i sina syntar... något som korg inte har gjort. Minns inte exakt hur många det är som hänger med från början. Men det är under 50. Få ljud, men det lämnar mycket utrymme för användaren att utforska vad synten kan, vilket jag tycker är hela poängen. Annars kan man lika gärna köra en ren sampleplayer genom ett filter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.