Jump to content
Annons

Ministudio på rummet


persk

Recommended Posts

Hej!

Det är så att jag köpt lite utrustning för att kunna spela in hemma på mitt rum. Jag köpte bla en stormembransmic för att det var bra pris på den. Det stora problemet är att det låter precis som när man är på toaletten så det är väl bara att fixa nån isolering på nåt vis. Hade tänkt sy ett "skynke" i kvadratisk form som hänger från taket ner till golvet runt micen så man får stå där inne när man spelar in, kan det vara något att ha? Någon som har nåt tips på ett bra tyg att göra det med? Några andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

forma ett V med jjlabs a-absorb från Jam. 595:- för 4kvm.

Viktigt att inte ha parallella väggar. Tjockt är bra.

Har inte testat själv men tänkte eventuellt investera i sådana själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att bara ställ dig mot lite olika väggar (ca 1 meter ifrån) och sjung väldigt nära micken. I det rummet jag har finns det en vägg som är väldigt bra att spela in emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

alexfree:

Grejjen är den att jag har en mic som tar upp ljud från alla håll så som jag har förstått de.. som ni förstår är jag nybörjare och behöver all hjälp jag kan få 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

alexfree:

Grejjen är den att jag har en mic som tar upp ljud från alla håll så som jag har förstått de.. som ni förstår är jag nybörjare och behöver all hjälp jag kan få 🙂

då blir det svårare....om den tar upp ljud från alla håll så måste du isolera rummet bättre....vilken mik har du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är så att jag köpt lite utrustning för att kunna spela in hemma på mitt rum. Jag köpte bla en stormembransmic för att det var bra pris på den. Det stora problemet är att det låter precis som när man är på toaletten så det är väl bara att fixa nån isolering på nåt vis. Hade tänkt sy ett "skynke" i kvadratisk form som hänger från taket ner till golvet runt micen så man får stå där inne när man spelar in, kan det vara något att ha? Någon som har nåt tips på ett bra tyg att göra det med? Några andra förslag?

Har du micken åt rätt håll?

Det kan låta lite "toalett" om man sjunger från fel håll på micken.

Kan ju vara nåt så enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

alexfree:

Grejjen är den att jag har en mic som tar upp ljud från alla håll så som jag har förstått de.. som ni förstår är jag nybörjare och behöver all hjälp jag kan få 🙂

Byt mikrofon. Att använda en rundtagande mik i ett dåligt rum måste vara totalt hopplöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

alexfree:

Mikrofonen jag använder är en "JJlabs C010B stormembransmikrofon" köpt på www.jam.se, och jag har ingen möjlighet att byta den, öppet köp-tiden är nämligen slut.

Les Paul:

Den är åt rätt håll så det kan inte vara problemet, tack ändå 😏

Fortsätt gärna komma med förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Persk: Jag tror oxå att du sjunger från fel håll. Se till att sjunga rätt så nära micken (1-2 dm) och mot "loggan" så ska du nog se att det blir annat ljud i skällan. SÅ jädra dåligt rum och mick kan du nästan inte ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

tja!

när det gäller dämpmatrial så kan jag rekomendera JJlabs stagebackdrop absorber.

har själv det och det är en tjockt tyg som du bara hänger upp där du vill ha det!

finns att köpa hos Jam och kostar nåt runt 180 kr för 1x3 meter. självklart kan du ta längre.

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
lizzydevine (oregistrerad)

jjlabs a-absorb är kanon..

Har min hemmastudio i mitt sovrum... Hade en ledig garderob som

jag satte upp jjlabs a-absorb i. Sången blev mycket fetare direkt.. ingen

jobbig sovrums klang...

Står utanför garderoben och sjunger rakt in...

Lizzy

Link to comment
Dela på andra sajter

jjlabs a-absorb är kanon..

Har min hemmastudio i mitt sovrum... Hade en ledig garderob som

jag satte upp jjlabs a-absorb i. Sången blev mycket fetare direkt.. ingen

jobbig sovrums klang...

Står utanför garderoben och sjunger rakt in...

Lizzy

hur hade du satt upp det?! klädde du garderoben med a-absorb och sen sjunga du in i garderoben....kanske nåt att testa

Link to comment
Dela på andra sajter

lizzydevine (oregistrerad)

yes.. klädde garderoben: alla väggar (3st) + taket...

Ställde min mick mitt i. Sjunger rakt in genom att stå på utsidan...

Allt satte jag upp genom att häfta fast kanterna med häf pistol... Funkar kanon.

Lizzy

Link to comment
Dela på andra sajter

yes.. klädde garderoben: alla väggar (3st) + taket...

Ställde min mick mitt i. Sjunger rakt in genom att stå på utsidan...

Allt satte jag upp genom att häfta fast kanterna med häf pistol... Funkar kanon.

Lizzy

😆 coolt, är det en mikrofon med njure upptagning eller? är det en trägarderob eller spånplatta eller vad? hur mycket a absorb gick det åt då? har du nåt acappella som man kan höra som prov.....skulle vara kul!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

lizzydevine (oregistrerad)

Jag använder en billig mic vid namn JJlabs C010B (en stormembransmikrofon )..

Men den låter bra nu med garderoben..

Garderoben är en helt vanlig garderob av spånplattor tror jag...

Köpte 4 kvm men allt gick inte åt.. Har typ en garderobs dörr i mängd kvar med dämpning...

jag ska försöka fixa upp en exempel mp3 så fort som möjligt

Lizzy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en billig mic vid namn JJlabs C010B (en stormembransmikrofon )..

Men den låter bra nu med garderoben..

Garderoben är en helt vanlig garderob av spånplattor tror jag...

Köpte 4 kvm men allt gick inte åt.. Har typ en garderobs dörr i mängd kvar med dämpning...

jag ska försöka fixa upp en exempel mp3 så fort som möjligt

Lizzy

och gärna ett kort...ska försöka åstadkomma samma sak!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

det var snyggt jobbat faktiskt.....ser ut som ett riktigt sångbås...och det räckte med 4kvm....det är ju rätt tjock dessutom som man ser här 🙂

EDIT: Det är ju dagens värsting....köp en vit garderob nypris IKEA 400kr (beg 200kr) köp 4kvm absorber för 595kr så har du ett sångbås för under 1000kr....*wow*

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hängt upp några sammetsgardiner i ett hörn under ett snedtak, men är på G att bygga ett sångbås stort nog att rymma ett trumset i också. Då ska jag Isolera med 2 x 95mm Gullfiber och ev absorber från Jam samt ett mellanrum till yttervägg på någon decimeter och inga parallella ytor...

Micken är en TSM 87S.

http://musik.kronqvist.org/Studio0403.jpg

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...