osiris Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Socialstyrelsen säger; 100dB ekvivalent ljudnivå och 115dB max ljudnivå på discon etc. Men vad betyder ekvivalent? Är det ett genomsnitt för hela kvällen/konserten?
DrHans Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Socialstyrelsen säger; 100dB ekvivalent ljudnivå och 115dB max ljudnivå på discon etc. Men vad betyder ekvivalent? Är det ett genomsnitt för hela kvällen/konserten? Såvitt jag vet: Medelvärdet under en bestämd period
kajan Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Socialstyrelsen säger; 100dB ekvivalent ljudnivå och 115dB max ljudnivå på discon etc. Men vad betyder ekvivalent? Är det ett genomsnitt för hela kvällen/konserten? Såvitt jag vet: Medelvärdet under en bestämd period Precis.
tbruce Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Medelvärde på vadå? Topparna eller allt ljud? 😉
kajan Postat 17 november 2006 Postat 17 november 2006 Medelvärde på vadå? Topparna eller allt ljud? 😕 Man mäter nivån på allt ljud under en viss tid för att få ett tillförlitligt medelvärde.
tbruce Postat 17 november 2006 Postat 17 november 2006 Medelvärde på vadå? Topparna eller allt ljud? 😕 Man mäter nivån på allt ljud under en viss tid för att få ett tillförlitligt medelvärde. Jo men betyder det att om man har långa tysta pauser mellan låtarna så kan man köra på högre volym? 😄
kajan Postat 17 november 2006 Postat 17 november 2006 Medelvärde på vadå? Topparna eller allt ljud? 🙂 Man mäter nivån på allt ljud under en viss tid för att få ett tillförlitligt medelvärde. Jo men betyder det att om man har långa tysta pauser mellan låtarna så kan man köra på högre volym? 🙂 Hehe, ja rent arbetsmiljömässigt kanske man skulle kunna göra så men när de mäter på konserter handlar de angivna gränsvärdena om nivåerna när musiken spelas om jag inte minns fel.
tbruce Postat 17 november 2006 Postat 17 november 2006 Medelvärde på vadå? Topparna eller allt ljud? 😉 Man mäter nivån på allt ljud under en viss tid för att få ett tillförlitligt medelvärde. Jo men betyder det att om man har långa tysta pauser mellan låtarna så kan man köra på högre volym? 😆 Hehe, ja rent arbetsmiljömässigt kanske man skulle kunna göra så men när de mäter på konserter handlar de angivna gränsvärdena om nivåerna när musiken spelas om jag inte minns fel. Men då hävdar man att man spelar 4'33 mellan låtarna. 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.