Jump to content
Annons

Creative Xmod lovar bättre ljud än original


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
Tack för korrigeringen!

Haha är du Bassebas oxå? 😉 Näe men till 192 KhZ får jag då inte upp mitt ljudkort till Dock 96KhZ vilket är mer än nog för mig.. Kör aldrig mer än 44.1 ändå... Meen för att citera ditt första inlägg då..

"Genom en liten dosa hävdar ljudkortstillverkaren Creative att ljud kodat i formaten mp3, aac eller wma ska låta "bättre än cd-kvalitet". "

Borde inte snarare vara "Genom en liten dosa hävdar ljudkortstillverkaren Creative att ljud kodat i formaten mp3, aac eller wma ska låta "mer än cd-kvalitet"." 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
creative_xmod.gif

Lyssningsupplevelsekvaliteten på mp3filer kommer alltså öka med cirka 1500 procent? 😉 Gäller det alla mp3filer, även t ex 320 kbps? 😏

Observera att grafen egentligen inte visar mer än att CD- och MP3-baserad musik kommer att uppnå "Xi-Fi". Att Xi-Fi experience skulle vara bättre än Studio Quality, det står inte någonstans..

En upplevelse kan även uppfattas som hemsk.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa först och såga sen!

Jag köpte en XMOD för att testa. Jag hade en 10 meters 3.5mm-RCA kabel från datorn till stereon så jag ville testa ett externt ljudkort med USB fram till stärkaren istället.

Nu har jag kopplat så här:

Dator > 7 meter USB > Creative XMOD > 1.5 meter dyr 3.5-RCA > Denon PMA2000R > RC-L Rumskorrigering genom tapeloop > Denon PMA2000R > Taralabs Helix 8 > Canton RC-L

Tidigare gjorde det nästan ont att lira förlustkomprimerat från datorn i ett fint system. Det låter ju så platt, oengagerat och odynamiskt.

Jag tillhör de som låter tonreglagen stå på 0 och låter bli surroundsimulering i DVDn och recievern. XMOD känns ju verkligen som en plastig leksak som varken passar min smak eller har att göra i ett lite finare system. Men testa kan man ju alltid göra. Och det är jag otroligt glad att jag gjorde. Vilket lyft! Alla instrument separeras och framträder. En underbar tydlighet. Ljudbilden passar min smak som handsken. Visst förändras ljud som inte ska förändras men det är marginelt. Jag kommer aldrig stänga av "24-bits crystalisern" när jag spelar förlustkomprimerad musik. Stänger inte ens av den när jag spelar 320kbps. Att slå på effekten kan man enkelt beskriva som att lyfta bort en filt från högtalarna.

Självklart lyssnar jag fortfarande hellre till en bra inspelad CD eller SACD utan leksaken inkopplad såklart men men. Jag tycker att ni ska testa. Det är en billig investering som jag vill tro lämnar även den mest konservativa lyssnaren förvånat nöjd. Det är ju ändå mp3 och annat skräp från datorn vi försöker göra nått åt. Det känns iaf för mig OK att fuska då. 😉

Sen kan man ju faktiskt bara stänga av effekten med ett enkelt knapptryck. Att slippa en jättelång lakritsrem är bara det ett stort lyft.

Tänk på att XMOD inte verkar gilla USB kablar längre än 5 meter så efter 5 meter placerade jag en aktiv USB-hubb med en ytterligare 2 meters USB förlängning.

Med vänliga hälsningar

Dan Berglin

Redigerat av Dani
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa först och såga sen!

Välkommen till forumet Dan!

Jag tror inte någon här tvivlar på att Creatives ljudkort kan få fula mp3:or att låta bra.

Det knepiga är ju när dom påstår sig kunna återskapa förlorad information. Det bara går inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa först och såga sen!

Hej Dan och stort tack för att du delade med oss av dina erfarenheter om Xmod. Alltid intressant att få veta något om hur den fungerar i praktiken.

För tydlighetens skull, följande var vad vi skrev i nyheten som det länkas till i första inlägget:

På Studio ifrågasätter vi inte en sekund att Creative kan få ljudet att låta behagligare högtalarna, men att återskapa delarna i det förstörda ljudet och få en mp3:a att låta bättre än cd är lika omöjligt som att plocka ut mjölet ur pannkakssmeten.

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet Dan!

Jag tror inte någon här tvivlar på att Creatives ljudkort kan få fula mp3:or att låta bra.

Det knepiga är ju när dom påstår sig kunna återskapa förlorad information. Det bara går inte. 😄

Tack tack ! 😮

Björn, jag hade faktiskt inte läst artikeln på IDG förens nu. Googlade lite på xmod och hittade direkt till tråden. 😳 Läste igenom tråden lite dåligt då klockan va 8 😲

Med vänliga hälsningar

Dan Berglin

Redigerat av Dani
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok, första utlåtandet:

X-Fi CMSS-3D

...går fetbort. Punkt. 😉

Stereobredden och närheten försvann och ersattes av ett mycket avsmalnat stereodjup, ett nasalt chorus-missljud av rumsreverb och obehagskänslor.

X-Fi Crystalizer

Ja, den fick faktiskt vara påslagen. Mer krisp, luft och transienter. 🙂 :)

Det här är en pryl som fick musiken att låta behagligare.

Men Danis ovanstående kommentar att det är som att "lyfta bort en filt från högtalarna" håller jag inte med om.

Det här är en konsument-exciter och en sannerligen uppskattad påverkan på datorns musikbibliotek - men några underverk gör den inte.

Jag kickade också igång Cubase (med hjälp av vår gode vän ASIO4All) och Reason och gjorde test. Här måste man stänga av Crystalizern. Det går inte annat.

En ensam sågtand i Subtractor resulterade i distad attack och oönskade övertoner. Tydligen ville den joxa med transienterna igen och på ett soloinstrument märker man av X-Fi:s alla artefakter. I det här användningsområdet blir det bara fel. 🙂

Så ha den på när du strölyssnar på musik, stäng av den såfort du vill göra musik - fast då räknar jag med att du redan använder ett annat ljudkort.

Övrigt omdöme då?

Installationen var på gott och ont den enklaste ljudkortsinstallation jag varit med om. Jag behövde nämligen inte göra något alls!

Jag satte i USB-kabeln, Windows hittade maskinvaran och några sekunder tystnade mina datorhögtalare och ljudet gick ut i snäckorna som kopplats i Xmods hörlursutgång. Fråga mig inte hur Creative Xmod lyckades få Windows att ändra standardljudkortet till Xmod automatiskt. 😄

Jag plockar upp ljudkortsmixern, vrider på den stiliga volymkontrollen och ser samtidigt hur masterregeln Högtalare åker upp/ner på skärmen. Det är alltså volymkontroll i den digitala domänen innan D/A. Ingen risk att du har för låg utnivå i ljudkortsdrivrutin och måste kräma på fullt på hörlursutgången alltså. Samtidigt är det ingen mjuk volymåkning. Det märks stor skillnad för varje hack du vrider ner volymen.

Den är rätt snygg. Vid första anblick ser den ut som att man slaktat närmsta Marantz-förstärkare på sin metalliska volymkontroll och pressat in den i ett Apple-vitt chassi.

Tom. de mjuka avfasningarna ser ut som iPod. De blå dioderna på vitt ger mig vibbar av Virus Indigo-synten.

Den är hur läcker som helst på skrivbordet, men den kommer inte att bli mitt främsta ljudkort. Jag kommer att med rätta dedikera den åt musikuppspelning i Winamp med Crystalizer påslagen. Dessutom kommer den bli 2007 års snyggaste Skype-telefon. 😛

Jag återkommer efter nyår med omdöme om inspelningsmöjligheterna, hur den fungerar på Mac samt lite ljudfiler så ni kan både mäta och höra hur ljudet låter med och utan Crystalizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...