Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har en låt som jag håller på med.

Tjejen som sjunger låten och jag själv har kommit fram till att vi vill lägga sången flera gånger och sedan pannorera ut dom olika spåren åt höger och vänster så att man får en "fetare" ljudbild.

Nu är min fråga: Finns det någon effekt som fixar jobbet åt en utan att man behöver lägga sången mer än en gång???? Det hade varit guld värt och sparat mycket tid.

Tack på förhand. TJ :rolleyes:

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tar du identiska spår och panorerar dom, blir det varken bredare eller fetare. Du kan fasförskjuta eller tidsförskjuta dina spår för att få en otrevlig och onaturlig stereobredd.

Jag rekommenderar ett vackert stereodelay ch lite rumseffekt, reverb, för att få sången bra/bred. Är rösten tunn, sjunger ni två gånger. Är låten bra, är det ju högst troligen värt besväret (5 minuter?), är låten inte värd att satsa en extra 5-minuter på, skippa den.

Postat

HAr använt Avox och visst, den gör sitt jobb. Däremot låter det mycket mycket bättre om du dubbar om den på riktigt.

du hittar demo på avox här.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har testat AVOX men aldrig blivit någon god kompis med den. Blir onaturligt tycker jag.

Postat
Jag har testat AVOX men aldrig blivit någon god kompis med den. Blir onaturligt tycker jag.

beror ju lite på vad man skall göra. Jag har gjort ett par radiospotar med den. Fotbollsklackspotar. Det funkade :rolleyes:

Postat (redigerat)
Nu är min fråga: Finns det någon effekt som fixar jobbet åt en utan att man behöver lägga sången mer än en gång???? Det hade varit guld värt och sparat mycket tid.

Kopiera sången till två nya spår.

Spår 1 panorerar du vänster och lägger på ett delay på ca 5 -15 ms

Spår 2 panorerar du höger och lägger på ett delay på ca 15-30 ms

Blanda in dom med originalet efter behov.

För att göra det lite mer naturtroget så pitcha dom båda kopiorna lite.

Tex. 1:an upp 7 cent och 2:an ned 5 cent eller liknande.

Detta fungerar att " Bredda / Feta " till ljudet lite , men att spela in dubbar är onekligen det bästa alternativet om det skall bli bra.

Fungerar även på gitarrer och annat som behöver lite stereo sjuts.

Redigerat av Piccazzo
  • 8 månader senare...
Postat

finns ju ingen effekt i världen som slår en äkta dubbning.

Varför inte sjunga in spåret ett antal gånger och göra dubbarna på riktigt istället?

klipp klistra lite, men det är det fan värt ;D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.