spyfly Postat 28 juli 2004 Dela Postat 28 juli 2004 Tjena! Har en fråga som kan tyckas vara rätt dum, men eftersom jag knappt ens RÖRT en hårdvarusynth i hela mitt liv så är jag lite nyfiken på en sak; När man bytter patch på synthen, hur kommer ljudet att vara om alla knobs är inställda efter den föregående patchen? Reglarna rör sig ju inte automatiskt (eller? 😆) så blir man tvungen att konfigurera om synthen på nytt efter just den specifika patchen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 juli 2004 Dela Postat 28 juli 2004 (redigerat) Rätt enkelt. Inställningarna är från den nya patchen, och reglarna är kvar på samma ställe. På en del syntar måste du först "passera" värdet på det nya patchen med reglarna. Dvs den föregående patchen hade värde 12, den ny 64. Regeln står på 12 när du byter, men för att ljudet skall ändra sig måste du dra upp den till 64 innan det händer något med ljudet. På andra kan det vara så att det hoppar direkt till att förändra ljudet. Hoppas det blev begripligt. EDIT: Bättre form Redigerat 28 juli 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spyfly Postat 28 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 28 juli 2004 (redigerat) Antingen är jag trög eller så förklarar du dåligt (troligtvis det första alternativet 😆 ). Alltså, angående det med att "passera" värdet; låt oss säga att patchen är en pad med en låångsam attack, fast attackregeln är nere i botten, såfort man rör attackregeln en aning så "hoppar" pad-ljudet till och får genast en omedelbar attack, am i right? Edit: Såg din edit, tack, now i get it! Redigerat 28 juli 2004 av spyfly Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 juli 2004 Dela Postat 28 juli 2004 Jag är seg. Städat i timavis, så det var nog mina formuleringar det var fel på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spyfly Postat 28 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 28 juli 2004 Men, om man på vissa synthar måste "lägga" regeln i rätt läge för att ljudet ska låta "som det är menat" att låta så måste ju alla patch-inställningar finnas uppskrivna i manualen eller någonstans, am i right? Möjligt att jag uppfattat det här fel, men isf skulle ju ett menysystem med soundbanks och patches vara helt onödigt, eftersom man ändå blir tvungen att ställa om alla parametrar. Nåja, jag flummar på rätt bra jag med, har inte sovit så många timmar inatt. Såfort jag skaffar en Virus KC så lär jag nog begripa mig på det här 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 28 juli 2004 Dela Postat 28 juli 2004 Och på vissa synthar ser det ut såhär: http://www.clavia.com/pictures/nordlead3/N...obturnLarge.jpg Du förstår väl hur det funkar med bara bilden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 juli 2004 Dela Postat 28 juli 2004 (redigerat) Oftast vill man ju inte bygga om patchar allt för mycket, eller hur? Och man har ju oftast fönster som talar om var man är, länge leve sifferdisplayen. Men som sagt, vissa syntar kräver inte alls att man kommer till ursprungsvärdet först. Varieriar nog model till model. På min synt så finns båda varianterna (beroende på om man kör snabbstart eller patchande). Sen finns det en liten behändig lampa som talar om när man är på patchens orginalvärden. Och dessutom så finns det en lista med alla presets, så det så. 😆 Kanske inte så detaljerad, men ändå. Redigerat 28 juli 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spyfly Postat 28 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 28 juli 2004 Tack ännu en gång 😆 Jopp, unbornichen, känner själv en kille som äger en Nordlead 3. Sådana lösningar borde det vara på alla synthar, menmen, vi snackar ju svensk kvalité här 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merl (oregistrerad) Postat 9 augusti 2004 Dela Postat 9 augusti 2004 på, min virus indigo II äre så att så fort du skruvar på en ratt så ändrar sig värdet dit. Alltså du måste inte gå upp till det nuvarande värdet på patchen för att det ska hända något Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 11 augusti 2004 Dela Postat 11 augusti 2004 MS2000 har en liten röd lysdiod som talar om vart originalpositionen för sparade parametrar ligger...rätt smart lösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Hmmm.... Jag är inte helt säker på att frågeställaren har fattat galoppen riktigt, så med risk för att vara övertydlig så försöker jag förtydliga det hela lite: En sparad patch är oftast (NL3 och gamla godingar utan patchminne är de enda undantagen jag kommer på) helt oberoende av hur rattar och knappar är ställda. När man bytar patch så ändras alla parametrar, men rattarna är ju kvar i samma läge som förut. Det är först när man vill editera ett ljud och börjar skruva och pilla som det här med hur rattarna funkar är aktuellt. På vissa synthar, som t.ex. Waldorf och Evolver används rattar som är "oändliga", vilket innebär att det tar direkt när man skruvar på dem, och värdet visas på displayen. Väldigt mycket bättre än på min gamla Polysix där man måste dra ratten både till noll och till max först, innan man kan va säker på att den är där den ska... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.