Gäst Postat 15 november 2006 Postat 15 november 2006 (redigerat) Låtnamn: Persona non grata Artist/grupp: Narodniki Låtlängd: 2 min 30 sek Kompositör: Olalj Producent: Olalj Inspelningsår: 2006 Format: Mp3 Storlek: 2,3 mb Status: Skiss Hej Andra försöket... Vill ha tips om det mesta, från hur man bygger en låt till mixning. Tack på förhand Olalj OBS: Ny mix. Försökt få lite mer bett i trummorna och reducera grumligheten med lite EQande och en autogate. Är det så man gör? Persona_non_grata_1_07.mp3 Redigerat 17 november 2006 av Gäst
Light Head Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Tråkigt trm-sound. En del kul syntljud, rätt ok sång. Bättre trm-programmering skulle lyfta låten lite till.
Gäst Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Tack Lighthead Märkte när jag lade över låten på på min mp3 spelare och lyssnade i lite sämre lurar än vid datorn att bastrumman blir grötig. Jag vill ha den rapp och med tyngd. Hur gör man? Som det är nu ligger bastrumman på två spår med olika mixningar. Olalj
android Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Får rätt så mycket vibbar av tidig Front 242 här... Intressant, men behöver lite mer jobb, särskilt på trumbiten. -Både när det gäller ljuden, och kanske lite mer jobb på programmeringarna... Och så känns det lite som att det skulle hända nåt mer... Väntade mej ett riktigt röjparti efter sista trumslaget, men då var visst låten slut.
Gäst Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 (redigerat) Tack Android Jag håller med om trummorna men vet inte riktigt hur jag skall göra. Jag vill som sagt ha tryck, inte grötighet... Har du några idéer om hur man skulle utforma ett "röjparti"? Olalj Redigerat 16 november 2006 av Gäst
android Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Tror att de flesta jobbar med flera olika kick-samplingar samtidigt, och då gäller det ju att välja så att de kompletterar varandra frekvensmässigt, och inte bara grötar ihop allt. Alltså t.ex. en sampling med djupbas + en med "smäck", etc. Och så kompressor! Röjparti... Tja, jag skulle nog försöka få trummorna intensivare där, och ändra om instrumenteringen lite lagom... -En snabbare synthbas, kanske? Dista sönder nåt ljud? Bara att testa sig fram... 🙂
Gäst Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Tack igen Android Kanske skall tillägga att jag beträffande trummorna enbart har tillgång till LM-7 som är med i Cubase SL3, men även med denna kan man väl trigga upp det hela på nåt sätt kanske? Olalj
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.