Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Låtnamn: Persona non grata

Artist/grupp: Narodniki

Låtlängd: 2 min 30 sek

Kompositör: Olalj

Producent: Olalj

Inspelningsår: 2006

Format: Mp3

Storlek: 2,3 mb

Status: Skiss

Hej

Andra försöket... Vill ha tips om det mesta, från hur man bygger en låt till mixning.

Tack på förhand

Olalj

OBS: Ny mix. Försökt få lite mer bett i trummorna och reducera grumligheten med lite EQande och en autogate. Är det så man gör?

Persona_non_grata_1_07.mp3

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Tack Lighthead

Märkte när jag lade över låten på på min mp3 spelare och lyssnade i lite sämre lurar än vid datorn att bastrumman blir grötig. Jag vill ha den rapp och med tyngd. Hur gör man?

Som det är nu ligger bastrumman på två spår med olika mixningar.

Olalj

Postat

Får rätt så mycket vibbar av tidig Front 242 här... :rolleyes:

Intressant, men behöver lite mer jobb, särskilt på trumbiten. -Både när det gäller ljuden, och kanske lite mer jobb på programmeringarna...

Och så känns det lite som att det skulle hända nåt mer... Väntade mej ett riktigt röjparti efter sista trumslaget, men då var visst låten slut.

Postat (redigerat)

Tack Android

Jag håller med om trummorna men vet inte riktigt hur jag skall göra. Jag vill som sagt ha tryck, inte grötighet...

Har du några idéer om hur man skulle utforma ett "röjparti"?

Olalj

Redigerat av Gäst
Postat

Tror att de flesta jobbar med flera olika kick-samplingar samtidigt, och då gäller det ju att välja så att de kompletterar varandra frekvensmässigt, och inte bara grötar ihop allt. Alltså t.ex. en sampling med djupbas + en med "smäck", etc. Och så kompressor!

Röjparti... Tja, jag skulle nog försöka få trummorna intensivare där, och ändra om instrumenteringen lite lagom... -En snabbare synthbas, kanske? Dista sönder nåt ljud? Bara att testa sig fram... 🙂

Postat

Tack igen Android

Kanske skall tillägga att jag beträffande trummorna enbart har tillgång till LM-7 som är med i Cubase SL3, men även med denna kan man väl trigga upp det hela på nåt sätt kanske?

Olalj

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.