thrinithan (oregistrerad) Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 (redigerat) Så talar en äkta gröngöling som mest suttit hemma å småpulat lite med nybörjar saker.Bullshitters finns det gott om i denna branchen men dom kommer aldrig långt i verkligheten. För att inte tala om personer som har haft privilegiet av att syssla med ljud i "mer än 15 år", och inte drar sig för att kasta sin samlade kunskap (med lite arrogans och nedtryckning som krydda) i ansiktet på personer som kommer med sin åsikt som han/hon hittills skaffat sig 😛 Jag antar att ni besatt denna kunskap och att ni hade första klass studioutrustning redan när ni började för 20 år sedan... Inte?!... trodde inte det heller. Eller ni kanske bara läste en väldigt lång artikel och sen var sökandet över? Inte det heller... nähä. Det kan väl inte vara så att ni samlat denna kunskapen genom erfarenhet under årens lopp?? Jag vågar också säga med största sannolikhet att ni inte heller lyssnade på allt och alla när ni var gröngölingar utan ville bilda er en egen uppfattning. Tänk vad lätt om jag bara helt enkelt skulle säga "jaha.. så ni säger det... ok... då kör vi på det då... för ni vet ju!" Jäsingens vad jag skulle lära mig då och vad långt jag skulle komma då. Och jag tvivlar starkt på att alla "stora" inom musikbranchen har samma åsikt om bra ljud och hur man ska komma dit. Det bevisas ju lättast genom att lyssna på skivor med olika producenter och musiker så hör man ju ganska snabbt att olika människor strävar åt olika håll och har en helt egen uppfattning om vad "bra" är. Jag återkommer om 10 år när jag också har 15 år på nacken och har rätt att skriva "äkta gröngöling" och se ner på folk som befinner sig på precis samma plats som ni befann er på för 10-15 år sedan. sorry för bullshittet... var inte meningen att klanka ner på din åsikt utan att mera effektfullt uttrycka min ovilja att hålla med. Se... jag kan be om ursäkt också! Inte som gröngöling till mästare... men som en ljudintresserad till en annan. Redigerat 2 december 2006 av thrinithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 Det finns egentligen ingen situation som jag vill ha annat än ett naturtroget ljud, där ingenting maskeras av diverse brister - så egentligen skulle jag nog helst vilja köra med mina monitorer till stereoanläggningen också... 😏 Jo, fast problemet är väl just att gemene man inte har varken dina eller mina studiomonitorer i stereoanläggningen, utan mer ngt i stil med just M-Audio StudioPro-3! Ifall gemene man hade bra högtalare i sin stereoanläggning vore ju allt helt plöstligt väldigt mycket enklare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 Instämmer med Thrinithan. Om det ska vara någon tävling, så har jag (och säkert många andra i forumet) hållit på med musik på ett eller annat sätt i över 25 år vid det här laget. 😆😏 Jag tycker verkligen att det är dålig stil att dundra in och tala om för folk vad de ska tycka eller inte tycka. Hur man upplever ljud är ju individuellt - och om jag gillar ljudet från en viss produkt, så finns det ingen garanti för att alla andra tycker likadant, utan det handlar om tycke och smak - något som är extremt svårt att diskutera, eftersom det beror på individernas preferenser, snarare än på några universella fakta... Arroganta människor blir alltid väldigt dåliga lärare eftersom ingen vill lyssna på besserwissers som ser ner på sina åhörare - och är man med i forumet för att dela med sig av sina stora kunskaper som man har inhämtat under flerårig erfarenhet, så är därför en vänligare och mer ödmjuk attityd att föredra... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 Det finns egentligen ingen situation som jag vill ha annat än ett naturtroget ljud, där ingenting maskeras av diverse brister - så egentligen skulle jag nog helst vilja köra med mina monitorer till stereoanläggningen också... 😆 Jo, fast problemet är väl just att gemene man inte har varken dina eller mina studiomonitorer i stereoanläggningen, utan mer ngt i stil med just M-Audio StudioPro-3! Ifall gemene man hade bra högtalare i sin stereoanläggning vore ju allt helt plöstligt väldigt mycket enklare! Det hade det helt klart varit - och man hade sluppit plåga öronen när man kommer hem till folk som spelar musik på för hög volym i sin stormarknads-hifianläggning, som minsann också "duger fint att mixa i också, eftersom man kan lära sig mixa i alla högtalare" (väldigt löst citat från lite olika trådar... 😏 ). 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 (redigerat) 😏 Det är faktiskt ett elände! Inte är det heller särskilt dyrt att få hyffsat ljud som också påverkar kunder/gäster märkbart positivt! Du har en onekligen poäng i att det man inte hör kan man inte påverka, har aldrig fattat detta att enbart mixa i NS-10, verkar helt vrickat! Som att sitta och klippa en kommande biofilm genom en liten 6" svartvit-miniTV med svajande bild... Jo, för det är en sån som alla har hemma ju 😆! Jo, men du ser ju inte vad du gör! He he, det gör ju inte Svensson därhemma heller! Redigerat 1 december 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.