Jump to content
Annons

hur gör jag lättast filtersvep?


suprapappa

Recommended Posts

ibland känner jag mig som en total nybörjare trots att jag hållit på med musik i 20år 🙂

när det kommer till synthar och "programmerad" musik är jag rätt illa bevandrad....därav min "newbie-fråga"

jag sitter med en låt och har ett blippande orgel-på-lsd liknande ljud som spelar på raka 8-delar som jag vill lägga ett filtersvep på......

jag antar att det finns många sätt att göra detta på.......ljudet kommer från hypersonic och det lättaste vore om jag kunde frambringa detta med modulationshjulet men då jag inte begriper speciellt mkt av att programmera synthar så får jag inte riktigt till det.....

sen finns det ju automatiska step-filter i cubase sx3 som man kan lägga in en sekvens i men jag skulle hellre vrida på en ratt......

finns det ngn enkel och bra och gärna gratis plugg för detta som ni rekommenderar.......samtidigt skulle det kännas "smidigare" om filtret var "integrerat" i själva synthljudet......det blir liksom mindre rörigt i min skalle då 😆

jag är medveten om att för dom som håller på med elektronisk musik är det stor skillnad på olika filter precis som det för mig är stor skillnad på olika gitarrmickar men nånstans måste jag börja....

hur gör ni?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sitter då i Logic och använder de inbyggda filterpluggarna. Det funkar helt utmärkt. Men som en gammal Cubase användare vet jag att inte det finns någon sån plugg, och jag har inte heller så stor koll på gratispluggar. MEN det du kan göra är att du använder en eq som filtersvep. Visserligen blir det väl inte i långa vägar så snyggt som bra filterpluggar. Men om du bara vill ha ett filtersvep där det går från bas till diskant eller tvärt om så funkar ju eq:n bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att leta reda på om Hypersonic har nåt reglage som det står "filter" eller "cutoff" på.... 😆

tack

jo.....går jag in i synthediteringen i hypersonic så kommer jag direkt in i filterdelen.....där jag kan välja typ av filter (hipass, lopasss osv), cutoff, reso och env

under cutoff och env finns reglage för velocity......betyder det att om jag ställer det på ett positivt värde så kommer cutoff-frekvensen att öka ju hårdare anslag jag har (och tvärtom för ett negativt värde?)

innebär "env" att jag med anslaget påverkar hur snabbt filtret jobbar?

under "reso" finns ett reglage för "key" istället för "vel"....vad är det för ngt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att leta reda på om Hypersonic har nåt reglage som det står "filter" eller "cutoff" på.... 😏

tack

jo.....går jag in i synthediteringen i hypersonic så kommer jag direkt in i filterdelen.....där jag kan välja typ av filter (hipass, lopasss osv), cutoff, reso och env

under cutoff och env finns reglage för velocity......betyder det att om jag ställer det på ett positivt värde så kommer cutoff-frekvensen att öka ju hårdare anslag jag har (och tvärtom för ett negativt värde?)

Japp, precis.

innebär "env" att jag med anslaget påverkar hur snabbt filtret jobbar?

Nej, det innebär att du kan ställa in hur mycket envelopen påverkar filtret. Alltså hur ljudet varierar med tiden...

under "reso" finns ett reglage för "key" istället för "vel"....vad är det för ngt?

Det är ett reglage där du kan ställa in så att filtret påverkas av vart på klaviaturet du spelar.

Om du vill kunna påverka filtret med modulationshjulet, så borde du kika efter nån form av modulations-avdelning, där du kan välja "source", "destination" och "amount", och där du ställer det första till "Mod-wheel", det andra till "filter cutoff" och det tredje till "lagom"... 😕

Alternativt om synthen har MIDI-learn, så ska det gå att manuellt ställa in vad som ska påverka filterknappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack android

tror jag förstår LITE mer

jo....hypersonic har en midi learn funktion......

ett litet problem dock (kanske ett lyxproblem)....jag har en edirolklaviatur med några rattar och faders....det e skitlätt att komma åt en ratt av misstag o vips har man ändrat ngn inställning och det finns liksom inget sätt att komma tillbaka till en defaultinställning.....det finns ingen lösning för detta va? kanske bara gäller att inte komma åt

Link to comment
Dela på andra sajter

ett litet problem dock (kanske ett lyxproblem)....jag har en edirolklaviatur med några rattar och faders....det e skitlätt att komma åt en ratt av misstag o vips har man ändrat ngn inställning och det finns liksom inget sätt att komma tillbaka till en defaultinställning.....det finns ingen lösning för detta va? kanske bara gäller att inte komma åt

En lösning kan vara att skapa ett automationsspår för just den ratten (vilket du ändå borde om du ska göra filtersvep). Ställ in önskat värde (eller spela in automationen) och se sedan till att den endast står i read läge. Så att inga nya värden spelas in. Då borde det inte spela någon roll om du vrider på någon ratt, eftersom låten då har koll på vilka värden som skall vara var.

Link to comment
Dela på andra sajter

ibland känner jag mig som en total nybörjare trots att jag hållit på med musik i 20år 😄

Jag tycker oftast att du har bra frågor... 😄

Jag känner mer att jag glider in och bara använder det jag kan och inte intresserar mej för vilket typ av svepfilter jag skulle kunna använda... Fast jag egentligen borde göra det... 😉

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tipset är att göra såhär:

1. Aktivera Write Automation på Hypersonic

2. Spela upp projektet och dra i Cutoff-ratten på gränssnittet

3. Stäng av Write Automation och aktivera Read Automation istället.

4. Öppna automationsspåret för Hypersonic och klicka på namnet på automationsparametern. Längst upp i listan markerad med en liten stjärna hittar du Cutoff. Detta eftersom det är den enda parameter som är automatiserad.

5. Justera kurvan för Cutoff tills du hittat ett lagom filtersvep.

:rolleyes:

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

tack majken

nu har jag dock fått till det med min edirolkeyboard och hypersonic så nu kan jag skruva på t.ex. cutoff med en ratt istället (vilket faktiskt är rätt kul) men då uppstår en ny fråga....

går det att på ngt sätt få till att rattens mittläge motsvarar det värde som synthljudets filter är ställt till då ljudet är skrivet......

alltså...om cutoff på ljudet har värde 87 (mellan 0-127) och jag rör ratten så kommer mittläget att motsvara 64....att det inte skulle vara så kanske förutsätter rattar som går runt hela vägen?¨

det är iofs inget stort problem men det skulle göra att jag kunde skruva lite mer "oförsiktigt" eftersom jag då hela tiden skulle kunna komma tillbaka till hur ljudet lät innan jag började skruva genom att ställa ratten i mittläge (istället för att ladda om ljudet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...