Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Nya översättningen

ARTIST/GRUPP: Nejonöga

GENRE: Pop/rock

LÅTLÄNGD: 5:57

KOMPOSITÖR: Fredrik J

PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 8.18Mb

STATUS: Relativt färdigt

LÅTLÄNK:

Jag skippar för en stund mina försök att försöka styra mitt sound åt något håll, och låter det bara komma. Klart att det hörs vad man influerats av.

Provar ett nytt namn också... Ett ganska fint namn på ett ganska fult djur.

Vill ha kommentarer på låt, mix, text, arr och bandnamn 😳

Annons
Postat

Skriver medan jag lyssnar.

Bra låt - tydliga influenser, ja, men ändå med egen karaktär tycker jag.

Den största bristen i låten tycker jag är trummorna (EZ Drummer?), känns för struttiga och saknar botten. För mycket rum och för lite direktljud. Skulle vilja ha dem och basen att stödja mig mot i den annars rätt svävande ljudbilden.

Det känns på sången som om tonarten är lite lite för låg. Testa att höja några snäpp, nu känns det inte riktigt som om du orkar med de lägre partierna i verserna. Prova också att lägga lite mer rum på sången, nu sitter den inte ihop med den övriga låten.

Men som sagt, riktigt bra låt, på det hela snyggt arrangerad och med underbara mangelgitarrer! Snyggt jobbat!

/Dex.

Postat

Ja, det är EZ-drummer... och jag får nog erkänna att jag inte lagt någon energi på att fixa till ljudet på dom alls, förutom lite camelcrusher 😛

Ska prova att skruva ner rummet.

Jag kanske klarar att höja den ett eller två tonsnäpp, men det jag vinner på det förlorar jag på spelbarheten... Mitt register är ungefär där jag sjunger den.

Tack som tusan för kommentaren, och kul att du gillar den. Man vet ju inte om det är bra eller skitdåligt innan någon med fräscha öron uttalat sig.

Postat

en produkt av... vad sjunger du där?

Det är några fler ställen där jag inte riktigt hör.

Tror att texten är riktigt bra men är inte säker för jag missar vissa vitala delar..

Bra ämne.

Tänkte inte alls på trummorna, fastnade nog för mycket i texten. tamburinen är hård i mina öron. Sedan låter ljudet lite skrälligt...

Annars gillar jag låten och nu börjar du hitta tillbaka till det jag gillade hos dina tidigare låtar.

Bra!

Postat

Tjena Stajo! Kul att du tycker jag hittat tillbaks till något bra, när tycker du jag sprang vilse? 😉

Kanske lika bra att lägga upp texten också...

Vaken, ligger kvar

Ännu en såndär söndag morgon

Jag väntar tills dom åkt

Väntar, ligger lågt

Vill slippa sjunga med

Och tråkas ut av lagar, regler

Stora ord, dom sa vi var påväg

[refr]

Dom sa han skulle komma hit

Att man stod först i kön med själen vit

Och dom sa att mitt begär var fel

En produkt av evas äppelbit

Dom valde teorier, fyllde gap

Med små fragment från illustrerad vetenskap

Moderniserade en bok från länge sen

Allt blev så rätt i nya översättningen

[/refr]

Jag reste därifrån

Startade om på nytt

Jag såg mig inte om

Jag sprang så fort jag hörde dom

så skickade dom ett brev

och sa jag borde passa mig

"Snart så tar väl mörkret dig"

[refr]

Postat

Låter bra! Snyggt arrad, mycket kompetent hela vägen tycker jag. Gillar när du sjunger på svenska även om jag inte får klart för mig vad texten handlar om gillar jag den intellektualiserande tonen om det hot texten tycks handla om och särskilt frasen "en produkt av Evas äppelbit". Själv är jag fast i rimträsket och kan då efterlysa ett konsekvent rimmande eller låta bli helt men den konstnärliga friheten måste få råda. "Illustrerad vetenskap" låter lite otympligt fraseringsmässigt med alla stavelser kanske. Men over all intressant och suggestivt!

Postat
Tjena Stajo! Kul att du tycker jag hittat tillbaks till något bra, när tycker du jag sprang vilse? 😛

He he jag kanske uttryckte mig lite väl dramatiskt 😉 . Kanske i augusti...

det var ju svampsäsong så det är ju förlåtligt... Nu betyder det ju inte att något är dåligt utan att vissa låtar tilltalar "just mig" mer än andra.

Postat

Equality: hmm, det kanske inte var världens bästa idé att ta med ett sju-stavelser långt tidningsnamn i texten, men jag gillar det iallafall 😆

Stajo: Ska försöka hålla mig borta från dom röda svamparna med vita prickar nästa år 😆

Conanbarberaren: Skönt att höra att trummorna inte var alltför dåliga iallafall.

Tackar för lyssningarna, kul att ni gillar det. Någon mer som har nån kommentar?

Postat (redigerat)

Du sjunger härligt men sångljudet är lite grumligt, försök öppna upp det lite med eq.

No offense men en sak som jag tycker låter lite tillgjort är att du nästan sjunger på nån slags superkorrekt svenska, framför allt på refrängerna, så himla korrekt och rent om du förstår vad jag menar. Det är väldigt vanligt idag känns det som (jag har minst sagt hört det förrut) och jag antar att det är en smaksak men i den här låten tycker jag nästan att det låter lite fel. Tycker att attityden faller lite...men smaken är ju som sagt som baken...godast i mitten. 😉

Melodin i refrängerna är jäkligt skön btw...får lite di Leva/Hellström vibbar. 😄

Instrumentpartiet ca 2:50-3:20 är urskönt....hur snyggt som helst...mer sånt. 😄

Trummorna behöver mkt jobb för att smälta in mer i mixen men jag förstår att du redan har koll på det. 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Texten är bättre än melodin. Texten är jättebra

Handlar om religion, fattar jag jag. Kanke om sekter och dess läskiga metoder. Alltså väldigt bra text, lite Kafka över det hela.

Rent allmänt är sången för låg förutom i dom lugna partierna. Det verkar som om du medvetet lagt sång låg i volum i början för att öka på den allteftersom. Vet inte om det funkar. Borde vara mer konstant hela tiden? Vad gäller musiken ligger jag lugnt. Det var mest texten jag ville kommentera, det lilla jag gjorde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.