Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är lite nybörjare, och jag hade tänkte lägga en melodislinga i cubase.

Jag har atmosphere, men kan man göra loops i det?

Eller ja, själva hooket i en låt? Det som är själva kärnan i låten liksom, ni förstår.

Eller måste jag ha ett annat program till det? Det skulle förvåna mig isf...

Och vad är skillnaden på pads, percussions osv?

Annons
Postat

Lite nybörjare verkar du vara 😳

Pads är stora feta syntljud som låter som mattor som lägger sig i bakgrunden av musiken. Pads är inga leadljud, d v s man brukar inte göra melodier på dem

Percussion är rytmiska instrument eller ljud som används till att accentuera takten i låten. Det kan vara allt från Tamburin eler congas till syntetiska handklapp och oftast snabba ljud som olika sorters slag eller kraschar. (hmm kanske dåligt förklarat, men det finns så mycket percussiva ljud)

leas ljud är de som man oftast spelar melodislingor på. Sedan finns det en hel uppsjö till. Fråga mer specifikt så skall vi se om vi kan förklara.

Att göra en låt med bara Athmosphere kan säkert bli spacigt, men det beror på vilken musik du vill göra,. Är det något slags ambient så kanske det fungerar. Annars lär du nog behöva mer instrument/syntar. 😎

Loops vet jag inte vad du menar. Om du kan loopa ljudet? Ja naturligtvis. När du skriver in midinoten så kan den vara så lång som ljudet är så att säga. Menar du loopar eller menar du beats? Beats är svårare att göra i Atmosphere. Atmosphere är ute efter att skapa precis det den låter som Atmosfär. 🙂

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Pads kan oxå vara något man slår på för att trigga ljud.

Om man inte vill använda tangenter på en klaviatur så kan man använda såna pads. Vanligt för att bl a trigga percussion-ljud. Trigga betyder att skicka en signal för att spela upp ett ljud.

edit: Exempel på pad att slå på

Redigerat av MrPhil
Postat

Jaha, hehe det sa ju endel! Tack ska du ha.

Ja det var nog beat jag tänkte på. Tänk dig... Children, med Robert Miles.

Då är själva beatet melodislingan, som man liksom dras med till? Och de tär Lead-ljud som den görs av?

Vad kan man använda för mer synthar då för att göra en melodislinga, i trance, rock eller vad vet jag? Kontakt2?

Har den lead-ljud?

Postat

Hej, beroende på musikstil så kan "beat" betyda lite olika saker. I hiphop t ex så syftar det oftast på allt utom rappen/sången, dvs både trummor, bas, och andra instrument. Ordet har även använts på det sättet inom en del dancemusik. Men för det mesta så förknippar iaf jag ordet beat med just trummorna.

Så att beatet skulle vara melodislingan låter lite underligt. 😳

Vad gäller lead-ljud så är det egentligen inte en speciell typ av ljud, utan det handlar om vad man använder ljudet till. Lead är den huvudsakliga melodislingan i en låt eller ett parti av en låt, helt enkelt. Har man sång så brukar man kalla den mest framträdande sångstämman för leaden. I gitarrmusik brukar man ofta prata om rhythm guitar och lead guitar, där rhythm guitar är den gitarr som spelar rytmiserade ackord, och lead guitar är helt enkelt den gitarr som spelar mer melodiaktiga saker, t ex vissa riff, eller solon.

När man håller på med synthar så betyder lead alltså den synth som spelar den mest framträdande melodin. Den behöver inte låta på något speciellt sätt egentligen, men oftast så handlar det om ganska distinkta ljud, för att det ska vara lättare att följa med melodin. Dvs, leadljud kan man skapa med de flesta synthar, det handlar mest om hur du använder ljudet. 🙂

"Hook" som du skrev om i första inlägget syftar däremot på det i låten som grabbar tag i lyssnaren mer generellt. Ofta så är det väl just en melodislinga, men egentligen kan det vara vad som helst, en textrad, ett ljud, en ljudbild, eller ett konstigt beat för den delen (här syftar jag på beat som i trummor 😎 ).

Postat

Finns många bra:

Absynth

Z3ta

Albino

Vanguard

är några.. Du skulle kunna testa en demo och köpa den du tycker bäst om, vanguard är billig.

Sen finns det ju många freeware vst också men dom har jag inte så bra koll på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.