Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Märkte just att min vänstra monitor distar diskret men klart märkbart... en Yamaha MSP5A. Köpte begagnade för kanske en månad sen, har inte haft möjlighet att använda dom förrän senaste veckan, men har inte märkt av detta förrän precis nu. Jag kan alltså inte med hundraprocentig säkerhet säga om det har varit så hela tiden eller om det precis har dykt upp, det är rätt svårt att höra med mer komplexa ljud, men med sinustoner eller andra "rena" klanger så är det tydligt.

Först så tyckte jag det lät som digitalklipp, och trodde det var nåt vajsing med ljudkortet, men genom att testa kom jag med uteslutningsmetoden fram till att det måste uppstå efter att signalen kommer in i själva monitorn. 😄

Den är väl inte sprängd? Jag har verkligen inte kört på nån extrem volym, så jag kan inte förstå hur nåt skulle kunnat gå sönder. Däremot så har jag haft lite trubbel med ljudkortet, vilket har gett en del otrevligt knaster och knäppande vid ett par tillfällen, men inte heller detta på några extrema volymer... 😄 Inte kan väl sånna knäpp vara farligare än ljudsignaler på motsvarande volym?

Tycker egentligen att det låter som att något litet ligger och skallrar med, men kan inte se att något ligger emot.

Hjälp. 😆

Annons
Postat

Har testat tre olika kablar, inklusive den som funkar alldeles utmärkt för högra monitorn. Har också testat att koppla in i både höger- och vänster output på ljudkortet, så det måste vara i själva monitorn det uppstår.

Vid närmare lyssning får jag dock för mej att det låter som om felet är elektroniskt snarare än mekaniskt, dvs att något är fel på förstärkaren t ex... inte säker alls dock, bara sättet det låter på.

Kan försöka spela in hur det låter imorrn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.