Jump to content
Annons

Les Paul std vs. Les Paul std faded


funky monk

Recommended Posts

Annons

Info??? Du har ju svaret redan.. Man har helt enkelt ängnat tid och energi åt att få en Gibbson att se åldrad ut.. Det kostar lite pengar.. Köp en oåldrad version du och åldra den själv.. Jag lovar att du får betdydligt mer för den om ca 30 år 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag glömde visst skriva att den som är åldrad är billigare. Annars låter din argumentation övertygande 😄

EDIT: har hört med 4sound idag. De har en kampanj just nu och därför är gitarren mycket billigare. Bra tillfälle att slå till alltså.

Mickarna på faded är inte kapslade men annars samma

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Att lacka en gitarr ordentligt är svindyrt, genom att sälja gitarrer med en enklare matt lack blir produktionskostnaden betydligt lägre (Fender gör det samma med sin highway-serie), skulle dessutom gissa att trät man använder är av lägre sortering till Faded-serien än till de vanliga. Att dom dessutom är billigare gör att de säljer större volymer av dem vilket ytterligare drar ner priset. De har heller inte de nyare ovaxade Burstbucker-mikrofonerna utan det är 490R och 498T som gäller (om jag minns rätt). Dessa är vaxade och har inte riktigt lika krämigt ljud, dem är mindre känsliga för rundgång dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lacka en gitarr ordentligt är svindyrt, genom att sälja gitarrer med en enklare matt lack blir produktionskostnaden betydligt lägre (Fender gör det samma med sin highway-serie), skulle dessutom gissa att trät man använder är av lägre sortering till Faded-serien än till de vanliga. Att dom dessutom är billigare gör att de säljer större volymer av dem vilket ytterligare drar ner priset. De har heller inte de nyare ovaxade Burstbucker-mikrofonerna utan det är 490R och 498T som gäller (om jag minns rätt). Dessa är vaxade och har inte riktigt lika krämigt ljud, dem är mindre känsliga för rundgång dock.

om lackningen står det följande på Gibsons hemsida: "Gibson craftsmen hand-rub the traditional sunburst finishes on the new Les Paul Standard Faded models. A satin treatment gives the Standard Faded the weathered look of an old favorite without the wear and tear"

Det säger inte mycket om produktionskostnader men det kan vara där de sparar in

Det står också att träet är carved AA maple + mahogny alltså samma specifikationer som standarden. Man kan ju anta att det är samma sortering, eller?

Mikrofonerna är "BurstBucker Pro pickups with Alnico V magnets", samma som standarden.

Att sälja större volymer nedsätter ju inte produktionskostnaden betydligt kan man tänka sig, när gitarrerna ändå är handgjorda. Däremot ökar ju vinsten eftersom fler ex blir sålda.

Jag tror att Gibson försöker öka marknadsandelar genom att på detta sätt sälja fler standard modeller utan att besudla namnet med billiga priser. Ett slags självkonkurrans lik Epiphone och Squier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror [Phobos] tänker på att det är materialsatsen som blir billigare ju fler man bygger., vilket ju är helt rätt. 😏 Om man inte är extremt dålig på att förhandla vill säga...

Jepp, precis.

Det står också att träet är carved AA maple + mahogny alltså samma specifikationer som standarden. Man kan ju anta att det är samma sortering, eller?

Det säger ju bara vilka träslag det handlar om, inte vilken sortering det är. Prefixet AA framför maple beskriver bara hur flammig toppen är inget annat. En flammigare topp låter heller inte bättre än en plain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...