Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har en låt där jag skulle vilja avsluta med ett litet diskret ritardando, som måste påverka även de audiospår som finns, gradvis timestretch med andra ord, hur gör jag det smidigast?

Jag ser två alternativ, men inget av dom känns som speciellt smidigt.

1. Bouncea skiten i fast tempo, och på något sätt utföra timestretch i efterhand, t ex i Logics egen audioeditor. Tror dock inte den stödjer gradvisa förändringar...? Inte heller optimalt eftersom det är onödigt att timestretcha även mjukvaruinstrumenten, istället för själva midiinformationen.

2. Göra Apple-loopar av audiospåren, om jag har förstått rätt så borde dom då följa tempoautomation...? Onödigt omständligt sätt att göra det på dock! EDIT: Eller? Jag har faktiskt aldrig testat! Gör det nu. 😱 /EDIT

Nån som vet nåt bättre sätt? 😛

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

Löste det genom att göra Apple-loopar. Funkar rätt bra, fast onödigt omständligt ändå. Borde finnas en funktion som automatiskt gjorde markerade audioregioner till Apple-loopar... Eller finns det? Det finns ju liknande saker i andra program... 😲

Postat

Jag tycker Apple allvarligt borde kolla över t.ex. timestrech tills nästa verison av Logic k (när och om den nu kommer). Att timestrecha är ju helt onödigt jobbigt, att reversa en audiofil är också omständigt eftersom man först måste bounca ned den delen man vill reversa om man bara vill reversa en viss kopia av ljudfilen. Annars så reversas ju alla ljudfiler i hela projektet. Men jag som gammal Cubaseanvändare är väl kanske bortskämd med de smidiga vertygen för just detta som finns i Cubase.

Men men, man kan ju inte få allt :rolleyes:

Postat

Det hade liksom varit så enkelt, själva algoritmerna och funktionerna finns ju där, det är bara att dom saknar en knapp som gör alla steg på ett klick.

Vad gäller reversegrejen så är det väl bara att markera regionen/erna, välja Audio (lokala menyn) > Convert Regions to New Audio Files, trycka Save och sen reversa så mycket du vill? :rolleyes: Eller missförstod jag?

Postat
Vad gäller reversegrejen så är det väl bara att markera regionen/erna, välja Audio (lokala menyn) > Convert Regions to New Audio Files, trycka Save och sen reversa så mycket du vill?🙂Eller missförstod jag?

You Are correct . 🙂

Finns mycket bra med logic , och några Inte så bra.

Själva Audio delen känns som att dom inte riktigt lagt krut på dom senaste åren med

tex Timestrech , Pitchshift , och liknande.

Elof (oregistrerad)
Postat
Det hade liksom varit så enkelt, själva algoritmerna och funktionerna finns ju där, det är bara att dom saknar en knapp som gör alla steg på ett klick.

Vad gäller reversegrejen så är det väl bara att markera regionen/erna, välja Audio (lokala menyn) > Convert Regions to New Audio Files, trycka Save och sen reversa så mycket du vill? 🙂 Eller missförstod jag?

Det finns många sätt, själv brukar jag dubbelklicka på filen så man kommer till sample editor, markera det jag vill reversa där, sen välja "save selection as". Den frågar om man vill importera till audio window, svar: ja. Sen drar man bara in den från audio window och reversar. Iof tycker jag också att det tar onödigt lång tid.

Det finns väl en "follow tempo" ruta som man kan klicka i i logic 7, så att just audiofiler följer låtens tempo...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.