Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har ett smått problem här! Ja sitter i cubase sx2/3 å spelar in demolåtar, men när ja lagt på nåra gittarer+trummor så måste ja sänka volymen på mastern för att de inte ska bli dåligt ljud/peaka. Ju mer instrument ja spelar in desto mer måste ja sänka och har snart ingen utljud kvar utan måste höjja på högtalarna istället för att få ljud.

Har för tillfället ett audiophile 2496

Har åxå problem med att spela in bas, ljudet bara försvinner!

Hur gör jag för att behålla samma ljudnivå?

Och varför försvinner basljudet?

Mvh

popsnöret

Annons
Postat (redigerat)

Så är det tyvärr innan du börjar mixa din färdiginspelade låt. Du måste i mixen definiera inom vilka fq områden varje instrument ska höras med hjälp av en equalizer, så att allting sitter ihop och framför allt får plats inom frekvenskurvan. Ett tips är att skära bort lågfrekvent material som inte hörs eller som inte är relevant för de olika instrumenten. Lågfrekventa ljudvågor är stora och tar mycket energi och därmed stjäl de mycket nivåmarginal (så att du måste sänka hela mixen)

Du kan t.ex ha 5 gitarrer som slåss om de höga frekvenserna utan att större problem uppstår med nivåmarginalen (fastän ljudet blir lite grötigt innan mixen) men har du en bas med mycket låga frekvenser är det tillräckligt för att det börjar peaka.

testa dig fram. tidningen Studio kommer inom kort att släppa ett extra nummer om mixning. Det kan jag rekommendera.

mvh

edit: stavfel

Redigerat av funky monk
deadend (oregistrerad)
Postat

ett annat tips är ju kanske att läsa manualen till programmet innan man postar en sån dum fråga..

Postat
ett annat tips är ju kanske att läsa manualen till programmet innan man postar en sån dum fråga..

Det står inget in manualen om detta. Rätta mig gärna om jag har fel men manualen behandlar inte inspelnings- och mixteknik.

Dessutom är ingen fråga dum i det här forumet!

Postat

Frågan är INTE dum och det står nog som sagt inget om detta i manualen. Det är så här det är att mixa många instrumnet. Tidningen Studio har en prisvärd liten extratidning som heter Mixologi den hjälper dig säkert 😳

deadend (oregistrerad)
Postat

hmm, jaja, blir bara så irriterad på människor som inte kan lägga ihop ett och ett utan måste fråga allt om allt hela tiden... det är det stora på problemet på det här forumet

jag borde nog inte gå in här mer för jag blir bara irriterad

Postat

Det står faktiskt visst i manualen 😳

Having higher levels than 0 dB for individual audio channels is not a problem in itself. The audio quality will not be degraded by this.

However, when many high level signals are mixed in an output bus this may require that you lower the output channel level a lot. Therefore it's good practice to keep the max levels for individual audio channels roughly around 0 dB.

In the output busses, the floating point audio is converted to the resolution of the audio hardware. In the integer audio domain, the maximum level is 0dB - higher levels will cause the clip indicator for each bus to light up.

If the clip indicators light up for a bus, this indicates actual clipping - digital distortion which should always be avoided.

If the clip indicator lights up for an output channel, reset the clip indicator by clicking on it, and lower the level until the indicator doesn't light up.

/Majken

Postat
Det står faktiskt visst i manualen 😳

Ja men förklarningen till uppkomsten är inte särskillt utförligt. Det står väl bara att "om du höjer för mycket så clippar det, så låt bli!" 😮

Postat (redigerat)
hmm, jaja, blir bara så irriterad på människor som inte kan lägga ihop ett och ett utan måste fråga allt om allt hela tiden... det är det stora på problemet på det här forumet

Ja snälla låt bli att gå in mer, så slipper vi ditt gnäll.

Tycker att denna tråden är ett alldeles utmärkt exempel på en tråd som har nåt att lära ut. Funky Monks lysande inlägg förklarade alldeles utmärkt varför det blir som det blir, och vad man gör för att åtgärda det. Jag hade ingen aning om detta, och lärde mig något nytt. Utmärkt funky monk!

EDIT: Föresten så har jag ett förslag som jag precis kom på. Vore det inte trevligt om alla trådar där man kan lära sig något nytt i flaggas på nåt sätt? Typ om en admin ser ett väldigt bra skrivet inlägg som har något att lära ut, så kan han sätta en markering på det inlägget, så vet vi vilka inlägg som har något att lära ut!

Redigerat av pirateKING
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Hej då! 😳

Postat

Nejdå, det står att man bör hålla omkring 0dB i nivå på de enskilda kanalerna. När de sedan slås samman på mastern så kommer signalen att slå över noll vilket åtgärdas genom att sänka nivån. Och eftersom Cubase jobbar med högre bitdjup internt ställer det inte till med några problem. Däremot måste signalen vara under noll när den går ut från mastern för att inte digital distorsion ska uppstå. 😳

Så för att svara på tråden:

* Se till så att enskilda kanaler inte håller för stark nivå. Jobba med nivåreglage på kanaler och gain-justeringar i effekter för att hålla signalen under 0dB.

* Justera nivåreglaget på mastern så att signalen ligger under 0dB för att undvika digital distorsion.

Appropå manualer så är ett bra tips när man jobbar med Cubase 1/2/3 förresten att använda den inbyggda manualen i programmet. Denna finns under menyn Help och heter kort och gott Html Help. Detta är inte samma manual som finns i pdf-format och är betydligt enklare att söka efter svar i. Extra praktiskt för oss som inte har Acrobat Reader installerat på musikdatorn. Tyvärr finns dock Html Help-manualen inte kvar i nya Cubase 4.

/Majken

Postat

Och för att förresten ge ett ännu bättre svar till trådskaparen. Om du inte redan gjort det, sätt dig ner en dag och experimentera med ett par kompressorpluggar. Genom att trycka ihop instrument med tydliga peakar så kan du gasa på med mer signal i mastern.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.