Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Det är lustigt, men så fort någon ställer en fråga om köp av ny PC så ska en massa Mac-folk in och försöka omvända frågeställaren. 😳

Ja, det är en märklig företeelse.

Mac har blivit en kult på något vis, nästan religiöst.

Jag har arbetat med både PC och Mac hela tiden ända sedan de första burkarna av respektive kategori kom ut på marknaden. Och tycker väl att båda har sina för- och nackdelar.

Jag använder dock mest PC idag - och använde mera Mac:ar för ett antal år sedan.

Men jag är väl inte tillräckligt troende... 😄🙂

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Jag har arbetat med både PC och Mac hela tiden ända sedan de första burkarna av respektive kategori kom ut på marknaden. Och tycker väl att båda har sina för- och nackdelar.

Vilka är då för- och nackdelarna?

Redigerat av Rawbert
Postat (redigerat)

Vilka är då för- och nackdelarna?

Fördelar med Mac: Inga virus, all hårdvara är optimerad för att fungera (inga bråk pga "fel moderkort till fel ljudkort" osv.), även integrationen mellan hårdvara, system och mjukvara (som med Logic) är suverän. Sen är OSX ett ruggigt trevligt och idiotsäkert system som inte behöver tweakas alls för musikproduktion. Logic 7 är också en rejäl fördel med att skaffa Mac.

Nackdelar: Dyrare än att bygga en egen Windows-burk, dock inte längre dyrare än andra märkesdatorer såsom Dell och HP utan i flera fall billigare.

Färre gratispluggar och svårare att få tag i crackade aplikationer (om man nu gillar det).

Edit: La till fler nackdelar.

Redigerat av Phobos
Postat

osx är oxå ett stabilare operativ än XP.

Jag kör på pc hemma men önskar så start att det var en mac, har t o m klistrat på en apple logga i förhoppningar om att den ska bli en mac pro över natten 😎

i plugget sitter vi på macar. och det är så jälva nice med dom. har aldrig haft problem med att Protools inte fungar t ex. vi ska nog inte ens nämna hur mycket problem jag har med protools hemma. i dagsläget kan jag inte ens instalera det. det tar stopp redan där 😳

så över till mac, stabilare, mer valmöjligheter osv

Postat

Jo jag förstår att Macen är överlägsen när det gäller Logic och Pro Tools... men jag kommer att köra cubase tillsvidare ... frågan kvarstår: klarar macen att köra cubase stabilt?

Postat
frågan kvarstår: klarar macen att köra cubase stabilt?

Enligt vad jag hört: nej. Och det samma kan gälla annat du vill köra.

Jag vet att det var jag som först nämnde Mac i den här tråden och nu tar jag tillbaka det. Köp inte Mac!

Postat

Jag vet att det var jag som först nämnde Mac i den här tråden och nu tar jag tillbaka det. Köp inte Mac!

😳

Postat

😳

Ja? Det var min rekommendation bara!

Postat

😳

Jo men en lite bättre motivation kanske vore på sin plats 😛 "Det samma kan gälla annat du vill köra" ?

Postat

😳

Om du ska komma med rekomendationer av det slaget så föreslår jag att du argumenterar bättre för din sak, vilka aplikationer skulle vara instabila, vilka källor har du osv.

Postat

😛

Jo men en lite bättre motivation kanske vore på sin plats 😄 "Det samma kan gälla annat du vill köra" ?

Jaha! Den biten. Trodde du syftade på "Köp inte Mac!" 😳

Ok, ja, det var ju lite väl kategoriskt. "Kan gälla allt annat"... nej, så klart inte!

Vad jag menade var att jag var i musikaffären och snackade datorer i går och fick höra att de haft flera kunder som köpt Mac för att köra Xp och råkat ut för problem efter problem med olika mjuk- och hårdvara som inte funkat. Lät inte så kul. Nu kommer det väl lösningar efter hand, men vem orkar vänta?

Postat

Jag är en nolla och skulle inte ge mig in i Mac/PC frågan. Däremot kan jag även som nolla tillföra följande väsentliga fråga(som lätt skyms av oändligt många teknikaliteter):

Kan du föreställa dig att NÅGON av dessa teknikaliteter ÖVERHUVUDTAGET kommer få din musik att låta det minsta annorlunda? 🙂

Om svaret är nej kanske du ska ta det billigaste allternativet 😉

Postat
Jag är en nolla och skulle inte ge mig in i Mac/PC frågan. Däremot kan jag även som nolla tillföra följande väsentliga fråga(som lätt skyms av oändligt många teknikaliteter):

Kan du föreställa dig att NÅGON av dessa teknikaliteter ÖVERHUVUDTAGET kommer få din musik att låta det minsta annorlunda? 😛

Om svaret är nej kanske du ska ta det billigaste allternativet 😉

En krånglande dator får definitivt musiken att låta sämre, kan förstöra all skaparlust på en gång.

Postat (redigerat)

Då kan jag säga så här:

Jag jobbar i båda miljöerna, Mac och PC, som sagt sedan tidernas begynnelse...

Min stationära musikdator är för närvarande en PC.

Min bärbara musikdator är för närvarande en PC

De har hittills aldrig krånglat eller kraschat på något sätt över huvud taget.

Går klockrent. (Utom när jag tappade den bärbara i golvet för andra (!) gången, men den felorsaken är märkesoberoende...)

Därmed har hag inte sagt att man skall köpa den billigste datorn man hittar över huvud taget. Och jag skulle undvika vissa fabrikat som pesten. Packard Bell och Acer är några.

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)
Då kan jag säga så här:

Jag jobbar i båda miljöerna, Mac och PC, som sagt sedan tidernas begynnelse...

Min stationära musikdator är för närvarande en PC.

Min bärbara musikdator är för näörvarande en PC

De har hittills aldrig krånglat eller kraschat på något sätt över huvud taget.

Går klockrent. (Utom när jag tappade den bärbara i golvet för andra (!) gången, men den felorsaken är märkesoberoende...)

Därmed har hag inte sagt att man skall köpa den billigste datorn man hittar över huvud taget. Och jag skulle undvika vissa fabrikat som pesten. Packard Bell och Acer är några.

Jag menade inte att han skulle köpa pc eller mac, men att bara köpa den billigaste datorn lät i mina öron som ett inte ganska ogenomtänkt råd . 😉

Redigerat av Phobos
Postat

Själv får man hem en FETING laptop snart, och behöver endast betala 9500kr för den då riktpriset ligger på ca 25'000kr i handeln... Trevligt med att handla genom jobbet:)

Spec:

Intel Core Duo T5600 1.83GHz

2GB Ram

2x80Gb Raid HDD

17" Skärm...

Med andra ord en trevlig laptop för det priset;)

Postat

Ok, ibland kan det vara svårt att få fram det man menar i skrift.

Jag menade såklart inte att man ska köpa den billigaste datorn man kan hitta. Min poäng var att när det går runt i huvvet på en så kan man ta ett steg tillbaka och tänka efter hur ens val verkligen kommer att påverka den musik man skapar.

"Det billigaste alternativet" är ju under förutsättning att man står inför ett antal alternativ som antagligen kommer att funka bra allihop men man stirrar sig blind på detaljer och kanske kan göra det lättare för sig. Nåja, det var lite om det världsliga

Postat
Ok, ibland kan det vara svårt att få fram det man menar i skrift.

Jag menade såklart inte att man ska köpa den billigaste datorn man kan hitta. Min poäng var att när det går runt i huvvet på en så kan man ta ett steg tillbaka och tänka efter hur ens val verkligen kommer att påverka den musik man skapar.

"Det billigaste alternativet" är ju under förutsättning att man står inför ett antal alternativ som antagligen kommer att funka bra allihop men man stirrar sig blind på detaljer och kanske kan göra det lättare för sig. Nåja, det var lite om det världsliga

Tanken är ju god...

men "antagligen kommer att funka" är inget alternativ när jag ska lägga ut 25000:-

Grejen med hela tråden var att jag tar för givet att Frosten kommer att fungera felfritt med Cubase 4 ... Skulle jag veta att Sonyn också skulle göra det och jag skulle kunna sitta och göra musik istället för att jaga drivrutiner etc, så skulle jag självklart ta det billigare alternativet...

Postat

personligen skulle jag ALDRIG köpa en frost...fattar inte riktigt vad man betalar för? min "normala" bärbara har klarat precis allt jag begärt av den och klarade mig på 14 000 för ca ett är sedan.

tänker satsa på ett äpple nästa gån med dual core 2gb ram. fixar det mesta.

ja det var min åsikt.

Postat

Var på Apple store idag, lekte lite med MacBook Pro (15" 2,16GHz Intel Duo/1GB/120GB/SD) 19595:- ... Börjar kanske luta åt den...

Tänkte höra vilket ljudkort som ni mac användare använder? ska inte ligga i mer än 3500:- klassen, hade ju funderat på Emu 1616 till PC ... M-Audio kanske?

Och ännu en gång, har vi någon Mac användare som kör Cubase?

Postat (redigerat)
Var på Apple store idag, lekte lite med MacBook Pro (15" 2,16GHz Intel Duo/1GB/120GB/SD) 19595:- ... Börjar kanske luta åt den...

Tänkte höra vilket ljudkort som ni mac användare använder? ska inte ligga i mer än 3500:- klassen, hade ju funderat på Emu 1616 till PC ... M-Audio kanske?

Presonus Firebox kostar 3500kr och har vad jag hört fungerat ruggigt stabilt tillalla med Mac (inklusive mig själv). Rekomenderas starkt. M-Audio har jag hört har skapat en del problem för vissa dock (här på forumet, orkar inte söka). Fireboxen verkar vara ett säkert kort (i dubbel bemärkelse) iallafall.

Redigerat av Phobos
Postat

Kan ju kanske nämna att jag kommer att kombinera hårda och mjuka synthar ... men det räcker med insp på en kanal i taget... in/ut kontakt och midi mao

Postat

Ja, Firebox måste vara mer passande modell än stora Firepod.

Postat (redigerat)

Presonus Firepod kostar 3500kr och har vad jag hört fungerat ruggigt stabilt tillalla med Mac (inklusive mig själv). Rekomenderas starkt. M-Audio har jag hört har skapat en del problem för vissa dock (här på forumet, orkar inte söka). Fireboxen verkar vara ett säkert kort (i dubbel bemärkelse) iallafall.

Kollade upp Presonus Firebox .. det verkar ju schysst... tack

Redigerat av Rawbert
Postat
Ja, Firebox måste vara mer passande modell än stora Firepod.

Menade såklart Firebox eftersom jag skrev att den kostade 3500kr 😆😕

Postat

Presonus Firepod kostar 3500kr och har vad jag hört fungerat ruggigt stabilt tillalla med Mac (inklusive mig själv). Rekomenderas starkt. M-Audio har jag hört har skapat en del problem för vissa dock (här på forumet, orkar inte söka). Fireboxen verkar vara ett säkert kort (i dubbel bemärkelse) iallafall.

Kollade upp Presonus Firebox .. det verkar ju schysst... tack

Du kan ju kolla upp Terratec Phase X24 FW också, typ samma specifikationer som Fireboxen (eller Firepoden? Jag blandar alltid ihop dessa två. Jag syftar hursomhelst på den billgare varianten) fast nån hundralapp billigare tror jag. 😕

• 2 veckor senare...
borbas (oregistrerad)
Postat
Frost har börjat med PCI Express-plats i sina bärbara i stället, men det finns inga ljudkort till den tekniken än. På gång dock.

Aha!

(Med risk för att kapa tråden lite :S )

Vad har du hört för rykten? Vilka tillverkare?

• 2 veckor senare...
Postat

Ja som skrev i en annan tråd här "Cubase 4 på Mac!"

så har jag ju testat Cubase 4 på mac vilket var en katastrof... så det kommer att bli en pc i vilket fall som helst ... är det någon som köpt en schysst laptop på senaste tiden som funkat bra? dual core el likn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.