Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Trodde att jag bestämt mig för Sony VGN-FE21B, men inte...

Ok Sony VGN-FE21B vs Frost ACM-D20 alt. ACM-D10 med extra minne

Ska (som jag nämnt i en tidigare tråd) köra med Emu 1616 och Cubase 4

Jag förstår att många kommer att säga Frost!!! men tänk på priset:

Sony 13495:- vs Frost 26995:-

hit me!

edit: Ämnesbeskrivning 😆

Redigerat av Rawbert
Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Frågan är ju om du verkligen behöver Frost? Vill du betala över 10 000 extra för prestanda du kanske inte ens kommer utnyttja? Jag hade inte gjort det, om jag inte hade varit stenrik.

Killwithskill: Jag gillar att du uppdaterar din genialt träffsäkra signatur i takt med att din musiksmak breder ut sig.

Postat

Jag hade nyligen en liknande fråga. Jag har nu beställt en bärbar Frost och är helt säker på att det kommer att bli grymt. 🙂

Har du råd med den så är det nog bara att köra. MEN kom ihåg en sak. Jag hade precis som du tänkt köra EMU 1616. Det visade sig dock att Frost tagit bort PCMCIA-kortplatsen. Det är en gammal teknik som sölar ner processorn, låter Frost hälsa. Inget EMU1616, alltså. 🙂

Tyvärr gör ju detta att den bärbara datorn inte blir fullt lika bärbar, eftersom du måste ha ett externt Firewire- eller USB-kort. Inte så smidigt på tåget, men jag bet i det sura och slog till ändå.

Frost har börjat med PCI Express-plats i sina bärbara i stället, men det finns inga ljudkort till den tekniken än. På gång dock.

Du ser, jag har forskat i just det här ärendet i dag - så det är rykande färsk info! 🙂

Postat

En sak till: kollade specen på Sonyn. Jag skulle nog råda dig att åtminstone försöka hitta en dator med högre upplösning på skärmen. Åtminstone 1440x900.

Och så kan jag väl säga till dig, som många sa till mig i "min" tråd: kolla in Macbooken. Den enklaste kostar inte mer än Sonyn och är helt säkert vassare till musik - och funkar ju även med XP.

Men jag vill egentligen inte sälla mig till Macisterna... 🙂

Postat
Vill du betala över 10 000 extra för prestanda du kanske inte ens kommer utnyttja?

I första hand är det en stabil dator jag skulle vilja ha, men som sagt är det värt priset?

Åh tack andynista det hade jag ingen aning om... omg jag som hade bestämt mig för kortet... dubbel huvudvärk 🙂

Jo jag har ju funderat på MAC men jag vet inte riktigt.. har inte kört med MAC förut känns jobbigt att lära sig nåt nytt 🙂 ...

Postat
Jo jag har ju funderat på MAC men jag vet inte riktigt.. har inte kört med MAC förut känns jobbigt att lära sig nåt nytt 🙂 ...

Förstår precis. Och att köra XP på Mac KÄNNS ju bara så fel. Dessutom är det tydligen inte säkert att alla ens program och prylar funkar...

Postat

Att lära sig OSX är inget att vara rädd för, tar en timme och sen vill man inte använda Windows längre.

Postat
Att lära sig OSX är inget att vara rädd för, tar en timme och sen vill man inte använda Windows längre.

Ja, det är ju så logiskt. Ska man fortfarande slänga cd-ikonen i Papperskorgen för att få ut cd'n ur spelaren? 😛

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Ja, det är ju så logiskt. Ska man fortfarande slänga cd-ikonen i Papperskorgen för att få ut cd'n ur spelaren? 😛

Nej man använder eject knappen på tangentbordet...eller drar den till mata ut symbolen..

Postat

Nej man använder eject knappen på tangentbordet...eller drar den till mata ut symbolen..

Nu får du förklara för en vilsen PC-stackare. Mac må vara helt överlägset - men hur fasen gör du för att dra en knapp från tangentbordet till en symbol på skrivbordet? 😱

Postat

Nu får du förklara för en vilsen PC-stackare. Mac må vara helt överlägset - men hur fasen gör du för att dra en knapp från tangentbordet till en symbol på skrivbordet? 😱

Spela inte dummare än vad en normal pc-ancvändare brukar vara....

Postat

Mata ut-knappen ligger inte på skrivbordet utan i docken.

Postat
Grejen är att jag vet att jag kommer att fortsätta köra Cubase ... är det någon idé att gå över till Mac då?

Har du testat Logic? 😛

Postat

Sorry, har inte varit i närheten av en Mac på typ tre år.

Postat

Sorry, har inte varit i närheten av en Mac på typ tre år.

Som sagt efter ett par timmar med OSX så vill du nog inte byta tillbaka.

Postat
Grejen är att jag vet att jag kommer att fortsätta köra Cubase ... är det någon idé att gå över till Mac då?

Har du testat Logic? 😱

Jo Logic är säkert grymt men då ska jag behöva lära mig det också 😛 har kört Cubase sedan Atari tiden .. trivs med det ... Dessutom så har jag Cubase SX2 nu, uppgradering till 4:an ligger på 2000:- blir ju billigare än att införskaffa ett nytt Logic

Postat
Cubase funkar ju till mac också.

Har hört att det inte spelar större roll om man kör pc eller mac när man ska köra cubase utan om man kör Logic så lämpar sig macen bättre... Det är ju också som andynista nämnde inte säkert att en del andra program och pluggar funkar till macen...

Men ok alla Mac ägare finns det någon anledning för mig att byta från pc till mac om jag ska köra cubase? i så fall varför?

Postat
Men ok alla Mac ägare finns det någon anledning för mig att byta från pc till mac om jag ska köra cubase? i så fall varför?

Jag tycker inte det. Vet att Cubase inte har samma prestanda som Logic på en Mac. Däremot så rockar ju cubase som fasen på en PC.

Såg för ett tagsen nån mätning mellan cubase och Logic på en Mac. Nu minns jag inte direkt, men jag vet att det var en stor skillnad mellan dom.

Men det KAN ju ha ändrats sen proppbytet på mac?

Så, vill du köra cubase så håll dig till PC.

Om du inte vill köra på osx förstås, det är sjukt mycket bättre än ex XP.

Postat
Det är lustigt, men så fort någon ställer en fråga om köp av ny PC så ska en massa Mac-folk in och försöka omvända frågeställaren. 😲

Extra lustigt blir det när det faktiskt var du/pc-snubben som rekommenderade honom en macbook först....

Men ärligt så är MacBook pro det enda vettiga, Frosts 17" dator har ju för hög uplösning på skärmen vilket inte är så användbart i realiteten och den är knappt portabel...Sonyn är mer en leksak.

Postat
Det är lustigt, men så fort någon ställer en fråga om köp av ny PC så ska en massa Mac-folk in och försöka omvända frågeställaren. 😲

Nu var det väl från början inte ett försök till att omvända utan snarare rekommendera en bra laptop. Hurvida man vill köra OSX eller XP är ju en annan sak.

Postat (redigerat)
Det är lustigt, men så fort någon ställer en fråga om köp av ny PC så ska en massa Mac-folk in och försöka omvända frågeställaren.  :rolleyes:

Extra lustigt blir det när det faktiskt var du/pc-snubben som rekommenderade honom en macbook först....

Insåg det i samma sekund som jag tryckt på skicka-knappen. :rolleyes: Var så himla trött och skulle gå och lägga mig... Men va fan, det bjuder jag på.

EDIT: Kortade citatet.

Redigerat av andynista
Postat

Har kollat runt lite på nätet, cubase 4 tycks inte vara så stabilt på mac ... någon med erfarenhet av detta? Är det någon som kör cubase på mac överhuvudtaget?

Sen en annan grej, alla mac ägare verkar hata windows xp... men varför har apple tagit in det systemet på sina mac? ... är det för att locka pc användare att gå över till mac???

Postat
Har kollat runt lite på nätet, cubase 4 tycks inte vara så stabilt på mac ... någon med erfarenhet av detta? Är det någon som kör cubase på mac överhuvudtaget?

Det är många som kör Cubase i OS X. Min begränsade erfarenhet säger mig dock att OS X-versionen är lite mindre optimerad. Men det kan ha ändrats i 4an åas.

Sen en annan grej, alla mac ägare verkar hata windows xp... men varför har apple tagit in det systemet på sina mac? ... är det för att locka pc användare att gå över till mac???

För att dom kan. Sedan bytet till intelprocessorer gjort det möjligt känns det dumt för Apple att strunta i den möjligheten.

Jag skulle tippa på att en stor del av den ökade försäljningen av Macar det senaste året beror på möjligheten att köra Windows på dem. Speciellt när det gäller macbooksen.

Det handlar väl lite om att folk inte vågar köra på ett osäkert kort och lämna windows helt och hållet. Med möjligheten att byta när som helst känns det lite säkrare.

Finns ju ingen statistik på hur många som använder windows exklusivt på sina macar. Men av de jag känner som köpt intelmacar med avsikten att köra Windows på dem har samtliga valt att köra OS X i slutändan. Så jag tror att det var ett klokt beslut av Apple att göra installationen av Windows på Mac enklare.

De är ju ett hårdvaruföretag först och främst.

Postat

Det är många som kör Cubase i OS X. Min begränsade erfarenhet säger mig dock att OS X-versionen är lite mindre optimerad. Men det kan ha ändrats i 4an åas.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att köra Cubase 4 på Mac OS X?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.