Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis investerat i en ny basrigg ( Ampeg 450 ).

Finns det någon på detta forum som kan tipsa mig om bästa placering i replokalen.

Nu står den nära ett hörn, nästan mot en vägg. Problemet är de lägsta tonerna, alla under B, försvinner. Jag spelar i ett reggaeband så det känns rätt löki´t att det här händer.

Mvh // Jonas

Annons
Postat

tjenare och välkommen till forumet!!!

den stärkaren låter asgött!! 😆 så grattis till ett galant köp!

om du står i hörnet med den kommer du få en väldig höjning av vissa basfrekvenser beroende på rummet.. !!

pröva dig runt, nu vet ju inte jag hur rummet ser ut, men pröva dig fram genom alla möjliga ställningar som helst!!

pröva att ställ riggen, om plats finns, på långsidan, ngn meter från väggen.. ni kanske måste sätta upp lite dämpningsmaterial(absorbetner) för att tygla det värsta höjningar av vissa frekvenser.. !!!

Postat

Hej igen!

Riggen står på hjul. De tog jag bort för att testa om det blev nån skillnad men det blev det inte.

Absobent under riggen? Kan det funka med en hårdare typ av frigolit ( den blå kompakta golvskivan...om ni vet vad jag menar 😕

Postat (redigerat)
Hej igen!

Riggen står på hjul. De tog jag bort för att testa om det blev nån skillnad men det blev det inte.

Absobent under riggen? Kan det funka med en hårdare typ av frigolit ( den blå kompakta golvskivan...om ni vet vad jag menar  😲

Det ska vara mjukt för att det ska absorbera nämnvärt...

Du kanske kan tota ihop något liknande själv om du är lite händig, men annars ligger Gramma på 735:-.

Här är en bild, så du kan se ungefär hur det ser ut 🙂 :

gr_2.jpg

Gramma består alltså av en hård platta som riggen står på - och har akustikskum som underlag - och även under plattan, så att inga stående vågor ska kunna uppstå mellan plattan och golvet. Mycket smart pryl som ger märkbart bättre ljud. 😄

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.