mr_chess Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 som jag ser det så är nog det enda sättet att göra en liten trappavsats innan man når dörrarna. tycker att du skulle nog kunna spika fast den i yttersidan av innerväggen. då kommer den ju fortfarande inte beröra golvet och den del av innerväggen som vetter innåt mot antingen sångbåset och kontrollrummet. det var mina tankar, hoppas några andra ger lite feedback också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Har inte tänkt så mycket på det ännu. (Jag är inte heller klar ju!) Just nu har jag en höjd på golvet utanför (och den yttre dörren) och en annan på den inre (och dörren där också). Jag får nog säga att jag inte upplever det som ett jättestort problem. Jag kliver igenom dörrarna och så är jag på en annan nivå. Jaha... oj så jobbigt det var... inte! 😆 Det beror förstås på hur högt det flytande golvet kommer att bli i ditt fall. Själv har rummet utanför studion klinker vilket gör att det redan där käkar en centimeter och sedan har jag byggt mitt golv för att hålla en riktigt låg profil. (30mm Stepisol, 22mm golvspån, 15mm golvgips, 15mm parkett blev det till slut. Å int' fan hör jag något bastrummetramp ut, int'! 😲) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 22 november 2006 Trådstartare Dela Postat 22 november 2006 Det här är en bild med väldigt överdriva proportioner, bara för att tydligöra min tanke. Hur brukar man annars lösa detta? 😲😆😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 varför skulle inte det där funka 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 23 november 2006 Trådstartare Dela Postat 23 november 2006 varför skulle inte det där funka 😎 jo det kanske det gör... men är alltid skeptisk gentemot mina egna idéer. Blir lugn när man hör hur det verkligen ska gå till... någon som har facit ?!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 på bilden har du satt trappavsatsen rakt på golvet. om du känner dig osäker får du kanske köra lite neopren under den också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 på bilden har du satt trappavsatsen rakt på golvet. om du känner dig osäker får du kanske köra lite neopren under den också var precis vad jag tänkte oxå. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 23 november 2006 Trådstartare Dela Postat 23 november 2006 på bilden har du satt trappavsatsen rakt på golvet. om du känner dig osäker får du kanske köra lite neopren under den också var precis vad jag tänkte oxå. 😛 OK... men det innebär att hela den omslutande väggen måste upp på neopren-killarna, eftersom trappavsatsen även vilar delvis på den väggens stomme! (?) Har iaf börjat bygga trappavsatsen, här är lite bilder på det: Wee.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 Och, näää, inte fan skall den yttre väggen och trappen upp på gummit... Den upphöjningen du gjort i det ytterrummet ser faktiskt skitsnyggt ut! Men, hej vad du och kunderna kommer att snubbla på trappsteget. Hoppas inte någon bär på något ömtåligt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 23 november 2006 Trådstartare Dela Postat 23 november 2006 Och, näää, inte fan skall den yttre väggen och trappen upp på gummit... Den upphöjningen du gjort i det ytterrummet ser faktiskt skitsnyggt ut! Men, hej vad du och kunderna kommer att snubbla på trappsteget. Hoppas inte någon bär på något ömtåligt.... Hehe... får väl ge alla kunder och medarbetare en gammal skön Jofa-hjälm att ha på huvudet under arbetspassen... detaljer detaljer 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 snyggt ritat men känns så himla knasigt att du inte kör ett extra golv på hela allt så slipper du ju ha några som helst problem med att folk ska snubbla hit och dit. och sen så ser det ju lite konstigt ut att ha en upphöjning som den ser ut. funktionellt så funkar det men känns så himla konstlat ut i mina ögon. som sagt, dra ut golvet över hela ytan så blir det nog smidigast Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 Och, näää, inte fan skall den yttre väggen och trappen upp på gummit... Den upphöjningen du gjort i det ytterrummet ser faktiskt skitsnyggt ut! Men, hej vad du och kunderna kommer att snubbla på trappsteget. Hoppas inte någon bär på något ömtåligt.... Hehe... får väl ge alla kunder och medarbetare en gammal skön Jofa-hjälm att ha på huvudet under arbetspassen... detaljer detaljer 😛 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 23 november 2006 Trådstartare Dela Postat 23 november 2006 snyggt ritat men känns så himla knasigt att du inte kör ett extra golv på hela allt så slipper du ju ha några som helst problem med att folk ska snubbla hit och dit. och sen så ser det ju lite konstigt ut att ha en upphöjning som den ser ut. funktionellt så funkar det men känns så himla konstlat ut i mina ögon. som sagt, dra ut golvet över hela ytan så blir det nog smidigast Jo det kanske blir bäst det... frågan då är bara var man placerar trappsteget till det upphöjda golvet! Direkt innanför huvuddörren eller? Snubbelrisk där med, om inte ännu värre där! Nä... måste rensa huvudet med lite snooker nu... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 24 november 2006 Dela Postat 24 november 2006 tja aske det finns ett par som har sketchup också så lägg upp filen så kan vi titta lite mer noggrannare på hur du tänkt din studio. Det blir så himla dåligt att se varenda vinklar och vrår som du har av de bilder som du lägger upp. Men som det känns nu så skulle jag dra över hela och då får man bara på en punkt där man måste vara lite vaksam. Men var bara vaksam på att detta är en studio och vad du än gör så måste man kunna frakta t.ex. trummor och piano och alla typ av instrument till själva studion utan krångel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baktakt Postat 24 november 2006 Dela Postat 24 november 2006 Nu har jag iofs inte läst alla inlägg i tråden...-men, -du måste ju ha ett fönster in till inspelningsrumet...det kan ju faktiskt vara så att ett band vill spela in "live" och då måste man ju ha ögonkontakt...Det kan ju faktiskt vara så att sången är bärande i en paus eller liknande, och då kan man ju behöva visa med tecken osv. Tjohopp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 24 november 2006 Trådstartare Dela Postat 24 november 2006 tja aske det finns ett par som har sketchup också så lägg upp filen så kan vi titta lite mer noggrannare på hur du tänkt din studio. Åh hjälp... då kommer alla ju att se mina ful-lösningar som jag tagit till när sketchup bråkar med mig... 😳 Nu har jag iofs inte läst alla inlägg i tråden...-men, -du måste ju ha ett fönster in till inspelningsrumet...det kan ju faktiskt vara så att ett band vill spela in "live" och då måste man ju ha ögonkontakt...Det kan ju faktiskt vara så att sången är bärande i en paus eller liknande, och då kan man ju behöva visa med tecken osv. Jag antar att du menar ett fönster mellan sångbåset och liverummet!? Den lösningen kommer jag inte att använda mig av. Jag förstår visserligen vad du menar, men i de sammanhang där det måste köras live och med ögonkontakt så får man lösa det gonom att spela in hela bandet + sång i liverummet, vilket gör att dom kan jamma ihop, och sedan så tar man om sången i sångbåset. Annars tror jag att det i dom flesta situationer även funkar med att bara monitorera ut sången i bandets lurar så att dom kan lira till det, om deras medmusikers headbangande inte kan lösa problemet. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 24 november 2006 Dela Postat 24 november 2006 aha, du kör alltså fegis varianten 😳😎 nåväl, lägg iaf upp en bild på hur ingången till alltihopa plus det upphöjda golvet intill ser ut så man får lite bättre överblick iaf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 24 november 2006 Trådstartare Dela Postat 24 november 2006 (redigerat) Alldeles strax, måste bara klistra fast några sköna vu-mätare på mitt Neotek Elite II som jag ritar... går man in i väggen är det bara att vända... Redigerat 24 november 2006 av aske Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 24 november 2006 Dela Postat 24 november 2006 är du inte klar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 27 november 2006 Dela Postat 27 november 2006 hur går det? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 28 november 2006 Trådstartare Dela Postat 28 november 2006 Hey folks! Ber om ursäkt att helgen inte varit så produktiv från min sida, men jag lovar att slutspurten den här veckan återgäldar det! Här är lite nya bilder på mixerbordet som tagit plats i kontrollrummet och isoleringen som börjar komma upp där inne. Det stora tunga som återstår på checklistan är: ¤ Planera kabeldragningen ¤ Bygga Helmholz och Membranabsorbenter ¤ Bygga diffusorer ¤ Bygga lådor till 1038'orna som ska vara flahs-mounted ¤ Takkonstruktion med ventilationslösning 😄 // Cheers Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 får jag fråga; när du säger bygga, menar du då rita i SketchUp eller verkligen bygga? Känns som du kanske går händelserna i förväg om du ritar samtidigt som du bygger, låter bakvänt. a 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 snyggt jobbat i sketchup! nu börjar det ju arta sig lite och mixerbordet så klart på plats, vad annars 🙂 undrar just nu på en sak. tomheten mellan innerväggar och ytterväggar, på en del platser rätt stora tomma volymer, skall du fylla även dem med mineralull eller ha enbart tomrum? sen undrar jag om du tänkte ha några externa effekter i rummet och hur du ska få in dem? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 28 november 2006 Trådstartare Dela Postat 28 november 2006 får jag fråga; när du säger bygga, menar du då rita i SketchUp eller verkligen bygga? Känns som du kanske går händelserna i förväg om du ritar samtidigt som du bygger, låter bakvänt. a När jag säger bygga, så menar jag rita. Än så länge är dessa planeringar fortfarande i just planeringsstadiet, fastän, som tidigare sagts, lokalen och dess idéer är på riktigt, hehe. undrar just nu på en sak. tomheten mellan innerväggar och ytterväggar, på en del platser rätt stora tomma volymer, skall du fylla även dem med mineralull eller ha enbart tomrum? sen undrar jag om du tänkte ha några externa effekter i rummet och hur du ska få in dem? Tomrummet mellan kontrollrummets yttervägg och dess innervägg kommer att fyllas med membranabsorbenter av olika massa och storlek, samt en del luftspalt och givetvis lite mer isolering. Självklart skall även lite burkar in i studion också. Det kommer inte vara något problem att få in någon av dessa genom dörren, inte så stora leksaker, förutom en stor gammal plåt, som självklart måste fräshas upp och lekas med. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 När jag säger bygga, så menar jag rita. ok det förklarar en hel del. Då kan vi ju börja med att påpeka att ditt kontrollrums innerväggar vilar på en större platta som i sin tur flyter. Vilket även medför att du får tre lager vägg mellan sångbås och kontrollrum. Jag föstår att du tänker att du ska kapsla in de flytande rummen och det är ju korrekt men jobba hellre med massa-luft-massa än fler lager. Vore även intressant att se hur du tänker dig liverummet. Defenitivt mer intressant än att se vad du drömmer om för olika rattar osv. First thing's first. a 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 30 november 2006 Trådstartare Dela Postat 30 november 2006 Vore även intressant att se hur du tänker dig liverummet. Defenitivt mer intressant än att se vad du drömmer om för olika rattar osv. First thing's first. Hear hear... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 aske!! kom igen nu, show some progress now, skulle inte sitta helt fel börjar undra om du bara ritar och tänker inte ens bygga upp det på riktigt, du har som inte svarat när du tänkt börja bygga på riktigt :unsure Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 2 december 2006 Trådstartare Dela Postat 2 december 2006 aske!! kom igen nu, show some progress now, skulle inte sitta helt fel börjar undra om du bara ritar och tänker inte ens bygga upp det på riktigt, du har som inte svarat när du tänkt börja bygga på riktigt :unsure Anledningen till att jag varit något inaktiv de senaste dagarna är att jag har suttit och mixat/mastrat till förbannelse = ork- och tidskrävande. 🙂 Ta det bara lugnt... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 mastrar du fortfarande eller har du fått i dig allt för många lussekatter som legat några år för länge i frysen?? 😳🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aske Postat 11 december 2006 Trådstartare Dela Postat 11 december 2006 Efter en liten tids slitande med mixning så har jag nu återgått till mina kära ritningar. Jag började rita lite på de akustiska hjälpmedlen som ska in i inspelningsrummet. En diffusor med egen spaltdesign, hehe 😎 Här ska några "acoustic hangers" in och ta död på 50Hz & 30Hz... dock ej bestämt vilka frekvenser som ska bearbetas. Kom gärna med tips och råd på det här området. Lite osäker på vilka lösningar/design som ger bäst resultat? // Cheers Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.